2025-07-28, 08:47
Medlem
Med alla dessa framgångar som du rapporterat om de sista veckorna, ovanpå de tidigare rapporterade ryska framgångarna, jag tänker på 1-1,5 miljoner ukrainska förlusterna, så trampar ryska stövlar taktfast genom Kiev snart då?
Sumy är redan taget?
Povrkovsk har fallit och täten för kolonen mot Kiev hålls av ett regemente T-14 Armata.

Har då några frågor.
1. Varför ställer man in flottparaden, om det går så bra?
2. Varför flyttar folket från ett Donetsk som är utan vatten?
3. Kommer Moskva att bärgas för att delta i segerparaden?

Förklara den ryska logiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
I den här tråden (och i resten av gamla Svedala) upplever jag att det finns en utbredd misstänksamhet mot och rädsla för Ryssland och ryssarna och samma vanföreställningar gäller även för synen på Kina och kineserna.
I fallet Kina så är det till stor del "Gula faran" som hjärnspökar i de västerländska hjärnorna.
Föreställningen om "Gula faran" - har sitt ursprung utifrån en kombination av imperialism och rasism.
Samma kan sägas vara orsaken till rädslan för Ryssland. Denna rädsla har sitt ursprung i västerländsk imperialism och ren och skär rasism.

Dessutom...
I ett begränsat område av/i Ukraina...
Har Kievregimen bara under den senaste veckan förlorat nästan 3 900 soldater och legosoldater.
Detta har skett nära gränserna till Folkrepubliken Lugansk.

TASS berättar att:

"The losses of the Ukrainian armed forces in killed and wounded near the borders of the Lugansk People’s Republic (LPR) over the past week have amounted to almost 3,900 servicemen and foreign mercenaries, military expert Andrey Marochko told TASS."

"Russia’s Battlegroup West has inflicted the most damage".

https://tass.com/defense/1994867
Citera
2025-07-28, 09:31
Medlem
Från verkligheten: cornucopia.se:

UPPDATERAS: Tre civila mördade vid rysk bombning av buss, ny terrorbombning mot Kyjiv skadar 8 – Drones2Ukraine lägger ner
skriven av Lars Wilderang 2025-07-28 07:41

"Tre äldre krivnoor mördades när Ryssland bombade en civil buss med en drönare och totalt mördades sju civila igår. Under natten har ny terrorbombning mot Kyjiv skadat minst åtta personer."

Mer finns att läsa I länken

https://cornucopia.se/2025/07/uppdat...ne-lagger-ner/

Uppdateras allteftersom under dagen.
Citera
2025-07-28, 09:44
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Vid Pokrovsk och Myrnohrad har de văra stallat fienden, inte för att de inte försöker men de släs ut innan de hunnit till vara positioner. Anmärkningsvärt är att nägon gett order till turisterna att anfalla med pansarfordon, nagot som inte skett pả lang tid vid Pokrovsk. Normalt kommer de pả motorcyklar eller till fots men nägon ansäg att nu skall det attackeras med de fà pansarfordon de har kvar. Văra drönaroperatörer upptäckte naturligtvis dem direkt de satte sig i rörelse, övervakade dem och slog till pả rätt ställe och pà rätt tid, därefter fanns det inga mer ryzka pansarfordon i rörelse.
Förklaringen visar en total oförmåga att leda trupper från Rysk sida.

I går postades ett antal klipp (även i den här tråden) hur ryska soldater gick runt i Pokrovsk utan att omsvärmas av drönare eller bli beskjutna. Staden var helt intagen av ryssarna.

Videon var falsk propaganda och antagligen inspelad i Ryssowood.

Ett högre befäl ser videon och tror att staden är helt befriad och att ukrainarna har flytt staden så han skickar in mekaniserade förband.

Tji fick han.
Citera
2025-07-28, 09:55
Moderator
Chantres avatar
Citat:
US-German software company Auterion will send tens of thousands of its artificial intelligence drone “strike kits” to Ukraine to help it combat mass attacks by Russian drones.
Citat:
“So we’ve shipped thousands and we’re now shipping tens of thousands,” he said, adding that the scale was “unprecedented”.
Citat:
The commitment comes after Auterion, which is headquartered in Virginia in the US, secured a contract worth close to $50mn from the Pentagon to deliver the systems.
https://www.ft.com/content/fe708758-...a-18adcede267a

Citat:
Ai-kiten är minidatorer kallade Skynode som inkluderar kamera och radio. Utrustningen kan monteras på manuellt styrda drönare och förvandla dem till ”AI-drivna vapensystem” som inte kan störas ut och som kan följa ett rörligt mål på upp till en kilometers avstånd, säger Meier.
https://www.expressen.se/nyheter/var...a-vapensystem/

Lär ju inte bli till fördel för ryssarna.
Citera
2025-07-28, 10:08
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Du har hört detta från initierad källa?
Du tänker att USAs nyvaknade stöd inte gäller?
Att de 10 patriotsystem som är på gång, är i onödan ?
Att upprustningen i Europa, kommer att blåsas av?
Att egentligen har Ryssland ännu mera fonder som man inte redovisat?
Att man dansar ringdans för 19% styrränta?
Att kommande paket är mest usch, aj och fy?

