• 1
  • 2
2025-07-26, 11:50
Medlem
Sinraths avatar
Det började med en fästing för 2 veckor sen som satt på mitt ben, jag plockade bort den så fort jag märkte det men det var säkerligen inte förrän dagen efter då det börjat bli lite rött runt den. Har haft många fästingbett genom åren så tänkte inte så mycket på det.

Nu har märket sakta blivit större från kanske nån cm till 5.5cm idag och jag har legat i feber och frossa för några dagar sen. Fick efter det ovanligt stel nacke nyligen.. ja det är dom vanliga symptomen som beskriver Borrelia.

Det är dock helg nu så lokalvården har inte öppet för icke-akuta grejer så jag bet i det sura äpplet och gick in på KRY appen då jag tagit ett gäng bilder under tiden för att dokumentera. Fyller i mina besvär jag haft (inklusive feber och frossa nyligen). Videosamtal med en stressad snubbe. Han säger är märket minst 5cm så kan det behandlas så efter visat det på videosamtalet fick jag ett recept på Fenoximetylpenicillin (Kåvepenin)
.

Nu när jag snurrat runt lite på bl.a internetmedicin.se så ser jag följande:
https://www.internetmedicin.se/infek...domar/borrelia

Citat:
Singelerytem utan feber (vuxna)
Fenoximetylpenicillin
(Kåvepenin) 1 g x 3 i 10 dagar. Barn 25 mg/kg x 3.

Och under denna står det:

Citat:
Multipla erytem eller feber
Doxycyklin
200 mg x 1 i 10 dagar.

Jag försökte få fram om det betyder något annat när man skriver "feber" men det verkar inte så.

Borde jag inte fått Doxycyklin istället då jag haft feber och frossa?
Jag har dock inte flera utslag. Orolig att det inte kommer fungera ordentligt.
Citera
2025-07-26, 12:38
Medlem
Ja, du har fått fel. Visste Kry verkligen att du hade feber? Eller de kanske är idioter.
Citera
2025-07-26, 12:54
Medlem
Ratads avatar
Ta ditt Kåvepenein.

Fick Kåvepenin bot min borrelia i maj. Hade tyvärr gått med skiten i 2 veckor utan att ha sett det. Fick en omgång idiotfeber och spydde.

10 dagars kur men effekten började som vanligt inte märkas förrän efter fyra dagar.
Citera
2025-07-26, 13:06
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barntorped
Ja, du har fått fel. Visste Kry verkligen att du hade feber? Eller de kanske är idioter.

Vad grundar du detta uttalande på?

Har du någon farmakologisk/medicinsk utbildning?
Senast redigerad av trottwell 2025-07-26 kl. 13:11.
Citera
2025-07-26, 13:18
Medlem
Du har fått korrekt behandling. Ta fenoxymetylpenicillin 1g*3.
Citera
2025-07-26, 13:25
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
Chatgpt:

Here’s the short answer:
...
Edit: se till att du får rätt sort för all del inte alltid läkare har koll eller har huvet me sig. Jag fick nästan sepsis en gång av ett litet skitsår när jag skickades hem med kåvopenin. Lycka till!

Jag är ärligt talat tveksam till AI svar i dessa frågor, man vet inte om den hallucinerar eller inte. Det stämmer ju överens med vad jag hittat dock så det låter troligt. Tack för svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Barntorped

Man skriver i en ruta innan chatten börjar vad saken gäller, jag fyllde i alla grejer jag varit med om men jag tvivlar snubben läste något av det. Det var kanske 5 meningar så inte någon wall of text.

Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Ta ditt Kåvepenein.

Fick Kåvepenin bot min borrelia i maj. Hade tyvärr gått med skiten i 2 veckor utan att ha sett det. Fick en omgång idiotfeber och spydde.

10 dagars kur men effekten började som vanligt inte märkas förrän efter fyra dagar.

Utan alternativ hade jag kört det men när det specifikt separeras i "utan feber" och "med feber" i två olika läkemedel så vill jag så klart ha det som är bättre anpassat för mina symptom. Jag tror säkert att det kan fungera bra med Kåvepenin också men inget jag vill riskera bara för en enkel miss av en helgläkare.

Försöker få tag i 1177 och se om någon fattar mitt problem men "det är fullt just nu".
Citera
2025-07-26, 13:28
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asclepius

Kan du utveckla? Varför skiljer man på två olika läkemedel beroende på vilka symptom som uppstått annars? (Jag antar att båda är något slags penicillin).
Citera
2025-07-26, 13:48
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Utan alternativ hade jag kört det men när det specifikt separeras i "utan feber" och "med feber" i två olika läkemedel så vill jag så klart ha det som är bättre anpassat för mina symptom. Jag tror säkert att det kan fungera bra med Kåvepenin också men inget jag vill riskera bara för en enkel miss av en helgläkare.

Försöker få tag i 1177 och se om någon fattar mitt problem men "det är fullt just nu".
Förstår, hoppas de svarar snart för man ska inte gå med borrelia. Läkaren blev halvsur på mig men jag hade mitt bett på baksidan av knät så det enda jag märkte av var att det kliade någon gång ibland.
Citera
2025-07-26, 14:02
Medlem
poven-xds avatar
Citat:
Kan du utveckla? Varför skiljer man på två olika läkemedel beroende på vilka symptom som uppstått annars? (Jag antar att båda är något slags penicillin).

Fenoxymethylpenicilin kan inte penetrera blodhjärn barriären & du har troligen infektionen i centrala nervsystemet. Du behöver byta till doxycyklin, gärna så fort som möjligt.
Citera
2025-07-26, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vad grundar du detta uttalande på?
Läkemedelsverkets behandlingsrekommendation, s. 4:

”Erythema migrans, multipla eller med feber, Doxycyklin p.o., 200 mg x 1 i 10 dagar”*

https://www.lakemedelsverket.se/glob...borrelia-1.pdf
Citat:
Ursprungligen postat av Asclepius
Det är fel behandling. Kanske någon arabläkare med svensk legitimation tycker annorlunda.
Citat:
Man skriver i en ruta innan chatten börjar vad saken gäller, jag fyllde i alla grejer jag varit med om men jag tvivlar snubben läste något av det. Det var kanske 5 meningar så inte någon wall of text.
Se länk ovan om de tjafsar.

*Edit: Vidare, sidan 9:

”Multipla erythema migrans och erythema migrans med feber kan tyda på en tidig disseminerad borreliainfektion, eller annan fästingburen infektion, vilket motiverar annan behandling. /.../ Vid multipla erythema migrans eller vid samtidig feber ges till vuxna i första hand doxycyklin peroralt 200 mg x 1 i 10 dagar”
Senast redigerad av Barntorped 2025-07-26 kl. 14:12. Anledning: Mer info
Citera
2025-07-26, 14:06
Medlem
Citat:
Jag är ärligt talat tveksam till AI svar i dessa frågor, man vet inte om den hallucinerar eller inte. Det stämmer ju överens med vad jag hittat dock så det låter troligt. Tack för svar.

Jag hade nog litat mer på chatgpt än random flashback svar tbh

Edit: snart lär vi ersätta läkarna med chatgpt - om dom inte ens klarar av att skriva ut rätt antibiotika undrar man va vi ska ha dom till. Chat gpt totalutklassade denna läkare du fått träffa verkar de iaf som.
Senast redigerad av NZT1337 2025-07-26 kl. 14:11.
Citera
2025-07-26, 14:07
Medlem
Lagopussys avatar
Jag hade feber och fick Kåvepenin mot min Borrelia. Fungerade bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in