2025-07-26, 21:19
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belova
Sluta supa ner dig varje dag, då förlorar du inget körkort. Frågor på det?
Dumt jävla inlägg.
2025-07-26, 21:24
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
De utgick inte från alla tillgängliga uppgifter, utöver att den praxis de satte var olovligt då de inte kunde påvisa legitimiteten bakom det.

Du menar att Transportstyrelsen har en spåkula eller en tidsmaskin så att de vet hur riktlinjerna ser ut i framtiden?

De utgick från etablerad praxis som gällt i flera år. Och i Linns fall fanns även missbruksdiagnos från läkare att luta sig mot.
2025-07-26, 21:26
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belova
Sluta supa ner dig varje dag, då förlorar du inget körkort. Frågor på det?

Det är något förenklat men helt korrekt faktamässigt.
2025-07-26, 21:26
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Du menar att Transportstyrelsen har en spåkula eller en tidsmaskin så att de vet hur riktlinjerna ser ut i framtiden?

De utgick från etablerad praxis som gällt i flera år. Och i Linns fall fanns även missbruksdiagnos från läkare att luta sig mot.
De hade ingen vetenskaplig grund för den praxisen.

De etablerade den på nonsens. Precis som du etablerar dina inlägg.
2025-07-26, 21:35
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nu svamlar du igen. Av domen framgår att det var 5 av 10 prover som var förhöjda under perioden. Läkaren på Gotland har vare sig vägt in PEth-värdena under gränsen eller de låga CDT-värdena. Det är alltså en bristfällig bedömning som brister i saklighet, vetenskap och beprövad erfarenhet. Det bryter mot kraven i hälso- och sjukvårdslagen.

Hur vet du att läkaren inte har vägt in detta, i den mån det är relevant? Läkaren har landat i bedömningen att proverna visar tillräckligt tydligt på en missbruksdiagnos. Det är ganska givet att om man har så många och höga prover så kan man landa i den slutsatsen. CDT är mindre tillförlitligt i sammanhanget, Transportstyrelsen vill hellre luta sig på PEth i detta fall.
2025-07-26, 21:38
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
De hade ingen vetenskaplig grund för den praxisen.

De etablerade den på nonsens. Precis som du etablerar dina inlägg.

Du vet inte vad vetenskap är då du tjatar om detta hela tiden. Man tar fram regler och praxis på baserat på det man vet men det finns inte forskning på precis allt och alla detaljer så då får man bestämma något som fungerar praktiskt. Det provas sedan även rättsligt i samband med överklaganden och Transportstyrelsens praxis har visat sig fungera väl i flera år.
2025-07-26, 21:57
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Du vet inte vad vetenskap är då du tjatar om detta hela tiden. Man tar fram regler och praxis på baserat på det man vet men det finns inte forskning på precis allt och alla detaljer så då får man bestämma något som fungerar praktiskt. Det provas sedan även rättsligt i samband med överklaganden och Transportstyrelsens praxis har visat sig fungera väl i flera år.
Vad baserade man denna praxis på?
2025-07-26, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Nej spiken kändes inte konstigt nog, när jag ligger på ett jobb får jag inte betalt fören jobbet är klart, för mig är det viktigt o göra klart, få fakturera, som nu, kände ont i ryggen, gneta på tills det var helt klart hur än ont det gjorde, därefter sjukskrivning, spiken i handen gav inget, kunde jobba o sluta handen direkt som inget hänt, helt förundrad över just det, var som en piercing.
Alltså jobba tills det blev klart, tog sjukpenning för hela tiden ryggen gjorde ont dvs äen tiden jag plåga mig för, då retroaktivt. dvs även fast jag blev bra efter kiropraktiker gjorde sina brutala övningar där man inte i visste om man skulle skratta eller gråta. men brutalt var det, men jag gav order håll inte igen, ge allt du kan jag är gammal brottare. Man hissa upp bänken ca 5cm kiropraktiken la armarna stumt o fick hjälp av bänkens fall o sin egna tyngd o trycka till ryggraden ordentligt i momentet, efter fem ggr kunde man erkänna är inte ryggraden uppmjukad o allt släpp är det inget fel på den.

PEth handlar då om även såna som mig, som pluggat varenda detalj för att möta upp systemet, som jag berätta med vännerna samt dessa jag festa med på campingen som blåser o ser exakt timslag man kan köra bil grymt bakis, det spelar ingen roll bara man håller sig till reglerna o vem blir inte pigg i en poliskontroll ifall man supit bara 8-10 timmar innan, polisen kan inte utvärdera ens trötthet.
Det är just för detta PEth är tillför.
Du förstår inte den forskning du länkat till, inte heller kritiken mot transportstyrelsen.
Men vad kan man räkna med från någon som skjuter sig själv med spikpistol för att få sjukpenning.
Det är inte PEth i sig själv som är problemet.
Rätt använt kan det vara ett stöd.
Problemet var att transportstyrelsens tidigare riktlinje öppnade upp för godtycke då det användes i strid med tillgänglig forskning.
Den nya riktlinjen som nu gäller har dock stöd I forskningen.
Men med ditt låga intekekt är det nog svårt att förstå.
Fortsätt skada dig själv och umgås med dina alkoholiserade polare.
Men försö undvik att gå in i diskussioner du inte förstår.
2025-07-26, 22:15
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Hur vet du att läkaren inte har vägt in detta, i den mån det är relevant? Läkaren har landat i bedömningen att proverna visar tillräckligt tydligt på en missbruksdiagnos. Det är ganska givet att om man har så många och höga prover så kan man landa i den slutsatsen. CDT är mindre tillförlitligt i sammanhanget, Transportstyrelsen vill hellre luta sig på PEth i detta fall.
Därför det framkommer i domen.
2025-07-26, 22:15
Medlem
Citat:
Vad baserade man denna praxis på?
Förenklade utredningar som stod i motsatts till tillgänglig forskning.
2025-07-26, 22:18
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Förenklade utredningar som stod i motsatts till tillgänglig forskning.
Precis.
2025-07-26, 23:25
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad du nu menar är den nya riktlinjen är att dessa 430 med peth o diagnos är godkända enligt forskning?
O dessa 40st med enbart peth var godtycklig.

Bravo du börja förstå, är det dina bästa ryska grannar som hjälpt dig o börja förstå? att staten bestämmer, eller är det någon religion med hänvisning till koranen? eller är det ditt knä som hade utvecklat något kompatibel mellan alkohol o värk.
Vad är det du pratar om? Koranen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in