Flashback bygger pepparkakshus!
2025-07-26, 18:10
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Om du är osäker åk då för fasiken till akuten och förklara din situation och alla symptom - att lita på vad kretiner på Flashback eller AI påstår är att verkligen skjuta sig själv i foten. För att ta det säkra före det osäkra - ta en tur till sjukvården och nu då akuten. Allt annat är idioti då Borrelia verkligen icke är att leka med...
Citera
2025-07-26, 18:35
Moderator
VitKallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
RESTNOTERAT

Du får vänta till i höst, det finns en anledning till att du inte fick Doxycyklin, det är RESTNOTERAT!
Nej. Möjligtvis i en styrka, men finns i flera.

I övrigt, Ts panika inte. Avvakta om du får nytt recept. Ingen akuten för detta.

Och doxycyklin är INTE penicillin.

Jisses. Kan folk sluta sitta och gissa och kräka ur sig första sämsta tanke?
Citera
2025-07-26, 19:35
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Rätt behandling. Den som påstår det är fel kan noll medicin.
Ibland undrar man alltså…

Flera källor i tråden påstår att doxycyclin är det rätta om infektionen har spridit sig i kroppen och man har fått feber. In kommer du och bara säger att det är rätt och alla andra kan noll om medicin.

Det vore väl ändå på sin plats att komma med någon form av information om varför Internetmedicin och Läkemedelsverket har fel?
Citera
2025-07-26, 19:35
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Om du är osäker åk då för fasiken till akuten och förklara din situation och alla symptom - att lita på vad kretiner på Flashback eller AI påstår är att verkligen skjuta sig själv i foten. För att ta det säkra före det osäkra - ta en tur till sjukvården och nu då akuten. Allt annat är idioti då Borrelia verkligen icke är att leka med...

TS är inte i behov av akut sjukvård.
Citera
2025-07-26, 19:59
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
TS är inte i behov av akut sjukvård.

Och det vet du och andra Flashbackare? Jag skulle nog hellre ta ett par timmar på akutens hårda bänkar än att lita på er...
Citera
2025-07-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Det började med en fästing för 2 veckor sen som satt på mitt ben, jag plockade bort den så fort jag märkte det men det var säkerligen inte förrän dagen efter då det börjat bli lite rött runt den. Har haft många fästingbett genom åren så tänkte inte så mycket på det.

Nu har märket sakta blivit större från kanske nån cm till 5.5cm idag och jag har legat i feber och frossa för några dagar sen. Fick efter det ovanligt stel nacke nyligen.. ja det är dom vanliga symptomen som beskriver Borrelia.

Det är dock helg nu så lokalvården har inte öppet för icke-akuta grejer så jag bet i det sura äpplet och gick in på KRY appen då jag tagit ett gäng bilder under tiden för att dokumentera. Fyller i mina besvär jag haft (inklusive feber och frossa nyligen). Videosamtal med en stressad snubbe. Han säger är märket minst 5cm så kan det behandlas så efter visat det på videosamtalet fick jag ett recept på Fenoximetylpenicillin (Kåvepenin)
.

Nu när jag snurrat runt lite på bl.a internetmedicin.se så ser jag följande:
https://www.internetmedicin.se/infek...domar/borrelia

Och under denna står det:

Jag försökte få fram om det betyder något annat när man skriver "feber" men det verkar inte så.

Borde jag inte fått Doxycyklin istället då jag haft feber och frossa?
Jag har dock inte flera utslag. Orolig att det inte kommer fungera ordentligt.

Hur i helvete..... Blir så förbannad.... kan vårdpersonalen sluta upp att skrolla och spela mobilspel på arbetstid !!!!!!!!!!!!!!

Fått doxycyklin nu???

Fortsätt med Kåvepenin tills du blir bättre eller fått byta ab.

Har febern gått ner och utslaget minskat eller ökat alt oförändrat?

Krya på dig!
Senast redigerad av TorsteniSthlm76 2025-07-26 kl. 22:23.
Citera
2025-07-26, 22:44
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitKalla
Om du inte uttryckligen skrev att du har/haft feber så är Kåvepenin rätt utifrån den infon läkaren fått. Hade dock varit bra om läkaren dubbelkollade det med dig.

Med feber är det doxycyklin som är rekommenderad. Eller om du inte tål kåvepenin.

Klart 1177 inte skriver recept.
Avvakta nytt recept, nu har du ju fått en second opinion sas. Hoppas bara du då berättade om febern?

