2025-07-26, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Försök inte slingra dig nu. Du håller med Mr.Tyger. Inte sant?
Försöker inte slingra mig, säg gärna vad som syftas på.
Citera
2025-07-27, 09:43
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Getingens veckorapport V.29 2025

BTCUSD

Volatilt blev det! Riktigt spännande utveckling att vi lyckades med konststycket att ta ut röd stigande diagonal i och med den senaste veckostängningen. För kontext läs rapporten ifrån vecka 27.

Jag har gjort en hel del ändringar på prisgrafen sedan förra veckan. Samtliga horisontella nivåer under röd stigande diagonal är tillsvidare gråmarkerade och kommer endast att återaktiveras med färg vid förlust av röd stigande diagonal som stöd.
Har även adderat en blå vektor samt ett gäng färgområden för att belysa linjernas olika betydelser.

Härifrån är det klart mest optimalt om blå stigande diagonal klarar av att agera stöd, om det misslyckas måste grön stigande diagonal hålla. Vid förlust av densamma förlorar vi momentum och då är röd stigande diagonal sista livlinan. Korsas även den kan det gå fort ner till lila stigande diagonal på andra sidan det röda området.

Indikatorer: Vi närmar oss nu RSI-trendlinjen som har hållt nere BTC sedan början på 2024. ETH bröt intressant nog igenom densamma i och med den senaste veckostängningen. Leder ETH BTC? Förväntar mig aggressiv prisexpansion om trendlinjen tas ut.

Graf 1W: https://ibb.co/tPTDFwsC

BTC.D - Bitcoindominansen
Förlust av kort svart horisontell, nu återstår det att se om dominansen svarar med att trenda vidare nedåt.

Graf 1W: https://ibb.co/MyM9Sxnx

SPX S&P 500
Indexet behöver accelerera uppåt den här veckan om inte grön stigande diagonal ska hotas. Om den går förlorad tar indexet förmodligen en tillfällig paus och tar sikte på någon av dom horisontella gröna nivåerna i ett första skede. Stochen är kraftigt eleveread - precis som den tenderar att vara i långa perioder när det gäller SPX. Låt oss se vad som händer.

Graf 1W: https://ibb.co/MkqN1gJ2

Getingens veckorapport V.30 2025

BTCUSD
Förra veckans ljusstapel stängde röd men på det stora hela var det inte tal om några nya tekniska signaler egentligen så jag nöjer mig med att bara posta prisgrafen i den här rapporten som med fördel kan jämföras med föregående veckas.

Graf 1W: https://ibb.co/q324VJgP

BTC.D - Bitcoindominansen
Tillskillnad från Bitcoinpriset levererade Bitcoindominansen ett minst sagt spännande veckoljus. Ner nästan 6% på 7 dagar. Jag har kompletterat grafen med en röd horisontell nivå och ett grönt område, som är tänka att illustrera det sista stödet dominansen har innan den nedre svarta trenlinjen ger vika. Jag har även adderat orange och röd fallande diagonal.
Nu spekulerar jag bara, - men baserat på tidigare ratioutveckling finns det skäl att misstänka att dominansen kanske orkar upp till någon av dom båda fallande trendlinjerna igen för att därefter sedan falla igenom den nedre svarta trendlinjen men det återstår såklart att se. Det är även rimligt att byta fot och flippa bullish BTC om röd fallande diagonal korsas av dominansen med en stängning på 1W.

Graf 1W: https://ibb.co/Pv1nyDz9

SPX - S&P 500

Avhandlar förra veckans ljusstängning i nästa veckas rapport. Har insett att det är att föredra att posta rapporterna i början av veckan istället för slutet för nu sitter jag ju någonstans här med facit över hur saker och ting blev i och med att indexet stänger på fredagar och det är inte alls tanken med den här rapporten.
Citera
2025-07-27, 14:13
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Stor risk att bubblan smäller när priset inte fortsätter öka, antingen nu i närtid eller i framtiden?

