2025-07-27, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Nej det är ju just det. Man uppmäter inte nånting alls. Så i den mån s k fritt fall handlar om att saker bli accelererade, så måste detta ske på något totalt okänt sätt.

Typ försök att flytta stekpannan när du steker ägg, innan det har stelnat alltså, och försök göra detta utan att gulan rör sig i förhållande till pannan. Och i förhållande till vitan. Och vitan i förhållande till pannan. Går inte. Det blir alltid nån variant av detta, en förflyttning, när man försöker accelerera nånting. Utom "gravitationen", som tydligen har den unika egenskapen att den kan accelerera saker helt utan att sådana förflyttningar uppstår.

Men ge dig nu. Det är två olika krafter du pratar om. Att saker som sätts i rörelse har en tröghet som gör att ägget i ditt exempelvis rör sig i pannan när du skakar om är inte samma kraft som.gör äggen ligger kvar i pannan och flyter runt i rummet. Denna handlar om rörelseenergi, det andra om gravitation.

Att man kan "simulera" gravitation genom acceleration betyder inte att gravitation inte finns. Det ena motsäger inte andra. Det har redan påtalats för dig otaliga ggr att dels skulle vi ha uppnått en hastighet som är miljontals ggr ljusets hastighet, samt hur kan det vara olika acceleration på olika platser osv.

Ditt resonemang är komplett trams. Förklara midnattssol på Antarktis istället, eller södra korset som alltid är åt söder oavsett var man befinner sig.
Citera
2025-07-28, 00:40
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Om det nu uppmäts att marken accelererar.. ligger inte närmast till hands då att tro att accelerera är just vad den gör?
Marken accelerar relativt fritt fall. Fritt fallande världslinjer (dvs geodeter) böjer av mot jordens centrum pga hur jordens massa kröker rumtiden. Därför kan marken accelera uppåt utan att (den väldigt nära) sfäriska jordens form eller storlek ändras. Jordens något olika inre sammansättning, plus dess något avplattade form vid polerna plus jordens rotation förklarar på ett fullgott sätt både att tyngdacceleration varierar något med t ex breddgrader, samt den corioliskraft som t ex får orkaner att rotera åt olika håll på norra resp södra halvklotet.

På vilket sätt förklarar din modell det faktum att tyngdaccelerationen är något olika på olika ställen? Hur förklarar din modell corioliskraften? Vad är det enligt din modell som drar/knuffar marken uppåt i en jämn och outtömlig acceleration och varifrån kommer energin för detta?

Nej, din modell som du har tjatat om trots åtskilliga svar inkl från mig ligger verkligen inte alls närmare till hands.
Citera
2025-07-28, 03:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det det handlar om här är den ekvivalensprincipen som det har gjorde massor med ytterst noggranna experiment på. Dvs att alla de tre olika massbegreppen som kan definieras alltid är samma:
1. Den tröga massan, den som t ex kommer till uttryck i Newtons rörelselag F=m₁a
2. Den passiva gravitationella massan m₂, dvs den massa som bestämmer hur mycket en kropp påverkas av ett givet gravitationsfält
3. Den aktiva gravitationella massan m₃, dvs den som bestämmer hur mycket gravitation som kroppen ger upphov till.

Läs mer här om du verkligen är intresserad:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ekvivalensprincipen

https://en.wikipedia.org/wiki/Equivalence_principle

Endast ett av dessa tre massbegrepp var det som avsågs i tidigare diskussion du hoppar in i.

Det verkar som att alla i tråden här har fått för sig att jag är plattjordare bara för att jag är noggran med vad ett enskilt experiment faktiskt bevisar respektive inte bevisar.

Det är som att ni helt enkelt inte begriper att avfärdande av ett enskilt bevis generella gilltighet inte är det samma som avfärdandet av en hel teori.

Och om ni inte fattar det då kan ni mycket mindre om den vetenskapliga metoden än ni inbillar er.
Citera
2025-07-28, 09:46
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Nej det är ju just det. Man uppmäter inte nånting alls. Så i den mån s k fritt fall handlar om att saker bli accelererade, så måste detta ske på något totalt okänt sätt.

Typ försök att flytta stekpannan när du steker ägg, innan det har stelnat alltså, och försök göra detta utan att gulan rör sig i förhållande till pannan. Och i förhållande till vitan. Och vitan i förhållande till pannan. Går inte. Det blir alltid nån variant av detta, en förflyttning, när man försöker accelerera nånting. Utom "gravitationen", som tydligen har den unika egenskapen att den kan accelerera saker helt utan att sådana förflyttningar uppstår.

Det du beskriver i ditt exempel är ju lateral acceleration, testa att släppa pannan mot golvet så ser du att ägget inte rör sig (förrän det plötsliga stoppet)
Citera
2025-07-28, 10:06
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Endast ett av dessa tre massbegrepp var det som avsågs i tidigare diskussion du hoppar in i.

Det verkar som att alla i tråden här har fått för sig att jag är plattjordare bara för att jag är noggran med vad ett enskilt experiment faktiskt bevisar respektive inte bevisar.

Det är som att ni helt enkelt inte begriper att avfärdande av ett enskilt bevis generella gilltighet inte är det samma som avfärdandet av en hel teori.

