2025-07-27, 14:36
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Menar och menar, det är en av flera möjliga förklaringar. Det går ju inte att veta exakt hur han tänkte som vittne.

En minst lika trolig (kanske troligare) förklaring är att han ville att det skulle bli extra tydligt att annonspelaren skymde sikten för honom. Det gynnar hans troliga motiv som vittne, där han vill vara så nära som möjligt men måste bortförklara att han inte sett något.
Bra inlägg, som vanligt!

Man kan faktiskt tolka det som om SE är ett "moraliskt kriminellt" vittne i det avseendet att han ljuger för att kunna placera sig närmare mordplatsen än han var.

Vi kan stödja denna tankelek med observationen att fler kriminella kategorier än mördaren tar till lögner för att ändra sina historier. Det går att neka till brott och försöka ljuga sig fri även om brottet inte är ett mord. Att göra stopp i toaletten har använts som ett sånt hypotetiskt brott i tråden som exempel.

Vi anar att SE var sent fram till mordplatsen och sedan gick in och lugnade nerverna inne på Bohemia efter all uppståndelse på mordplatsen.

Att jaga mördare genom att försöka hitta någon runt mordplatsen som ljuger är därför inte speciellt fruktbart. HH påstod att VG ljög. Alf L var inget sanningsvittne. Ändå var ingen av dessa två inblandade i själva mordet.

Att SE med tiden kanske blev tillfrågad om varför han inte såg mordet fick honom som du skriver att vilja dra sig till en skymd position, men ändå nära själva mordplatsen.

Att snedda in bakom reklampelaren blir då inget konstigt precis som du skriver i ditt inlägg eftersom "han vill vara så nära som möjligt men måste bortförklara att han inte sett något."

Rent statistiskt finns det fler ljugande vittnen än det finns mördare.

Edit: Det finns exempel på vittnen som undvek mordplatsen, men SE hade många tillfällen att studera den på väg till och från jobbet. SE lade kanske märke till reklampelaren då och fogade in den i sin berättelse?
Senast redigerad av ursprungligen 2025-07-27 kl. 15:02.
Citera
2025-07-27, 14:43
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Lars Larsson har i sin bok intressanta funderingar om klocktittandet och stoppet vid skyltfönstret på det ställe där GM antas ha befunnit sig några sekunder tidigare. Engström har från allra första början hävdat förväxling, detta utan att ha blivit "utpekad" av någon. Klart det ligger nära till hands att misstänka att det handlar om att förekomma eventuella utpekanden, om han är gärningsman alltså.

Några menar att berättelsen (två år efter mordet) om sneddandet in till skyltfönstret tillkom på grund av att Thomas Kanger i sin bok 1987 skrivit om gärningsmannens förmodade rörelsemönster på Sveavägen och att Engström kände att han måste hantera även detta. Att han, som vittne, behövde komplettera sin berättelse med detta känns både krystat och långsökt. Sedan kan man ju förstås fråga sig hur troligt det är att han själv läst Kangers bok, däremot har boken säkert avhandlats i media.

Nästan ännu intressantare är om han inte alls kände till nåt om Kangers bok men ändå lyckades beskriva GM:s förmodade rörelsemönster (se nedan, det vill säga egentligen sitt eget och som den beskrivs i boken) den sista biten innan skotten:

1. Snedda in till skyltfönstret.
2. Gräva fram klockan/revolvern.

Larsson skriver att det inte finns några vittnesuppgifter om att GM setts "gräva fram" något men menar också att det knappast är troligt att GM tagit fram vapnet förrän strax innan skotten, kanske just vid skyltfönstret där Engström påstod att han grävde fram klockan.

Inte konstigt om stackarn kände sig förväxlad ... om han inte inte är GM men betedde sig som han själv beskrivit det två år efter mordet. Våren 1986 handlade det dock inte om något grävande, då gick det bra att maniskt kolla klockan i flykten och alltså utan att behöva stanna upp och gräva fram den för varje titt (se Folkes reportage).

Nu påstår visserligen TK i sin bok att IM såg mördaren vänta flera minuter nära Dekorimahörna ute på gatan. Det är väl det centrala som är "nytt" i boken när den kommer ut 1987.

Att du och LL tror att det nya är att mördaren inte gick "vinkelrätt" på trottoaren är inte något centralt tema i boken som jag faktiskt har läst. (Boken jag läste var dock ett feltryck där ett kapitel om kurderna blivit ersatt med en dubblett av ett annat kapitel limmat upp och ned.)

Edit: Att SE skulle ha läst TKs bok är bara en spekulation från din och LLs sida. Vi vet inte om SE läste boken. (Läste SE ändå boken vet han mer om PKK från boken än vad jag vet.)
Senast redigerad av ursprungligen 2025-07-27 kl. 15:14.
Citera
2025-07-27, 15:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Försök istället att lösa tillfälligheterna med Engström och GM om du kan !

