2025-07-26, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mate
Bättre. Har ju inte dött än, men det är mycket skönare att vara hemma än på en psykiatrisk avdelning där man inte får hjälp.
Kan förstå det! Det är ju inte en plats man spenderar mer tid på än nödvändigt. Trist att du inte fick den hjälpen du behövde.

Men fick du kontakt med öppenvården nu för uppföljning? Beroendemottagning eller liknande?
Citera
2025-07-26, 13:50
Medlem
Mates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Kan förstå det! Det är ju inte en plats man spenderar mer tid på än nödvändigt. Trist att du inte fick den hjälpen du behövde.

Men fick du kontakt med öppenvården nu för uppföljning? Beroendemottagning eller liknande?

Ja, har tid på måndag. Blir väl min favoritdryck antabus ett halvår framöver eller nåt.
Citera
2025-07-26, 13:52
Medlem
Citat:
Ja, har tid på måndag. Blir väl min favoritdryck antabus ett halvår framöver eller nåt.
Toppen! Haha, ja fy fan, jag känner fortfarande smaken i munnen.

Kämpa på!
Citera
2025-07-26, 17:35
Medlem
Mates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Good, ha ha! Du har helt rätt, det är sådana ljuspunkter man måste hitta!

Citat:
Toppen! Haha, ja fy fan, jag känner fortfarande smaken i munnen.

Kämpa på!

Tack! Jag höll upp 1 år och 7 månader innan den senaste giantiska snedsnubblingen.

Får man vara fräck och fråga hur länge du lyckats hålla dig ifrån djävulens klor? Låter som det var ett bra tag sen du föll förr frestelsen.

Slutligen ett ord från en som varit nykter i en dag (dvs Mate) varje dag utan att supa är en bra dag och bidrar till en bättre vardag för dig själv och dina nära och kära! Så försök kämpa på! Ingen dömer om du trillar dit, men kämpa som sagt.

Mvh
Mate
Citera
2025-07-26, 17:48
Medlem
Citat:
Tack! Jag höll upp 1 år och 7 månader innan den senaste giantiska snedsnubblingen.

Får man vara fräck och fråga hur länge du lyckats hålla dig ifrån djävulens klor? Låter som det var ett bra tag sen du föll förr frestelsen.

Slutligen ett ord från en som varit nykter i en dag (dvs Mate) varje dag utan att supa är en bra dag och bidrar till en bättre vardag för dig själv och dina nära och kära! Så försök kämpa på! Ingen dömer om du trillar dit, men kämpa som sagt.

Mvh
Mate
Har varit nykter ungefär lika länge, sedan oktober 2023 (från alkoholen då, men har problem med spel också). Innan dess ytterligare 1.5 år, så det var över tre år sedan nu jag "söp på allvar". Känns så overkligt långt borta idag.

Ja absolut! En nykter dag är en bra dag, för alla

Kämpa på allihop!
Citera
2025-07-26, 19:29
Medlem
Mates avatar
Citat:
Åkte in. Efter vidriga 55 timmar skrev jag ut mig själv. Åker aldrig mer tillbaka. Just nu verkar doktrinen vara att straffa missbrukare så länge som möjligt. Två stycken fick ep under tiden på avdelningen och jag var nära. Vad är det för slags jävla behandling av människor som söker vård? Folk kommer att dö för att de vägrar åka dit.

För mig är det en fråga om man arbetar efter moralbaserade- eller vetenskapliga grunder.
Citera
2025-07-26, 19:38
Medlem
Citat:
För mig är det en fråga om man arbetar efter moralbaserade- eller vetenskapliga grunder.
Jag tror nog knappt vården själva vet.

En del av dem som jobbade där var jättefina människor. "Idealisterna" och de oerfarna som trodde på människans förmåga till förändring. Men man märkte att en del andra - cynikerna- hade tröttnat på att se människor komma och gå utan att visa minsta tacksamhet eller självinsikt.

Läkarna verkade kunniga men de syntes ju typ aldrig. På två veckor träffade jag läkare tre gånger - inskrivning och utskrivning typ.

En av de vänligaste jag stötte på var en huckletant som knappt kunde svenska. Men hon kunde i alla fall ge mig en klapp på axeln och fråga hur jag mådde! Det var extremt viktigt för mig just då när jag mådde som sämst.