Och om ni inte fattar det då kan ni mycket mindre om den vetenskapliga metoden än ni inbillar er.
Jag har doktorerat i fysik, med fokus just inom relativitetsteorin, så jo du, jag kan sånt här rätt bra. Och fan ta Jante.

Och jo, även om det i första hand är ett av massbegreppen (vilket?) som du vill tala om, så är alla relevanta pga den väl testade ekvivalensprincipen.

Btw, kan du sluta vara så jävla paranoid? Vad då "ni" inom denna tråd eller "ni svenskar"?? Jag representerar bara mig själv!
Senast redigerad av nerdnerd 2025-07-28 kl. 10:08.
Citera
2025-07-28, 10:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jag har doktorerat i fysik, med fokus just inom relativitetsteorin, så jo du, jag kan sånt här rätt bra. Och fan ta Jante.

Och jo, även om det i första hand är ett av massbegreppen (vilket?) som du vill tala om, så är alla relevanta pga den väl testade ekvivalensprincipen.

Btw, kan du sluta vara så jävla paranoid? Vad då "ni" inom denna tråd eller "ni svenskar"?? Jag representerar bara mig själv!

Jag skiter i vad du har doktorerat i eftersom du helt enkelt i praktiken utgår ifrån att ifrågasättande av ett enskilt bevis generella tillämpbarhet automatiskt innebär avfärdandet av en hel teori

Och även nu håller du en ton som går ut på att folk ska lyssna på dig istället för mig när jag påtalar att detta går direkt emot grunden i den vetenskapliga metoden
Citera
2025-07-28, 11:16
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Jag skiter i vad du har doktorerat i eftersom du helt enkelt i praktiken utgår ifrån att ifrågasättande av ett enskilt bevis generella tillämpbarhet automatiskt innebär avfärdandet av en hel teori

Och även nu håller du en ton som går ut på att folk ska lyssna på dig istället för mig när jag påtalar att detta går direkt emot grunden i den vetenskapliga metoden
"Tack" är nog ordet du letar efter.

Nu svamlar du bara. Tröttsamt. Dina funderingar om massa är EXAKT sånt som ekvivalensprincipen handlar om. Vill du faktiskt veta mer och inte bara tjafsa och vara defensiv, så kan du t ex börja med länkarna jag gav. Eller googla lite själv. Skiter ärligt talat i vilket, men lycka till.
Citera
2025-07-28, 11:32
Medlem
Citat:

Men jösses vad du har svårt för att acceleration är ett relativt begrepp.

Du mäter inte upp "ingenting", du mäter upp att objektet har noll acceleration relativt fritt fall.

Om du i stället relaterar till något som är skillt från fritt fall kommer accelerationen vara skild från noll.
Citera
2025-07-28, 16:45
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Dina akademiska meriter kommer från samma universitet som gick direkt ifrån att forska på raser till att förneka könsskillnader helt.

Vi övriga är inte så imponerande av stämplar därifrån.
Akademiker? Ja visst, guilty as charged!

Vet inte om mitt universitet gjorde något i rasforskning, och iaf på fysikum var det inte särskilt mycket om genusstudier, förutom i högre matematik där "genus" är ett begrepp inom topologi som Tanja Bergkvist brukade skoja om.

Men vilka tror du egentligen kan svara ordentligt på dina frågor om massa, om inte forskarutbildade med forskningserfarenhet om just sånt du frågar om? Var gärna lite tydlig med det, så ökar nog iaf chansen lite för svar från "rätt" sorts person.

Ok, sorry för ännu ett svar till dig, när du ju inte vill ha mina svar, vilket jag respekterar. Lycka till!

P.S., kanske ändå vore en bra idé om du startar en sådan tråd i fysikforumet. Kan ju hända att "rätt" sorts person kollar mer där än i en plattjordstråd.
Senast redigerad av nerdnerd 2025-07-28 kl. 16:50.
Citera
2025-07-29, 00:02
Medlem
Citat:
Men du frågar ju fel person. Eftersom jag säger ju att jag vet inte vad jorden är för nåt.

Så jag kan inte svara på frågor om "andra sidan" och liknande. Andra sidan av vad?
Men du borde ju då förstå att jorden är rund... Något annat är ju otänkbart med tanke på det jag skrev!
Citera
2025-07-29, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det du beskriver i ditt exempel är ju lateral acceleration, testa att släppa pannan mot golvet så ser du att ägget inte rör sig (förrän det plötsliga stoppet)

Ja, inget tecken på acceleration när det faller, är ju just vad jag säger.
Citera
2025-07-29, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Men jösses vad du har svårt för att acceleration är ett relativt begrepp.

Du mäter inte upp "ingenting", du mäter upp att objektet har noll acceleration relativt fritt fall.

Om du i stället relaterar till något som är skillt från fritt fall kommer accelerationen vara skild från noll.

Jag säger bara: om nu fallande saker blir accelererade, måste detta i så fall ske på något totalt okänt sätt. Ett sätt som gör det omöjligt att mäta, med vanliga metoder för att mäta acceleration.

Så det blir icke falsifierbart, som så mycket annat i den här branschen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in