Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-07-26, 22:22
Medlem
Flodsvins avatar
Jag har just nu ett debitkort, jag betalar med kortet, talet på mitt konto blir lägre. Jag kan hänga med i detta.
Nu sneglar jag på ett kreditkort pga fördelar jag kan få med det specifika kortet, men vet ärligt talat inte om jag fattar hur det funkar.
Jag tror jag fattar grundprincipen: jag handlar med kortet, inga pengar dras från mitt konto, slutet på månaden kommer en räknkng, jag betalar. Om det är så enkelt hänger även jag med i detta.
Men sen står det grejer om ränta? Om mitt kort har säg 20% ränta och jag handlar för 25000kr på en månad, blir min faktura då 30000kr? Eller är det bara om jag inte betalar räkningen i tid? Om det är det första av detta verkar kreditkort ju otroligt mycket sämre.
Och brukar kreditkort ha något sätt man kan sätta en gräns på hur mycket jag kan spendera? Är rätt orolig för att handla mer än jag har råd med när inte jag löpande kan se pengarna försvinna från mitt konto.
Är min grunduppfattning om hur kreditkort funkar rätt? Är det svårt att hålla koll på hur mycket man faktiskt spenderar när man har kreditkort?
Tacksam för svar.
Citera
2025-07-26, 22:26
Medlem
Det du inte betalar på fakturan debiteras ränta.
Se till att ha kredit på belopp du normalt inte överskrider under en månad.
Citera
2025-07-26, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flodsvin

Är min grunduppfattning om hur kreditkort funkar rätt? Är det svårt att hålla koll på hur mycket man faktiskt spenderar när man har kreditkort?
Tacksam för svar.

Bara idioter använder kreditkort.

Svindyrt för butiker med kreditkortsavgifter så att de måste höja priset på tjänsten eller vissa varor när många betalar med kreditkort.

+att du får betala alla genom mer skatt som blev arbetslösa pga kreditkort/bankkort/swish genom mer kriminalitet=mer arbetslöshet=mer bidrag=mindre konsumtion osv.

Därför banker försöker lura på folk kreditkort så att de kan trycka mer låtsaspengar in i systemet på varje köp eller lån=skapar inflation och krasch av kronan.

I usa kallas det fattigmansskatten för alla kunder får vara med och betala högre priser för idiotiska kreditkortsanvändare.

Folk som har lite pengar kan lätt luras att handla mer än man har råd med när man tar kreditkort och får sen betala massa onödiga räntor och leva snålt.
Man ska bara använda pengar man har i handen.

Så bättre behålla ditt vanliga bankkort och helst använda bankomat.
Blir billigare så i längden.
Senast redigerad av Blatteman 2025-07-26 kl. 22:30.
Citera
2025-07-26, 22:29
Medlem
Glostrups avatar
Räntan appliceras på det belopp du lånar efter förfallodagen, så om du varje gång betalar hela beloppet på räkningen så betalar du ingen ränta.

Kredikort har en kreditgräns som varierar efter din kreditvärdighet och korttyp.

Alla kreditkort som jag känner till kommer med en app, där du kan se alla dina korttransaktioner, hur mycket kredit du har utnyttjat och hur mycket kredit du har kvar.
Citera
2025-07-26, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman

Svindyrt för butiker med kreditkortsavgifter så att de måste höja priset på tjänsten eller vissa varor när många betalar med kreditkort.

+att du får betala alla genom mer skatt som blev arbetslösa pga kreditkort/bankkort/swish genom mer kriminalitet=mer arbetslöshet=mer bidrag=mindre konsumtion osv.

Därför banker försöker lura på folk kreditkort så att de kan trycka mer låtsaspengar in i systemet på varje köp eller lån=skapar inflation och krasch av kronan.

I usa kallas det fattigmansskatten för alla kunder får vara med och betala högre priser för idiotiska kreditkortsanvändare.

Så bättre behålla ditt vanliga bankkort.
Blir billigare så i längden.

Läs på lite. Allt är fel
Citera
2025-07-26, 22:30
Medlem
Kreditkort har ofta en viss tid med räntefritt, efter det kan räntan vara ganska hög. Betala i tid så är du en vinnare.
Citat:
Absolut inte, jag använder Klarna och ibland med deras Visa, har aldrig betalat någon ränta dit.

Ofta så får man räntefri kredit, men om man inte betalar i tid så läggs det på ränta, och då ganska rejält.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-07-26 kl. 22:39.
Citera
2025-07-26, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Läs på lite. Allt är fel

Fast nu hittar du på av nån anledning för du kan väl inte vara så dum att du inte vet dessa enkla bassaker.

Om du verkligen inte vet dessa enkla saker så får jag väl förklara lite mer utförligt i privat pm om du vill lära dig hur det funkar och varför.
Citera
2025-07-26, 22:37
Medlem
Kreditkort är bra på följande sätt.

