En del av era exempel är ju rena bedrägerier och stölder. Det här tycker jag är mer av "kryphål".
Hade för 20 år sedan ett kreditkort med cashback. Man fick tillbaka 1% av allt man handlade. Eftersom jag alltid betalade hela beloppet så fort räkningen kom så betalade jag ingen ränta. Kryphålet var följande: Efter en stor fest som jag ordnade hade det blivit en hel del öl och vin över. Detta hade jag inhandlat på Systembolaget med mitt kreditkort. För att inte riskera att bli alkoholist gick jag tillbaka med drickat till Systemet och fick pengarna tillbaka i form av kontanter!
Jag upptäckte att jag kunde alltså lämna tillbaka grejer på öppet köp och tjäna 1 % av beloppet. Kollade aldrig om det funkade på andra ställen än Bolaget. Insåg snart att det inte var värt det. Fick alltså handla för 10 000 för att tjäna en hundring.
En annan grej när jag pluggade i Uppsala och ibland flög hem från Arlanda. Då fanns inte spärrarna som ser till att man betalat passageavgiften till Arlanda när man åkte tåg. Man kunde alltså lösa biljett från Uppsala till Stockholm, men istället hoppa av på Arlanda. Detta var märkligt nog billigare, men egentligen inte tillåtet. En gång blev jag jagad av konduktören på perrongen på Arlanda. Han ropade efter mig "Du har ju biljett till Stockholm - du får inte hoppa av här!" Ha ha
Edit:
Någon hade redan nämnt detta med bonus och kreditkort och detta var ju lite smidigare än att behöva handla dricka för 10 000.
Citat:
Ursprungligen postat av
Davidsyren
Betalo - En tjänst där man kan betala räkningar med kreditkort.
Flera banker, bland annat Coop, hade 0% påslag när man betalade räkningar via Betalo om man använde Coops egna bankkort, Medmera eller nåt hette det. Samtidigt fick man 1% bonus på alla köp man gjorde med kortet.
Betalade hyra, vänners mat, grannarnas internetbeställningar, allt jag kunde komma över att betala med kortet och få cash i näven.
Till slut hittade jag en nischbank utan insättningsgaranti som tillät att man satte in pengar via kreditkort.
Jag satte in 20000, väntade några dagar på att pengarna syntes, plockade ut, väntade några dagar, satte in igen. Repeat.
Så en vacker dag fick jag bara att betalningen nekats och efter lite samtal med kundtjänst för Betalo så hade man spärrat möjligheten att göra betalningar mot pg/bg som tillhörde ett finansinstitut.
Kul så länge det varade. Hade bonuspoäng i flera år då jag sällan handlar på Coop.