2025-07-26, 02:13
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Är det bara jag som upplevt en markant försämring av Electrolux köksmaskiner som kylskåp, frys, diskmaskin, mikrovågsugn och liknande de senaste åren? Det har varit ett helvete rakt igenom för mig. Köpte en lyxig riktigt fin Electrolux-modell på kyl som lade av helt efter 13 månader, nu har jag inget fungerande kylskåp och Electrolux support svarar mig inte. Electrolux-microvågsugnen slutade snurra efter ca 2 år där det kostade 3000 kr för att de skulle komma hit och byta motorn på 10 minuter - och det var inbyggnadsmodell med specifika mått så därför kunde jag inte ersätta den med en annan micro från annat märke. När jag läser recensioner om diskmaskiner finner jag flera recensioner från användare som berättar om att diskmaskiner från Electrolux lagt av kort efter att garantin gått ut.

Electrolux-grejerna jag köpte för ca 15-20 år sedan var dock det riktigt fin kvalitet på, var supernöjd med allt och det fungerade felfritt så länge jag bodde kvar. Men nu när jag flyttade och var tvungen att köpa nytt så känns det inte som samma märke längre.

Vad är era erfarenheter av Electrolux nuförtiden, är de billigt tillverkade med dålig kvalitet & usel support? Ni verkar inte ha mycket positivt att skriva om produkterna på Prisjakts recensioner iallafall!
Citera
2025-07-26, 02:22
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Förr var det Svensk kvalitet idag inte så mycket, dom har inte vårdat sitt rykte speciellt bra.

Har man en hyfsat god ekonomi så köper man Miele rätt igenom, frys kyl tvätt ...
Citera
2025-07-26, 04:49
Medlem
Jan-As avatar
Nej det är så det är idag.
Ingen med sikte på kvalitet köper elektrolux idag.
Det är designat skal som täcker ett innehåll av asiatiskt skräp.
Citera
2025-07-26, 05:00
Medlem
Den enda tillverkningen i Sverige är kring professionella tvättprodukter – resten sker utomlands.
Du får vad du köper.

Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Är det bara jag som upplevt en markant försämring av Electrolux köksmaskiner som kylskåp, frys, diskmaskin, mikrovågsugn och liknande de senaste åren? Det har varit ett helvete rakt igenom för mig. Köpte en lyxig riktigt fin Electrolux-modell på kyl som lade av helt efter 13 månader, nu har jag inget fungerande kylskåp och Electrolux support svarar mig inte. Electrolux-microvågsugnen slutade snurra efter ca 2 år där det kostade 3000 kr för att de skulle komma hit och byta motorn på 10 minuter - och det var inbyggnadsmodell med specifika mått så därför kunde jag inte ersätta den med en annan micro från annat märke. När jag läser recensioner om diskmaskiner finner jag flera recensioner från användare som berättar om att diskmaskiner från Electrolux lagt av kort efter att garantin gått ut.

Electrolux-grejerna jag köpte för ca 15-20 år sedan var dock det riktigt fin kvalitet på, var supernöjd med allt och det fungerade felfritt så länge jag bodde kvar. Men nu när jag flyttade och var tvungen att köpa nytt så känns det inte som samma märke längre.

Vad är era erfarenheter av Electrolux nuförtiden, är de billigt tillverkade med dålig kvalitet & usel support? Ni verkar inte ha mycket positivt att skriva om produkterna på Prisjakts recensioner iallafall!
Senast redigerad av MuppetMinnieMe 2025-07-26 kl. 05:02.
Citera
2025-07-26, 05:30
Medlem
Mohaves avatar
Hoppas du har fel. Jag köpte nyligen denna diskmaskin (som jag hittade på sommar-rea billigare):

https://www.electrolux.se/kitchen/dishwashing/dishwashers/dishwasher-60-cm/eez67500l/