Eller hur menar du?

Jag är uppriktigt imponerad över din obotliga optimism och naivitet. Jag önskar jag kunde vara lika entusiastisk och positiv som dig. Jag ska försöka.

Dessa 10 Patriotsystem ska tillverkas först och någon ska betala dom. USA vill sälja vapen och tjäna pengar på det, du såg Ursula bli fullständigt förnedrad i nya avtalet med USA inatt där hon lovar?? Hur hon nu kan göra det?? att köpa vapen och LNG av USA. USA kommer inte betala för vapnen till Ukraina, USA kommer ta betalt för vapnen och dessutom kommer dom ta naturtillgångar i Ukraina när kriget är över.
Sverige beställde 4 system 2018 och dom levererades 4 år senare.
Nu är det 10 system som Zelensky önskar, alltså inget som är beställt eller köpt ännu. Vi pratar alltså leverans om några år om en beställning läggs och betalas idag.
Du tar även upp att Ryssland fortfarande har tillgångar, dvs pengar i spargrisen att ta av, jämför det med EU länder med i många fall statsskulder långt över 100% av BNP och USA som har räntekostnader på statsskulden som är högre än deras försvarbudget.
Vad gäller 19% styrränta så visar det att hushåll och företag är så lågt belånade att dom i flera års tid klarat av denna absurda styrränta. I Sverige får de flesta gå ifrån hus och hem om styrräntan skulle överstiga 5-6% vilket skulle ge en boränta som inte många hushåll skulle klara av.
Vad gäller sanktionspaket så borde du vid det här laget fråga dig själv vad som är felet. Vi har efter flera års krig inte sanktionerat fullt ut och väntar nu på paket 19?
Hur många paket ska till och varför har man inte agerat kraftfullt från början?
Samma personer som lägger sanktionerna varnar samtidigt för en rysk invasion av EU och Nato länder och köper därefter rysk olja och gas ofta via skuggflottan dom sanktionerar.

Vi tror olika helt enkelt vilket är helt ok för min del, framtiden får utvisa vem av oss som har rätt om nu någon av oss gissar korrekt. Ha en bra dag!
Citera
2025-07-28, 10:22
Moderator
Chantres avatar
Inte ens ryssarna vill bo i nya Ryssland.

Citat:
Russian propagandist complains that the population is fleeing Russian occupied Donetsk because Russians have turned it into Russia.
https://bsky.app/profile/stratcomcen.../3luyzkqi63c2j
Citera
2025-07-28, 10:34
Medlem
Citat:
I den här tråden (och i resten av gamla Svedala) upplever jag att det finns en utbredd misstänksamhet mot och rädsla för Ryssland och ryssarna och samma vanföreställningar gäller även för synen på Kina och kineserna.
I fallet Kina så är det till stor del "Gula faran" som hjärnspökar i de västerländska hjärnorna.
Föreställningen om "Gula faran" - har sitt ursprung utifrån en kombination av imperialism och rasism.
Samma kan sägas vara orsaken till rädslan för Ryssland. Denna rädsla har sitt ursprung i västerländsk imperialism och ren och skär rasism.

Dessutom...
Har Kievregimen bara under den senaste veckan förlorat nästan 3 900 soldater och legosoldater.

TASS berättar att:

"The losses of the Ukrainian armed forces in killed and wounded near the borders of the Lugansk People’s Republic (LPR) over the past week have amounted to almost 3,900 servicemen and foreign mercenaries, military expert Andrey Marochko told TASS."

Det är alltid intressant vad TASS påstår men när de inte samtidigt uppger egna förluster blir det toootaaaltt ointressant
Citera
2025-07-28, 10:56
Medlem
Att patrioterna är på gång, har bekräftats av mer än 1 källa.

Jag påstår inte att Ryssland har fler tillgångar. Jag ifrågasätter att Ryssland har fler fonder. Du kan tydligt se mitt frågetecken. De har inte det.
Intressant att notera att du då går över på europeiska skulder. Det är sant.
Men ingen lånar ut pengar till Ryssland, så att tro att Ryssland kan börja bygga en statsskuld under rådande krig…? Tillåt mig småle 😁

Leendet blir än bredare när du ger dig på ett försök att analysera rysk låneekonomi. Här övergår leendet i gapskratt. Uppenbarligen har du inte en aning om sakers bestånd i ditt moder Ryssland. Bankerna själva har uppgett stora förluster och varnar för ännu större förluster är i annalkande. Du får läsa mera om detta i ekonomitråden. Är du så här oinformerad?

