2025-07-26, 16:53
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Vilka regler följde de inte?
De utgick inte från alla tillgängliga uppgifter, utöver att den praxis de satte var olovligt då de inte kunde påvisa legitimiteten bakom det.

Det finns inget stöd i forskningen för att dra in körkort för peth över 0,3.

Ifall det finns, vill jag att du erbjuder det här. Ett domslut är inte beviset, jag vill ha forskningen som påvisar att TS är korrekta. Det de erbjuder på sin hemsida har vi debunkat i hundratals sidor och de var dessutom tvungna att dra tillbaka sitt ogrundade pm till läkare.

Det är avgörande att myndigheter baserar sina beslut på vetenskapligt underlag, allt annat är ett rättshaveri.
Senast redigerad av Ajogen 2025-07-26 kl. 17:02.
2025-07-26, 17:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Klart det gör. Det har gjorts och överklaganden har inte godkänts vare sig i Förvaltningsdomstolen eller i Kammarrätten.

Det handlar om bedömningar, inga konstigheter. Om man har fått lämna PEth-prov för att kontrollera lämplighet för att köra tung ambulans (Linn) kan man förstås ha "otur" första gången men lämnar man 9 gånger till och hälften är över 0,3 varav ett 0,69 så visar det på att man inte klarar att dra ner på drickandet ens då körkortet och jobbet står på spel. En solklar diagnos skulle jag säga. Troligen skulle det bli samma slutsats med nya reglerna.
Läkaren på Gotland har vare sig vägt in PEth-värdena under gränsen eller de låga CDT-värdena. Det är alltså en bristfällig bedömning som brister i saklighet, vetenskap och beprövad erfarenhet. Det bryter mot kraven i hälso- och sjukvårdslagen.

Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
[...] ingen läkare har blivit dömd [...]
Dömd? Brott mot hälso- och sjukvårdslagen är inte något domstolsärende. Om du vill diskutera måste du förstå vad som diskuteras.
2025-07-26, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Läkaren på Gotland har vare sig vägt in PEth-värdena under gränsen eller de låga CDT-värdena. Det är alltså en bristfällig bedömning som brister i saklighet, vetenskap och beprövad erfarenhet. Det bryter mot kraven i hälso- och sjukvårdslagen.

Dömd? Brott mot hälso- och sjukvårdslagen är inte något domstolsärende. Om du vill diskutera måste du förstå vad som diskuteras.
Ni är som en dagisklass, TS har inga egna läkare som tar några beslut, inte heller försäkringskassan har egna läkare som tar beslut.
Vad man gör att gå igenom diagnoser o resultat hjälper TS hur man tolkar diagnos/resultat för TS handläggare som sedan kan grunda sin uppfattning till beslut.

Man kan alltså komma fram till att ju lägre kunskap ni har desto mer tycker ni till.
2025-07-26, 18:06
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ni är som en dagisklass, TS har inga egna läkare som tar några beslut, inte heller försäkringskassan har egna läkare som tar beslut.
Vad man gör att gå igenom diagnoser o resultat hjälper TS hur man tolkar diagnos/resultat för TS handläggare som sedan kan grunda sin uppfattning till beslut.

Man kan alltså komma fram till att ju lägre kunskap ni har desto mer tycker ni till.
De båda myndigheterna använder sig av sina egna läkare för att grunda sina beslut. Det är myndigheten som gör beslutet, och de har läkarna som rådgivare/evidens för sitt beslut.

Det är ingen som har påstått att läkarna gör beslut, vi har sagt att deras bedömningar är felaktiga och därmed besluten.

Om inte läkarna är objektiva är inte beslutet det med, finns det incitament från läkarna att gör jäviga bedömningar? Pja, om de gör de bedömningar som myndigheten vill ha får de säkert fler uppdrag.

Är detta kontrollerat?
2025-07-26, 18:07
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Nu avslöjar du åter att du inte förstår vad saken handlar om. Här är åter blanketten som ledde till indragningen av körkortet:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=31066073542991347&set=gm.727506283475062&ido rvanity=642481418644216

Transportstyrelsens rådgivande läkare sätter en diagnos. Diagnosen sätts på felaktiga och bristfälliga grunder eftersom vare sig PEth-värdena under gränsen eller den obligatoriska markören CDT vägs in.
2025-07-26, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
De båda myndigheterna använder sig av sina egna läkare för att grunda sina beslut. Det är myndigheten som gör beslutet, och de har läkarna som rådgivare/evidens för sitt beslut.