Troligen inser du snabbt att tillfälligheterna inte går att få ihop och du måste medge att Engström vill spegla GM eller är GM...

Frågan blir dock varför vill Engström spegla GM som vittne ?

Att spegla som GM är ju enklare att få ihop , då han kan påstå att han måste blivit förväxlad

Speglingsteorin är väl ändå påhittad? Att SE aktivt försökte att spegla mördaren är en hjärnfis.

Hypotetisk tanke hos den påhittade mördaren SE:
"Oj, oj, oj! Hur ska jag nu förklara att jag tog fram revolvern före mordet? Tänk om någon såg mig ta fram vapnet. Bäst att säga att jag tittade på min klocka. Det var mörkt, urtavlan var mörk, det är lätt att förväxla en revolver och ett armbandsur på en mordplats. Polisen kommer att tro att Fröken Ur mördade OP! Jag är ett kriminellt geni!"
Senast redigerad av ursprungligen 2025-07-27 kl. 15:11.
Citera
2025-07-27, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Speglingsteorin är väl ändå påhittad? Att SE aktivt försökte att spegla mördaren är en hjärnfis.

Hypotetisk tanke hos den påhittade mördaren SE:
"Oj, oj, oj! Hur ska jag nu förklara att jag tog fram revolvern före mordet? Tänk om någon såg mig ta fram vapnet. Bäst att säga att jag tittade på min klocka. Det var mörkt, urtavlan var mörk, det är lätt att förväxla en revolver och ett armbandsur på en mordplats. Polisen kommer att tro att Fröken Ur mördade OP! Jag är ett kriminellt geni!"

Att Engström dribblar med den absoluta sanningen lite här och var tycker jag framgår med önskad tydlighet via det material som föreligger.
Några exempel ur mängden är förslagsvis var någonstans som han hör skottet(singularis),hans agerande vid sidan av Olof Palmes fallna kropp samt språngmarschen in i gränden.
Engström har ett korn av sanning att utgå ifrån.Utifrån detta så kommer överdrifterna och förvanskningarna.

Kontrollerar man sedan vilken personlighet som Stig Engström var,så får man också en förklaring till varför han överdriver och förstorar såsom han enligt materialet och vanligt sunt förnuft,de facto gör.

Detta innebär,som du vet,inte att Stig Engström var någon statsminstermördare.Materialet och sunt förnuft via de uppgifter som föreligger..frikänner helt Stig Engström.
Citera
2025-07-27, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Att Engström dribblar med den absoluta sanningen lite här och var tycker jag framgår med önskad tydlighet via det material som föreligger.
Några exempel ur mängden är förslagsvis var någonstans som han hör skottet(singularis),hans agerande vid sidan av Olof Palmes fallna kropp samt språngmarschen in i gränden.
Engström har ett korn av sanning att utgå ifrån.Utifrån detta så kommer överdrifterna och förvanskningarna.

Kontrollerar man sedan vilken personlighet som Stig Engström var,så får man också en förklaring till varför han överdriver och förstorar såsom han enligt materialet och vanligt sunt förnuft,de facto gör.

Detta innebär,som du vet,inte att Stig Engström var någon statsminstermördare.Materialet och sunt förnuft via de uppgifter som föreligger..frikänner helt Stig Engström.

Förklara istället alla tillfälligheter mellan Engström och GM...!
Citera
2025-07-27, 15:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Jag uppfattar efterspelsvittnet SE som en "plussare". Han hittar inte på saker ur tomma intet men försöker gärna göre dem mer intressanta än de faktiskt var.

Drar man av "momsen" i det SE berättar hamnar man nog ganska nära sanningen, men den är som vi alla vet inte så spännande. Ett grått vittne som kom fram lite sent, höll sig i bakgrunden och gömde sig inne på Bohemia. Det fanns mycket att "plussa på" innan den historien blev en riktig kioskvältare.

Efterspelsvittnet SE gjorde väl vad han kunde av det material han hade att arbeta med för att hamna i rampljuset. Många som kände honom sa att det var så han var som människa.

Trots detta verkar SE lyckats lura upp Proletären, Anér, LL, TP och självaste KP på läktaren. Eller så har de lurat varandra? De i "7%-communityt" är väl trivseltröga i "fel" utkant av bellkurvan, så även den statistiken verkar stämma. (Intelligens är inte jämnt fördelad.)
Citera
2025-07-27, 15:48
Medlem
Citat:
Förklara istället alla tillfälligheter mellan Engström och GM...!