Paketen. Koka grodan är det som kommer upp i mina tankar. Vad vet du eller jag om orsaken till att paketen tas i steg.
EU inte berett att ta fullt steg från början? Nu har EU gjort upp med USA att köpa energi för 750 miljarder dollar. Sista navelsträngen till Ryssland klipps.
Skuggflottan, bankerna m.m. Ryssland har inte längre kraften att hota med repressalier, såsom totalt stopp på energi. Idag blir det ett tomt hot.

Optimism?
Jag stirrar inte så mycket i news-pravda, för att inte bli så störd av Kremlpropaganda.
Det pratas så mycket om Ukraina vs Ryssland och hur omöjligt detta krig är.
Men i nästa ögonblick så är allt ett proxykrig??
Vi pratade om Kina vs USA via Ryssland/Ukraina med stöd av 🇪🇺.
Varför sätter vi inte upp att det inte handlar om Ryssland vs Ukraina, om det i nästa andetag pratas om proxykriget?

Fascinerande hur ryssapologeter väljer bort ”proxy” i vissa lägen.

Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Jag är uppriktigt imponerad över din obotliga optimism och naivitet. Jag önskar jag kunde vara lika entusiastisk och positiv som dig. Jag ska försöka.

Dessa 10 Patriotsystem ska tillverkas först och någon ska betala dom. USA vill sälja vapen och tjäna pengar på det, du såg Ursula bli fullständigt förnedrad i nya avtalet med USA inatt där hon lovar?? Hur hon nu kan göra det?? att köpa vapen och LNG av USA. USA kommer inte betala för vapnen till Ukraina, USA kommer ta betalt för vapnen och dessutom kommer dom ta naturtillgångar i Ukraina när kriget är över.
Nu är det 10 system som Zelensky önskar, alltså inget som är beställt eller köpt ännu. Vi pratar alltså leverans om några år om en beställning läggs och betalas idag.
Du tar även upp att Ryssland fortfarande har tillgångar, dvs pengar i spargrisen att ta av, jämför det med EU länder med i många fall statsskulder långt över 100% av BNP och USA som har räntekostnader på statsskulden som är högre än deras försvarbudget.
Vad gäller 19% styrränta så visar det att hushåll och företag är så lågt belånade att dom i flera års tid klarat av denna absurda styrränta. I Sverige får de flesta gå ifrån hus och hem om styrräntan skulle överstiga 5-6% vilket skulle ge en boränta som inte många hushåll skulle klara av.
Vad gäller sanktionspaket så borde du vid det här laget fråga dig själv vad som är felet. Vi har efter flera års krig inte sanktionerat fullt ut och väntar nu på paket 19?
Samma personer som lägger sanktionerna varnar samtidigt för en rysk invasion av EU och Nato länder och köper därefter rysk olja och gas ofta via skuggflottan dom sanktionerar.

Vi tror olika helt enkelt vilket är helt ok för min del, framtiden får utvisa vem av oss som har rätt om nu någon av oss gissar korrekt. Ha en bra dag!
Citera
2025-07-28, 11:35
Medlem
Snyggt Frank.af.Danmark, det kunde inte ha sagts bättre av Rysslands propagandaminister Peskov eller det kanske honom du citerar?

BTW, Tillhör även du den grupp som här i tråden konverterat från kommunist till fascist? Att länka till Proletären tyder på det.

Citat:

Dessutom...

TASS berättar att:

Citera
2025-07-28, 15:46
Medlem
Taggads avatar
Nu är Trumpen trumpen på den blodtörstiga massmördaren
Citat:
Trump kortar tidsfristen till Putin – 10 till 12 dagar
Av Marcus Andersson, Sofia Hedberg
Publicerad 28 juli, 14:12
Donald Trump kommer inte längre att vänta i 50 dagar med att införa strafftullar mot Ryssland. Det meddelar Trump inför ett möte med Keir Starmer i Skottland. Trump säger senare på en presskonferens att han ger Ryssland ”tio till tolv” dagar från och med i dag för att avsluta kriget i Ukraina.
https://omni.se/besviken-trump-angra...frist/a/lwqlXk
Vad ska den ondskefulle göra när han hindras från att mörda sig fram till sin utopiska storhet?
Senast redigerad av Taggad 2025-07-28 kl. 15:52.
Citera
2025-07-28, 15:47
Medlem
GustavAnders avatar
Sjukt mycket dåliga nyheter för dassriket ryzzland idag

Trump säger att han inte längre vill ge ryzzen 50 dagar, nu är det 10 som gäller!!

Ryzka " somnaroffensiven" har helt klart gått i stå, Ukraina tar till och med tillbaka några byar.

Auterion ska leverera 33.000 AI- system till ukrainska drönare, bland annat är det inte möjligt att störa ut dom.

osv

Edit

Glömde cyberattacken på Aeroflot.
Senast redigerad av GustavAnder 2025-07-28 kl. 16:03.
Citera
2025-07-28, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo

Om nu inte Ukraina ska få nåt, vad bölar du över?
Heja rysk ekonomi, öppna en rysk champagne och fira lite vettja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in