Det är ingen som har påstått att läkarna gör beslut, vi har sagt att deras bedömningar är felaktiga och därmed besluten.

Om inte läkarna är objektiva är inte beslutet det med, finns det incitament från läkarna att gör jäviga bedömningar? Pja, om de gör de bedömningar som myndigheten vill ha får de säkert fler uppdrag.

Är detta kontrollerat?
Både FK som TS har bättre förutsättningar att tolka en diagnos just för man har två olika kategorier av expertis som bedömer mot ex sjukvårdens ensamma läkare som oftast sakna juridik osv
2025-07-26, 18:11
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Både FK som TS har bättre förutsättningar att tolka en diagnos just för man har två olika kategorier av expertis som bedömer mot ex sjukvårdens ensamma läkare som oftast sakna juridik osv
Och det fastslår du hur?

Du menar att Linns arbetsgivare, de som ansvarar för ambulanser, inte besitter sådan kapacitet?
2025-07-26, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nu avslöjar du åter att du inte förstår vad saken handlar om. Här är åter blanketten som ledde till indragningen av körkortet:
https://www.facebook.com/photo/?fbid=31066073542991347&set=gm.727506283475062&ido rvanity=642481418644216

Transportstyrelsens rådgivande läkare sätter en diagnos. Diagnosen sätts på felaktiga och bristfälliga grunder eftersom vare sig PEth-värdena under gränsen eller den obligatoriska markören CDT vägs in.
Haha har du verkligen tytt vad Linn skriver? Linn jätte stolt, jag dricker inte mellan provtagningarna, jag vad kan Linn mena med jag dricker inte mellan provtagningarna?

Hävdar att jag ”ej slutat dricka mellan provtagningarna”. Här har handläggaren ENDAST BIFOGAT MINA FÖRHÖJDA PROVER. Man bifogar EJ mina låga provsvar TAGNA I MELLAN de förhöjda som bevisar att jag EJ dricker i mellan.
2025-07-26, 18:16
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Haha har du verkligen tytt vad Linn skriver? Linn jätte stolt, jag dricker inte mellan provtagningarna, jag vad kan Linn mena med jag dricker inte mellan provtagningarna?

Hävdar att jag ”ej slutat dricka mellan provtagningarna”. Här har handläggaren ENDAST BIFOGAT MINA FÖRHÖJDA PROVER. Man bifogar EJ mina låga provsvar TAGNA I MELLAN de förhöjda som bevisar att jag EJ dricker i mellan.
Det är inget fel med att dricka.
Det finns inga bevis för att Linns drickande var påtagligt inskränkande på hennes körförmåga, i synnerhet för att dra in hennes körkort.
2025-07-26, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det är inget fel med att dricka.
Det finns inga bevis för att Linns drickande var påtagligt inskränkande på hennes körförmåga, i synnerhet för att dra in hennes körkort.
Kan Linn mena jag dricker bara just efter provtagningar? hon har trots allt uppvisa förhöjda värden.

Att hon sedan är stolt att hon inte dricker i mellan, visst jätte duktigt av Linn, ungefär som hålla på med fortkörning mellan fartkamerorna, kör jag snabbt just efter kamera kör jag lagligt förfort.
2025-07-26, 18:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Jag förstår inte vad du vill säga med ditt inlägg. Om din fråga är om jag läst vad hon skriver så har jag givetvis det. Är det något annat du vill säga eller fråga om?
2025-07-26, 18:22
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Kan Linn mena jag dricker bara just efter provtagningar? hon har trots allt uppvisa förhöjda värden.

Att hon sedan är stolt att hon inte dricker i mellan, visst jätte duktigt av Linn, ungefär som hålla på med fortkörning mellan fartkamerorna, kör jag snabbt just efter kamera kör jag lagligt förfort.
Hon har inte druckit olagligt mycket.

Du van-tolkar vad hon skrev.

Hon menar på att det finns gott om provtagningar som visar att hon inte dricker mellan alla provtagningar.

provtagningarna pågick i många månader.

"Denna läkare verkar INTE fått läsa mitt LÄKARINTYG utan gör en bedömning utifrån handläggare Laila Lundgrens formulering där hon radar upp endast mina förhöjda peth. 90% av mina provsvar som är i LÄGSTA referens redovisas EJ."
Senast redigerad av Ajogen 2025-07-26 kl. 18:25.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in