Än så länge funkar den utmärkt.
Citera
2025-07-26, 06:30
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Deras dammsugare är helt ok förutom att munstyckets hjul lossnar ganska snabbt efter inköp, går dock att skruva tillbaka men klart irriterande.
Köpte även en dyr vattenkokare som höll extremt kort tid, även för att vara vattenkokare.
Det här gäller ju inte bara Electrolux utan även andra premiummärken typ Whirlpool.
Jag har börjat köpa no name från Clas Ohlson istället eftersom de grejerna håller längre än de kända märkena.
Kanske är det så att tumregeln som gäller bilar att köpa asiatiskt även gäller hushållsel typ Samsung?
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2025-07-26 kl. 06:33.
Citera
2025-07-26, 06:43
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Deras dammsugare är helt ok förutom att munstyckets hjul lossnar ganska snabbt efter inköp, går dock att skruva tillbaka men klart irriterande.
Köpte även en dyr vattenkokare som höll extremt kort tid, även för att vara vattenkokare.
Det här gäller ju inte bara Electrolux utan även andra premiummärken typ Whirlpool.
Jag har börjat köpa no name från Clas Ohlson istället eftersom de grejerna håller längre än de kända märkena.
Kanske är det så att tumregeln som gäller bilar att köpa asiatiskt även gäller hushållsel typ Samsung?

Clas Ohlsons vattenkokare kan mycket väl vara gjord i samma fabrik och till högre specifikation än Electrolux.

För allt mindre än en mikrovågsugn saknar Electrolux fabriker, dom köper in och får sin logga på, orecis som Jula gör.

LL
Citera
2025-07-26, 07:10
Medlem
I vår nybyggda Brf fick vi bara välja på E-lux. Själv har jag tidigare haft Samsung kyl och frys som fungerat perfekt. När man snackar med grannarna på gården klagar de ofta på E-lux, deras kyl och frys bullrar, knäpper, knakar, smäller till ibland och är svåra att öppna. Jag hade aldrig dessa problem med Samsung.
Flera spishällar har fått bytas, kompressorer i frysarna har också bytts. Även en motor i en tvättmaskin har fått bytas i en lgh.
Inte speciellt tillmötesgående i supporten, det första man får höra är att om det är mitt fel får jag pröjsa för allt, även om garantin gäller.
Ingen som är nöjd med Electrolux. Då är Samsung ett bättre val.
Citera
2025-07-26, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Clas Ohlsons vattenkokare kan mycket väl vara gjord i samma fabrik och till högre specifikation än Electrolux.
Elgigantens storsäljande vattenkokare F&B 35815 är suverän. Gjord helt i metall, utan vattennivårör på utsidan (som bara läcker med tiden ändå). Är relativt tyst.
Citera
2025-07-26, 09:10
Medlem
Det är utmärkt kvalité i produkterna.
Oftast så håller de precis garantitiden ut, precis som beräknat.
Vilken vinst är det för företaget om produkten håller flera år efter garantin?
Det bästa är att man har en inbyggd räknare som helt enkelt stänger ned produkten när 3,0 år gått.
Tre år är reklamationsrätten för fel som redan fanns vid leverans.

Att saker höll väldigt länge förr i tiden var nog för att man inte var speciellt bra på att räkna på dessa parametrar.
Idag är man mycket bättre på att räkna på materialutmattning och kan således göra saker tunnare/klenare så att de precis håller den tidslängd man avser.

Du köper troligen produkten för att den är billig. Du har troligen ratat andra produkter som kostat flera tusenlappar mer.
Du belönar företagens uppförande genom att köpa deras billigaste skräp.
Köp den dyraste diskmaskinen nästa gång, först då har du rätt att klaga när den går sönder.
Citera
2025-07-26, 14:53
Medlem
Citat:
Min dammsugare från Electrolux har bokstavligen fallit sönder efter 2 år. Är chockad över vilken usel kvalitet. Handtaget lossnade på flera platser och knapparna på handtaget fungerar heller inte och tydligen är det inte ovanligt. Ska aldrig köpa något från dem igen.
Citera
2025-07-28, 06:25
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:

Whirlpool är ett budgetmärke. IKEA kör med off-label Whirlpool.

Köp Miele med 25 års garanti. Annars Siemens.

Elektrolux hade högkvalitativa serier som var svensktillverkade så sent som för 15 år sedan.
De hade samtidigt billiga serier som var skräp.
Vet inte hur det ser ut idag.
Annars är Samsung och dyrare Bosch helt ok.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in