Men det var ett jävla dårhus, knarkare och alkisar som bara satt och väntade på att avgiftningen skulle bli klar och de fick komma ut och gå på det igen, eller kanske skickas på något behandlingshem. Man tappade ju lite tilltron till vården - det kändes så sorgligt och meningslöst alltihop.
Citera
2025-07-26, 19:50
Medlem
Mates avatar
Citat:

En del av dem som jobbade där var jättefina människor. "Idealisterna" och de oerfarna som trodde på människans förmåga till förändring. Men man märkte att en del andra - cynikerna- hade tröttnat på att se människor komma och gå utan att visa minsta tacksamhet eller självinsikt.

Läkarna verkade kunniga men de syntes ju typ aldrig. På två veckor träffade jag läkare tre gånger - inskrivning och utskrivning typ.

En av de vänligaste jag stötte på var en huckletant som knappt kunde svenska. Men hon kunde i alla fall ge mig en klapp på axeln och fråga hur jag mådde! Det var extremt viktigt för mig just då när jag mådde som sämst.

Men det var ett jävla dårhus, knarkare och alkisar som bara satt och väntade på att avgiftningen skulle bli klar och de fick komma ut och gå på det igen, eller kanske skickas på något behandlingshem. Man tappade ju lite tilltron till vården - det kändes så sorgligt och meningslöst alltihop.

Haha, man möter många dårar där. Den här gången var alla tack och lov trevliga.

Min fråga ang moral och vetenskap handlar mer om socialstyrelsens riktlinjer och kulturer som kan utvecklas bland läkare på vissa vårdinrättningar.
Citera
2025-07-26, 19:53
Medlem
Mates avatar
Citat:

Att bli bemött som en flöddrare (som måste få sin hjälp självklart) som tigger benz bara för att man vill bli avgiftad på riktigt från alkohol känns inte heller ok. Allt pack är samma sak, låt dem dö i ep i en stentrappa känns det som..
Senast redigerad av Mate 2025-07-26 kl. 20:00. Anledning: Skrev fel
Citera
2025-07-26, 20:01
Medlem
Citat:
Haha, man möter många dårar där. Den här gången var alla tack och lov trevliga.

Min fråga ang moral och vetenskap handlar mer om socialstyrelsens riktlinjer och kulturer som kan utvecklas bland läkare på vissa vårdinrättningar.
Skönt Ja, träffade en snubbe när jag låg inne som jag fortfarande hade kontakt med faktiskt.

Citat:
Att bli bemött som en flöddrare bara för att man vill bli avgiftad på riktigt från alkohol känns inte heller ok.
Det håller jag med om.

Blev själv ifrågasatt när jag pratade med en vårdinrättning angående att jag varit inskriven på en beroendemottagning på grund av alkoholism.
"Bara.. alkohol?"
"Eh.. ja?"
"Nja, de brukar inte ta emot en om man inte samtidigt missbrukar annat, såsom benso till exempel.." (menande blick).
"Öh. Jaha. Nej, jag har bara supit"
(En blick som sa allt). "Okej.. jaja, det visar sig på blodprovet".
Citera
2025-07-26, 20:15
Medlem
Mates avatar
Citat:
Skönt Ja, träffade en snubbe när jag låg inne som jag fortfarande hade kontakt med faktiskt.

Det håller jag med om.

Blev själv ifrågasatt när jag pratade med en vårdinrättning angående att jag varit inskriven på en beroendemottagning på grund av alkoholism.
"Bara.. alkohol?"
"Eh.. ja?"
"Nja, de brukar inte ta emot en om man inte samtidigt missbrukar annat, såsom benso till exempel.." (menande blick).
"Öh. Jaha. Nej, jag har bara supit"
(En blick som sa allt). "Okej.. jaja, det visar sig på blodprovet".

Ja, ska man behöva ljuga om att javisst, jag tar 40mg valium om dagen. Om det visar negativt är det för att jag haft en tillfällig svacka?
Citera
2025-07-26, 20:45
Medlem
Mates avatar
Citat:
Ja, ska man behöva ljuga om att javisst, jag tar 40mg valium om dagen. Om det visar negativt är det för att jag haft en tillfällig svacka?

Slutar skriva här ett tag nu. Vill varken polemisera den svenska ( välj valfritt könsord)-drogsjukvården eller använda forumet som min privata dagbok. Vi hörs och jag finns på pm när jag råkar vara inloggad.

Kämpa på systrar och bröder!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in