Haha..Nej,den gamla unkna malpåsen förblir stängd vad mig anbelangar.
Citera
2025-07-27, 15:52
Medlem
Citat:

Den går inte att förklara så därför kallar du den unken ?
Citera
2025-07-27, 15:55
Medlem
Citat:

Det är ju såhär enkelt...

Att sålänge man inte kan ge en logisk förklaring så är ju Engström misstänkt

Inte att han måste vara GM men det går inte att ta bort att han blir misstänkt
Citera
2025-07-27, 16:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Jag kan dela din skepsis mot att SE är misstänkt eftersom "han var dääär".

Det ligger lite i sakens natur att vittnen till mord på öppen gata "var dääär" när det hände och knappast borde vara något att förundra sig över.

Att misstro SEs uppgift att han jobbat över och var på väg hem som förklaring till att "han var dääär" tycker inte jag medför att han måste vara mördaren?

Edit:

Ett hypotetiskt exempel på ett fall där närvaron på mordplatsen är mer relevant:

Polarexpedition. Endast 2 personer. 40 mil från civilisationen. En skjuten i ryggen med ett skott. En misstänkt.

Polisförhör:
- Såg du mördaren fly från tältet?
- Nej. Jag var skymd av ett isblock. Jag sneddade in där lite faktiskt. Jag har ofta ganska bråttom.
- Ägde du en revolver?
- Nej. Ingen revolver. Jag tittade på min klocka. Det är så mycket som speglas i isen. Vi brukade vifta med armarna och tjoa lite när isbjörnarna blir för närgångna.
- Men du var ju dääär?
- Nej, jag låg och sov inne i tältet när jag vaknade av skotten. Jag hörde faktiskt bara det första. Det lät lite som en påsksmällare. En snärtig liten historia.
- Ja, då har du ju alibi, så då måste mördaren vara någon annan då. Stäng dörren efter dig när du går!
- Tack och hej!
- Ja, då var det tydligen någon eskimådjävel i alla fall! Jag visste det hela tiden.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-07-27 kl. 16:13.
Citera
2025-07-27, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag kan dela din skepsis mot att SE är misstänkt eftersom "han var dääär".

Det ligger lite i sakens natur att vittnen till mord på öppen gata "var dääär" när det hände och knappast borde vara något att förundra sig över.

Att misstro SEs uppgift att han jobbat över och var på väg hem som förklaring till att "han var dääär" tycker inte jag medför att han måste vara mördaren?

Edit:

Ett hypotetiskt exempel på ett fall där närvaron på mordplatsen är mer relevant:

Polarexpedition. 2 personer. 40 mil från civilisationen, en skjuten i ryggen med ett skott. En misstänkt.

Polisförhör:
- Såg du mördaren fly från tältet?
- Nej. Jag var skymd av ett isblock. Jag sneddade in där lite faktiskt. Jag har ofta ganska bråttom.
- Ägde du en revolver?
- Nej. Ingen revolver. Jag tittade på min klocka. Det är så mycket som speglas i isen. Vi brukade vifta med armarna och tjoa lite när isbjörnarna blir för närgångna.
- Men du var ju dääär?
- Nej, jag låg och sov inne i tältet när jag vaknade av skotten. Jag hörde faktiskt bara det första. Det lät lite som en påsksmällare. En snärtig liten historia.
- Ja, då har du ju alibi, så då måste mördaren vara någon annan då. Stäng dörren efter dig när du går!
- Tack och hej!
- Ja, då var det tydligen någon eskimådjävel i alla fall! Jag visste det hela tiden.

Jag vill ju iofs få en förklaring på varför alla dessa tillfälligheter finns...

Jag kan acceptera att Engström vill bli förväxlad men man måste landa i det isåfall !
Citera
2025-07-27, 16:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag vill ju iofs få en förklaring på varför alla dessa tillfälligheter finns...

Jag kan acceptera att Engström vill bli förväxlad men man måste landa i det isåfall !

Du har väl fångats i autisternas "Excel-tänk" och gula linjer dragna med linjal i mordplatsskisser.

Det är ytterst få om ens några verkliga mord som lösts med dessa verktyg.

SE var lite "bortglömd" och sidsteppad på jobbet. Att fantisera om hjältemodiga ormtjusare, dramatiska luftballongsolyckor och avbrutna tandläkarborrar under Skandias paraplylogga blev lite hans "comfort zone".

När SE nästan missat mordet insåg han att han kunde bli något av en hjälte bland skorpor och pulverkaffe på Skandia om han bara försökte bli mer inblandad än han egentligen var.

Steget från tanke till handling går att isolera till lördag morgon 12.20 då hans vagn välte (enligt KP) och han ringde till Ali L på Östermalms polisstation. Östermalm, eftersom SE som Moderat inte riktigt litade på de mer "plebejiska" polisdistrikten i innerstan.

Efterspelsvittnet SE är ingen psykologisk gåta direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in