Citat:
Ursprungligen postat av
VitKalla
Om du inte uttryckligen skrev att du har/haft feber så är Kåvepenin rätt utifrån den infon läkaren fått. Hade dock varit bra om läkaren dubbelkollade det med dig.
Med feber är det doxycyklin som är rekommenderad. Eller om du inte tål kåvepenin.
Klart 1177 inte skriver recept.
Avvakta nytt recept, nu har du ju fått en second opinion sas. Hoppas bara du då berättade om febern?
Kontakterna har varit (1-3 på tele/video 4 i butik):
1. KRY
2. 1177
3. Lokalt vårdställe (skickad dit av 1177).
4. Fysiskt apotek
Fick recept av KRY först och försökte få second opinion av 1177 men skickade mig ganska snabbt vidare till 3an. Med lokalstället så tjafsade jag om att jag hade haft feber och den var strax över 39 grader i ett par dagar nyligen och tog upp doxy. Hon fann det inte relevant om jag inte satt med feber fortfarande.
När jag hämtade Kåvepenin på apoteket så försökte jag än en gång dra det med den anställda där, dvs bollade om vad som kunde vara rätt, jag bad inte om doxy av henne. Hon ansåg det var rätt att börja med Kåvepenin om man inte har allergi mot något i det. Det var även mildare mot kroppen så att säga. Febern var bara relevant om man var i ett skede där man haft det länge och kurerar medan febern pågår.
Så statistiskt sett så har dom säkert rätt, dom flesta behöver inte mer än Kåvepenin med mina symptom. Jag vet inte om man kan begära mer heller. Blir jag värre kommer väl doxy upp som alternativ vid nästa kontakt.