2025-07-26, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazker
Detta är ju en del av kärnfrågan, eftersom du kräver skattepengar i ersättning.
Vad var du misstänkt för?
Var du oskyldig eller "oskyldig", det vill säga att åtalet ogillades?

Edit: Fem dagar i fängsel verkar helt rubbat, kan omöjligen vara försvarligt.

Grov misshandel. Jag var oskyldig då jag försökt förhindra ett bråk. Och där jag blev åtalad istället och frikändes i både tingsrätt och i hovrätt. En normal åklagare hade inte dragit de till åtal då offret själv medgav i förhör att jag försökte förhindra bråket och hon valde att ta de ända till domstol.

Jag var anhållen och släpptes och då överklagade den efterblivna förlåt om jag skriver så åklagaren till hovrätten och jag blev häktad och efter de så hade jag häktesförhandlingar med hovrätten och blev släppt på fri fot för där bli frikänd då jag befann mig på fri fot.
Senast redigerad av Cassius58 2025-07-26 kl. 21:32.
Citera
2025-07-26, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnbar
Det beror på din bakgrund. Vad har du gjort osv.

Jag var oskyldig! Satt olagligt frihetsberövad.

Men misstanken va grov misshandel.
Senast redigerad av Cassius58 2025-07-26 kl. 21:44.
Citera
2025-07-26, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Jag var oskyldig! Satt olagligt frihetsberövad.

Men misstanken va grov misshandel.
Kanske du är en våldsam, impulsiv person ?
Då skyddas omgivningen av att du är handfängslad.
Jag tror inte att du "helt oskyldig" har hamnat i denna situation.
Självklart finns det detaljer du inte har berättat.
Citera
2025-07-27, 00:08
Medlem
Citat:
Kanske du är en våldsam, impulsiv person ?
Då skyddas omgivningen av att du är handfängslad.
Jag tror inte att du "helt oskyldig" har hamnat i denna situation.
Självklart finns det detaljer du inte har berättat.

Återigen så jag har skrivit att jag inte varit utåtagerande hur svårt är de att läsa några meningar ?!

”Oskyldig”? Varför skulle 2 instanser ha fel och du rätt? Lägg ner! Du pratar med en människa inte gjort något som varit utsatt för ett olagligt frihetsberövande som dessutom hade handfängelse på sig i 5 dygn.

Jag va bojjad pga deras ”rutin” inte pga att jag va ” utåtagerande” vilket är inte så i fallet och det finns dokumenterat.
Senast redigerad av Cassius58 2025-07-27 kl. 00:12.
Citera
2025-07-27, 07:54
Medlem
Citat:
Hejsan Flashback!

Jag va frihetsberövad i vintras och frikändes då jag var oskyldig och nu inväntar jag skadestånd.

Dock så under tiden jag var frihetsberövad så var jag 5 dagar inlagd på sjukhus då jag inte mådde något vidare.

Min advokat poängterade detta till mig att ha med i min ansökan om mitt skadestånd, även JK sa att detta va viktigt att ha med.

Under tiden jag va på sjukhuset så låg jag i handbojor konstant. Alltså när jag åt , sov , borstade tänderna, när jag träffade läkare. Bokstavligen konstant i 5 dagars tid. Inte en enda gång så lossade häktespersonalen handbojorna. Det va inte så behagligt och de gjorde rätt ont i mina handleder, även min sömn påverkades då jag fick ligga i en speciell ställning med handbojorna så de inte skulle göra ont i handlederna. När man läser detta så drar man slutsatsen att jag va handfängslad pga jag va utåtagerad vilket inte var fallet. Jag var lugn och mådde bara dåligt.

Har jag rätt att utöver mitt skadestånd för de olagliga frihetsberövande få skadestånd för även de här? Både JK och min Advokat sa att detta va viktigt att ha med i min ansökan. Detta har jag tagit med i min ansökan. Har letat liknande fall och praxis men har inte hittat något.

Tack på förhand för era råd!

Till att börja med har du varit anhållen eller frihetsberövad med handfängsel genom laga befogenhet. Således är det inte olaga frihetsberövande. Att rätten sedan har frikänt dig ansvar för brott gör denna del inte felaktig. Skadestånd får du för att polis och åklagare har frihetsberövat dig för ett brott du blev frikänd för.

Om både JK och din jurist säger att du ska äska skadestånd för tiden på sjukhuset är det väl bara att göra det? Varför skriver du om det här?
Citera
2025-07-27, 14:41
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Klart det är kopplat till jag va frihetsberövad? Det är JK som har hand om skadestånd och jag har läst fall där JK betalat ut för häktet har gjort fel. Finns flera fall där.

Här är ett tex. https://www.dagensjuridik.se/nyheter/blev-kvar-nio-manader-i-hakte-far-4500-kronor-i-skadestand/#:~:text=Under%2520nio%2520m%C3%A5nader%2520satt%2 520mannen%2520i%2520h%C3%A4kte,att%2520staten%2520 ska%2520betala%2520skadest%C3%A5nd%2520till%2520ho nom.

Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det görs alltid en individuell säkerhetsprövning om användande av handfängsel under inläggning på sjukhus. I ditt fall kan det vara med hänsyn till att du var häktad för grov misshandel eller med anledning av det som fick dig att tillbringa fem dagar på sjukhus.

Om du önskar kräva ersättning för detta, så är det ett separat skadeståndskrav du måste rikta till Kriminalvården. Det är inte kopplat till att du var frihetsberövad och sedan frikänd.
Som Cassius säger är det JK som kravet ska riktas mot, inte mot KV.
KV är en statlig myndighet och hanteras inte annorlunda från andra statliga myndigheter.

KV kommer få yttra sig till JK. Därefter kommer JK antingen be om förtydligande från dig(TS) eller avsluta ärendet med ett beslut. De är väldigt "effektiva" hos JK, så se till att ha med så mycket som möjligt i din ansökan. Du får bara en chans, därefter tingsrätt.
Citera
2025-07-27, 15:32
Medlem
Citat:
Återigen så jag har skrivit att jag inte varit utåtagerande hur svårt är de att läsa några meningar ?!

”Oskyldig”? Varför skulle 2 instanser ha fel och du rätt? Lägg ner! Du pratar med en människa inte gjort något som varit utsatt för ett olagligt frihetsberövande som dessutom hade handfängelse på sig i 5 dygn.

Jag va bojjad pga deras ”rutin” inte pga att jag va ” utåtagerande” vilket är inte så i fallet och det finns dokumenterat.
Absolut,
men om du nu är så oskyldig,
hur hamnade du då i denna situation?
Citera
2025-07-27, 15:38
Medlem
Citat:
Absolut,
men om du nu är så oskyldig,
hur hamnade du då i denna situation?

Det är ju inte det vi diskuterar här och de är off topic.

Du vet om att det är flera hundra om inte tusen personer om året som blir häktade och sedan visar de sig att dom va oskyldiga ?

Eller den delen har du helt missat?
Senast redigerad av Cassius58 2025-07-27 kl. 16:19.
Citera
2025-07-27, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Till att börja med har du varit anhållen eller frihetsberövad med handfängsel genom laga befogenhet. Således är det inte olaga frihetsberövande. Att rätten sedan har frikänt dig ansvar för brott gör denna del inte felaktig. Skadestånd får du för att polis och åklagare har frihetsberövat dig för ett brott du blev frikänd för.

Om både JK och din jurist säger att du ska äska skadestånd för tiden på sjukhuset är det väl bara att göra det? Varför skriver du om det här?

Menar du på fullaste allvar att det är laga befogenhet att ha på sig handfängsel i 5 dygn på ett sjukhus?
Citera
2025-07-27, 15:44
Avslutad
Du ska inte ha handfängsel på dig i 5 dagar i rad, konstant, det är ett rättsövergrepp. Detta ska du definitivt klaga på till JK för enbart detta berättigar till förhöjt skadestånd. Fan sjukt, 5 dagar i streck. Då antar jag även att dom satt utanför typ och vaktade dörren ändå eller hur upplägget nu var. Sjukhuset räknas om du är häktad som ditt tillfälliga bostadsrum och i det är du inte bojad med handfängsel, inte ens med fulla restriktioner på häktet. Det är nått som har brustit inom Kriminalvården återigen, eller så har dom tagit en rövare.
Citera
2025-07-27, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Du ska inte ha handfängsel på dig i 5 dagar i rad, konstant, det är ett rättsövergrepp. Detta ska du definitivt klaga på till JK för enbart detta berättigar till förhöjt skadestånd. Fan sjukt, 5 dagar i streck. Då antar jag även att dom satt utanför typ och vaktade dörren ändå eller hur upplägget nu var. Sjukhuset räknas om du är häktad som ditt tillfälliga bostadsrum och i det är du inte bojad med handfängsel, inte ens med fulla restriktioner på häktet. Det är nått som har brustit inom Kriminalvården återigen, eller så har dom tagit en rövare.

Dom satt inne i rummet med mig. 2-3 personer åt gången sen avlöste dom varandra.

Personalen var de faktiskt inget fel på. Dom var trevliga och förstående men handfängselna fick jag inte av hur många gånger jag än fråga.
Senast redigerad av Cassius58 2025-07-27 kl. 15:57.
Citera
2025-07-27, 15:59
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Menar du på fullaste allvar att det är laga befogenhet att ha på sig handfängsel i 5 dygn på ett sjukhus?
Nej, det låter som att man överskridit sina befogenheter till vad som är proportionerligt.

Nu vet jag inte varför du låg på sjukhuset. Men om de skulle säga att du uppträdde på ett sätt som hotade deras säkerhet. Tryck då på att ditt sjukdomstillstånd var så pass allvarligt och av den arten att "de upplevda hoten aldrig kunde realiseras", samtidigt som du givetvis invänder mot att du skulle agerat eller uppträtt på ett sätt som föranledde åtgärderna från KVs sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in