Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-07-28, 21:09
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
När det har varit en riktig varm sommar, då välkomnar jag hösten också.
Inte bara för att det blir svalare.
Men världen saktar ner, allt blir lugnt och stilla runt omkring. Mer harmoniskt.
Hösten kan vara en riktigt fin årstid.
Det har varit varm två veckor. Inte mer.

Nu blir e blött i sundsvall:
https://www.smhi.se/vader/prognoser-och-varningar/varningar-och-meddelanden/varningar
Citera
2025-07-28, 21:15
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det har varit varm två veckor. Inte mer.

Nu blir e blött i sundsvall:
https://www.smhi.se/vader/prognoser-och-varningar/varningar-och-meddelanden/varningar
Jag har haft semester i 4 veckor och det har varit skitvarmt här i stockholm med sol nästintill nonstop med nån dag undantag när det har regnat.
Idag har det också varit fint men nu är regnet på ingång. Och det är bra det, underbart att regnet kommer.
Senast redigerad av StigEngstrom 2025-07-28 kl. 21:24.
Citera
2025-07-28, 21:42
Medlem
Hur farligt är denna Karl-Heinz?

Två gula larm. VAD kan det innebära rent exakt? Som en traditionell ''vanlig'' storm?
Citera
2025-07-29, 00:14
Medlem
Madagascars avatar
Nytt för mig:

SMHIs definition av skyfall är minst 50 mm på en timme eller minst 1 mm på en minut
Citera
2025-07-29, 00:45
Medlem
statoil^s avatar
Sommarvädret har varit kanon i år! Efter midsommar kan jag räkna antalet regndagar (ihållande) på max fem fingrar! Maj och juni till midsommar var dock ett skämt!

Knappt halva sommaren är ju kvar och efter senaste veckornas värme är regnet uppskattat! Solen och värmen kommer igen från nära mitten av augusti skulle jag tro. Annars hoppas jag på en lika sommarvarm september i år som förra året!
Citera
2025-07-29, 09:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Jag har haft semester i 4 veckor och det har varit skitvarmt här i stockholm med sol nästintill nonstop med nån dag undantag när det har regnat.
Idag har det också varit fint men nu är regnet på ingång. Och det är bra det, underbart att regnet kommer.

Augusti kommer nog bli en behaglig månad temperaturmässigt.

Men jag ser fram emot Septembers och Oktobers klara luft.
Citera
2025-07-29, 11:04
Medlem
Vad hände, det skulle ju regna jääättemycket idag??
Citera
2025-07-29, 11:54
Medlem
StigEngstroms avatar
Ojojoj vad det har regnat i Stockholm, tur att dom varnade om katastrofläge.
Regnade i natt, idag ingenting.
Citera
2025-07-29, 12:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Palmskugga
Vad hände, det skulle ju regna jääättemycket idag??

Stundtals extrema skyfall över Ångermanland, men inte hört om något katastrofläge ännu för några år sedan höll en viktig damm på att brista, den har dom åtgärdat sedan dess. Den långa torra perioden tror jag räddar läget från översvämningar, det var nästan torrt i åar och bäckar innan regnet.
Senast redigerad av niceweathertoday 2025-07-29 kl. 12:15.
Citera
2025-07-29, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niceweathertoday
Stundtals extrema skyfall över Ångermanland, men inte hört om något katastrofläge ännu för några år sedan höll en viktig damm på att brista, den har dom åtgärdat sedan dess. Den långa torra perioden tror jag räddar läget från översvämningar, det var nästan torrt i åar och bäckar innan regnet.
ja men inget i stockholm vad jag sett...trodde det skulle komma 38 mm regn om jag minns rätt...kan någon förklara vad som hände?
Citera
2025-07-29, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palmskugga
ja men inget i stockholm vad jag sett...trodde det skulle komma 38 mm regn om jag minns rätt...kan någon förklara vad som hände?

Lågtryck rör sig upp mot Sverige från kontinenten är oberäkneliga och en liten ändring i lågtryckets bana kan leda till att regnet hamnar någon annanstans. Just nu ser det ut att regna i ett band från Östergötland upp till Värmland, Dalafjällen och Norrlands inland.
Citera
2025-07-29, 14:38
Avslutad
Bor i Stockholm och vaknade i natt av regnet och gick upp och satte mig på balkongen en stund.

Det var en upplevelse kan jag lova. Bland det värsta skyfallet jag sett på flera år!

P.S. Har inglasad balkong som tur är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in