Tycker mig själv uppleva en stor skillnad i folks argument för krypto/Bitcoin, runt 2017-2020 så pratades det mycket om att det är en revolutionerande betallösning som snart kommer slå igenom, och kritik besvarades ofta med en jämförelse till när internet var nytt, folk var även då skeptiska men sedan visade sig det var en väldigt värdefull teknik.

Numera hör man sällan den typen av argument, det var ju en tid som man kunde betala enstaka grejer (typ en Tesla) med Bitcoin men sedan togs det bort, El Salvador införde ju till och med en Bitcoin-lag som innebar att Bitcoin var ett giltigt betalningsmedel men det blev ingen hit heller.

Det enda jag hör nu är FOMO, man köper i förväntan att det kommer att gå upp, och att det är surt att missa tåget. Vilket ju bör föranleda en nervositet.

Till och med Chat GPT verkar ge svävande svar på huruvida Bitcoin "används", det stämmer att Bitcoin inte används som en tjänst/betallösning/valuta/etc. men AI-boten menar att Bitcoin "används som investering", vilket ju är rätt intetsägande. En investering som inte fyller nån funktion i samhället liksom?

Finns det inte risk att det verkligen smäller när folk inser att man inte kan göra så mycket mer med Bitcoin än att bunkra upp ett lager? Samt att det där lagret inte fyller nån funktion den dagen prisuppgången uteblir?
Senast redigerad av Pontiac-Garage 2025-07-27 kl. 14:16.
Citera
2025-07-27, 15:05
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
El Salvador införde ju till och med en Bitcoin-lag som innebar att Bitcoin var ett giltigt betalningsmedel men det blev ingen hit heller.
För att förtydliga så har denna lag nu tagits bort, och ganska nära noll personer använder bitcoin som betalmedel i El Salvador.

Citat:
Det enda jag hör nu är FOMO, man köper i förväntan att det kommer att gå upp, och att det är surt att missa tåget. Vilket ju bör föranleda en nervositet.
Ett typiskt pyramidspelsbeteende.

Citat:
Till och med Chat GPT verkar ge svävande svar på huruvida Bitcoin "används", det stämmer att Bitcoin inte används som en tjänst/betallösning/valuta/etc. men AI-boten menar att Bitcoin "används som investering", vilket ju är rätt intetsägande.
Detta är ju ett klassiskt cireklresonemang och Chat GPT upprepar bara nonsens som kryptokillarna har skrivit överallt på sociala medier.
Citera
2025-07-27, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Den största enskilda försäljningen någonsin på $9 miljarder dollar har precis gjorts. Priset rörde sig knappt.

Som, jag sagt länge, det är nya tider nu. Den som tror att tidigare cykelmönster från när Bitcoin var en liten nischad underground tillgång kommer upprepa sig, kommer bli rekt.

Detta var rätt så imponerande faktiskt. Tydligen var det 80k bitcoin som såldes, och priset rörde sig bara cirka 4000 dollar eller drygt tre procent.

En viss skillnad mot när Tyskland sålde sina 50k bitcoin förra sommaren. Inte lika klumpigt gjort heller. Om man hade annonserat för världen först, att nu ska vi dumpa 80k bitcoin på spotmarknaden, så hade nog priset sjunkit lägre.

https://financefeeds.com/80000-btc-from-satoshi-era-wallet-sold-for-9b-in-historic-crypto-trade/
Citera
2025-07-27, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Stor risk att bubblan smäller när priset inte fortsätter öka, antingen nu i närtid eller i framtiden?

Tycker mig själv uppleva en stor skillnad i folks argument för krypto/Bitcoin, runt 2017-2020 så pratades det mycket om att det är en revolutionerande betallösning som snart kommer slå igenom, och kritik besvarades ofta med en jämförelse till när internet var nytt, folk var även då skeptiska men sedan visade sig det var en väldigt värdefull teknik.