Kontakterna har varit (1-3 på tele/video 4 i butik):
1. KRY
2. 1177
3. Lokalt vårdställe (skickad dit av 1177).
4. Fysiskt apotek

Fick recept av KRY först och försökte få second opinion av 1177 men skickade mig ganska snabbt vidare till 3an. Med lokalstället så tjafsade jag om att jag hade haft feber och den var strax över 39 grader i ett par dagar nyligen och tog upp doxy. Hon fann det inte relevant om jag inte satt med feber fortfarande.

När jag hämtade Kåvepenin på apoteket så försökte jag än en gång dra det med den anställda där, dvs bollade om vad som kunde vara rätt, jag bad inte om doxy av henne. Hon ansåg det var rätt att börja med Kåvepenin om man inte har allergi mot något i det. Det var även mildare mot kroppen så att säga. Febern var bara relevant om man var i ett skede där man haft det länge och kurerar medan febern pågår.

Så statistiskt sett så har dom säkert rätt, dom flesta behöver inte mer än Kåvepenin med mina symptom. Jag vet inte om man kan begära mer heller. Blir jag värre kommer väl doxy upp som alternativ vid nästa kontakt.
Citera
2025-07-26, 23:00
Moderator
VitKallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Kontakterna har varit (1-3 på tele/video 4 i butik):
1. KRY
2. 1177
3. Lokalt vårdställe (skickad dit av 1177).
4. Fysiskt apotek

Fick recept av KRY först och försökte få second opinion av 1177 men skickade mig ganska snabbt vidare till 3an. Med lokalstället så tjafsade jag om att jag hade haft feber och den var strax över 39 grader i ett par dagar nyligen och tog upp doxy. Hon fann det inte relevant om jag inte satt med feber fortfarande.

När jag hämtade Kåvepenin på apoteket så försökte jag än en gång dra det med den anställda där, dvs bollade om vad som kunde vara rätt, jag bad inte om doxy av henne. Hon ansåg det var rätt att börja med Kåvepenin om man inte har allergi mot något i det. Det var även mildare mot kroppen så att säga. Febern var bara relevant om man var i ett skede där man haft det länge och kurerar medan febern pågår.

Så statistiskt sett så har dom säkert rätt, dom flesta behöver inte mer än Kåvepenin med mina symptom. Jag vet inte om man kan begära mer heller. Blir jag värre kommer väl doxy upp som alternativ vid nästa kontakt.
Det är ju svårt att säga ja eller nej på något sånt, men min erfarenhet är att läkare sätter in doxy snabbt när feber tas upp i samband med bett. Som redan länkat är det den nya rekommendationen. (VG)

Men du har också varit i kontakt med vården vid ett flertal tillfällen nu så börja med kåvepeninen. Får du feber igen så ringer du dom igen. Nackstelhet är inte det första man tänker på och då är det något annat än ”ovanligt stel”.

Det är mycket ovanligt med neuroborrelios och mängder med folk får fästingbett och antibiotika för detta varje år. Risken att det blir något värre är liten. Viktigast är att du kommer igång med behandlingen.

Kom ihåg att ta kåvepeninen på tom mage och med så jämnt intervall som möjligt så får du bäst effekt.
Citera
2025-07-27, 08:20
Medlem
Jag blev biten av en fästing för ett par somrar sedan och blev dålig i borrelia. Jag hade ett märke på knät, där fästingen ursprungligen hade suttit samt ett märke på foten. Fick även feber och en allmän sjukdomskänsla samt ont i leder.
Fick initialt utskrivet Kåvepenin som INTE fick mig att må bättre.

Ingen läkare tog mig på allvar men en läkare i min närhet skrev direkt ut doxy efter att jag berättat om mina symtom samt visat fotografier på mina röda märken. Inte förrän jag fick doxy blev jag bättre. Då försvann även min röda rodnad på min fot.
Citera
2025-07-27, 08:55
Medlem
Ta det på allvar, min granne var i Stockholm å lyckades få detta, han var 70 år å dog av detta rätt snart.
Citera
2025-07-27, 09:13
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ta det på allvar, min granne var i Stockholm å lyckades få detta, han var 70 år å dog av detta rätt snart.

Vad betyder "dog av detta rätt snart"?
Citera
2025-07-27, 09:21
Medlem
Citat:
Vad betyder "dog av detta rätt snart"?
Gick nog några månader totalt, jag pratade med honom varje dag å han blev sämre å sämre.
Han var en renlevnadsmänniska å varken drack eller rökte eller var överviktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in