Dina köp är skyddade.
Dina köp görs inte av dig utan det är faktiskt ditt kreditbolag som köper varorna. Detta gör att du är mer skyddad emot bedrägeri och skulle du få problem kan du vända dig till ditt kreditbolag.

Dina pengar är skyddade.
Skulle du bli skimmad så bestrider du det på fakturanbara istället för gå igenom en långprocess att få tillbaka pengarna om du ens får det.

Du får ofta förmåner.
Du får diverse förmåner beroende på vilket kort du har. Endel erbjuder diverse klubb erbjudande. Tex körde jag mycket refounder när dom fanns och du fick helt enkelt cashback på dina köp. (Bra när man la ut för företag osv)

Nu kommer det viktiga med kreditkort.

Se dom aldrig som ett lån. Utan du betalar fakturan varje månad den kommer. Är det så att du skjuter på betalningen då får du en hög effektivränta och det blir ett väldigt dyrt lån.

Om du börjar köra med kreditkort se till att du har ett sparkonto och pengar på det innan.
Försök blanda så lite du kan mellan kredit och debit.

Va aktsam och sparsam!

Men kredit i det stora hela har bara fördelar emot debit. Men det förutsätter att du inte lånar pengar på det.
Citera
2025-07-26, 22:40
Medlem
Citat:
Fast nu hittar du på av nån anledning för du kan väl inte vara så dum att du inte vet dessa enkla bassaker.

Om du verkligen inte vet dessa enkla saker så får jag väl förklara lite mer utförligt i privat pm om du vill lära dig hur det funkar och varför.

Har butik. Är inte skillnad på kredit eller kontokort.

Dock om du inte ska ta tex dinners/amex som är ett helt annat system än tex visa/mastercard

Så jag är väl insatt i hur nets/korthantering fungerar och även Swish för den delen.

Både fysisk och större webbutiker.

Men som sagt cash är cash och det har du helt rätt i. Men hatar du kreditkort så hatar du även debitkort.
Citera
2025-07-26, 22:46
Medlem
Flodsvins avatar
Citat:

Dock om du inte ska ta tex dinners/amex som är ett helt annat system än tex visa/mastercard

Hur skiljer amex och mastercard sig åt? Tar det flesta ställen amex? Har haft visa och mitt bankkort nu är mastercard och aldrig varit med om att något ställe inte tagit dem men vet inte om amex är lika allmänt.
Citera
2025-07-26, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flodsvin
Hur skiljer amex och mastercard sig åt? Tar det flesta ställen amex? Har haft visa och mitt bankkort nu är mastercard och aldrig varit med om att något ställe inte tagit dem men vet inte om amex är lika allmänt.

Amex/dinners ligger som ett annat system och kostar mer för butiken att teckna för att ta emot.

Sen har dom även en högre avgift för butiken per köp.

Det är låååångt ifrån alla som tar Amex/dinners idag. Dock har dom bra reseförsäkringar men nu tar inte ens ving skiten

Amex är väl ett av de korten jag själv använder som jag anser att det är svårt att använda.

Visa/mastercard är lättare. SAS eurobonus kör jag mycket med.

Men som sagt skulle aldrig rekommendera kreditkort på någon som har svårt att förstå hur kredit och hur dyrt det är om du halkar efter.
Citera
2025-07-26, 22:54
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Kreditkort är bra på följande sätt.

Dina köp är skyddade.
Dina köp görs inte av dig utan det är faktiskt ditt kreditbolag som köper varorna. Detta gör att du är mer skyddad emot bedrägeri och skulle du få problem kan du vända dig till ditt kreditbolag.

Dina pengar är skyddade.
Skulle du bli skimmad så bestrider du det på fakturanbara istället för gå igenom en långprocess att få tillbaka pengarna om du ens får det.

Du får ofta förmåner.
Du får diverse förmåner beroende på vilket kort du har. Endel erbjuder diverse klubb erbjudande. Tex körde jag mycket refounder när dom fanns och du fick helt enkelt cashback på dina köp. (Bra när man la ut för företag osv)

Nu kommer det viktiga med kreditkort.

Se dom aldrig som ett lån. Utan du betalar fakturan varje månad den kommer. Är det så att du skjuter på betalningen då får du en hög effektivränta och det blir ett väldigt dyrt lån.

Om du börjar köra med kreditkort se till att du har ett sparkonto och pengar på det innan.
Försök blanda så lite du kan mellan kredit och debit.

Va aktsam och sparsam!

Men kredit i det stora hela har bara fördelar emot debit. Men det förutsätter att du inte lånar pengar på det.
All forskning visar på att personer som handlar på kredit handlar för mer pengar än vad de annars hade gjort med ett vanligt debitkort. Du går således back med att ha kreditkort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in