Numera hör man sällan den typen av argument, det var ju en tid som man kunde betala enstaka grejer (typ en Tesla) med Bitcoin men sedan togs det bort, El Salvador införde ju till och med en Bitcoin-lag som innebar att Bitcoin var ett giltigt betalningsmedel men det blev ingen hit heller.

Till och med Chat GPT verkar ge svävande svar på huruvida Bitcoin "används", det stämmer att Bitcoin inte används som en tjänst/betallösning/valuta/etc. men AI-boten menar att Bitcoin "används som investering", vilket ju är rätt intetsägande. En investering som inte fyller nån funktion i samhället liksom?

Finns det inte risk att det verkligen smäller när folk inser att man inte kan göra så mycket mer med Bitcoin än att bunkra upp ett lager? Samt att det där lagret inte fyller nån funktion den dagen prisuppgången uteblir?

Svarar här: (FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-07-27 kl. 17:12.
Citera
2025-07-27, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Detta var rätt så imponerande faktiskt. Tydligen var det 80k bitcoin som såldes, och priset rörde sig bara cirka 4000 dollar eller drygt tre procent.

En viss skillnad mot när Tyskland sålde sina 50k bitcoin förra sommaren. Inte lika klumpigt gjort heller. Om man hade annonserat för världen först, att nu ska vi dumpa 80k bitcoin på spotmarknaden, så hade nog priset sjunkit lägre.

https://financefeeds.com/80000-btc-from-satoshi-era-wallet-sold-for-9b-in-historic-crypto-trade/
Knappt 14% av dagliga volymen påverkar priset med 3%. Det är stor påverkan om du frågar mig.
Citera
2025-07-27, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Knappt 14% av dagliga volymen påverkar priset med 3%. Det är stor påverkan om du frågar mig.

Det har jag ingen uppfattning om, men om man jämför med Tysklands försäljning, vilken dumpade priset med sisådär femton-tjugo procent (fritt ur minnet), trots mindre bitcoinsumma och lägre bitcoinpris, så är skillnaden dramatisk.
Citera
2025-07-27, 19:39
Medlem
Citat:
Det har jag ingen uppfattning om, men om man jämför med Tysklands försäljning, vilken dumpade priset med sisådär femton-tjugo procent (fritt ur minnet), trots mindre bitcoinsumma och lägre bitcoinpris, så är skillnaden dramatisk.
Lägre BTC-pris bidrar såklart till mer volatilitet.
Citera
2025-07-27, 19:54
Medlem
Citat:
Lägre BTC-pris bidrar såklart till mer volatilitet.

Nja, slutsatsen blir snarare att det finns mycket mer köpsuget dollarkapital vid nuvarande prisnivåer än det fanns vid 65k-nivån.

Dock är det inte riktigt jämförligt, eftersom Tyskland de facto annonserade för marknaden att man skulle dumpa alla sina bitcoin, så att priset hann sänkas innan själva försäljningarna gjordes. Man tycks ha agerat för att få ett så lågt pris som möjligt. Den senaste försäljningen har troligen gjorts av en privat entitet som ville ha ett så högt pris som möjligt, varför det annonserades först efter att försäljningarna var genomförda.
Citera
2025-07-27, 21:54
Medlem
Citat:
Nja, slutsatsen blir snarare att det finns mycket mer köpsuget dollarkapital vid nuvarande prisnivåer än det fanns vid 65k-nivån.

Dock är det inte riktigt jämförligt, eftersom Tyskland de facto annonserade för marknaden att man skulle dumpa alla sina bitcoin, så att priset hann sänkas innan själva försäljningarna gjordes. Man tycks ha agerat för att få ett så lågt pris som möjligt. Den senaste försäljningen har troligen gjorts av en privat entitet som ville ha ett så högt pris som möjligt, varför det annonserades först efter att försäljningarna var genomförda.
Lägre market cap = högre volatilitet

Din slutsats är baserat på antagande.
Citera
2025-07-27, 22:00
Medlem
Citat:
Lägre market cap = högre volatilitet

Din slutsats är baserat på antagande.

Helt irrelevant kommentar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera