2025-07-26, 12:34
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siddhardta
Någon som har en teori varför Ozzys solokarriär omedelbart slog i Usa, men trögare i Europa? Största arenorna direkt i Amerika. I Sverige Draken,Solnahallen,Cirkus,Lisebergshallen....Scand inavium först på Ozzmosis, 4000 pers...
Håller på att läsa boken precis just nu och dom satsade stenhårt på USA just för att dom var mer safe i Europa/UK till en början.
Citera
2025-07-26, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Vad tyckte du om Gus G.

Jag måste säga att jag inte lyssnat tillräckligt mycket på senare Ozzy-skivor för att bilda mig en uppfattning om gitarrspelet. Om låtarna är intetsägande så vill jag inte lyssna mer s a s. Bra gitarrspel är bara lite guldkant för mig. Man lyssnar ju på sångmelodier i första hand!
Citera
2025-07-26, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straightedge
Jag måste säga att jag inte lyssnat tillräckligt mycket på senare Ozzy-skivor för att bilda mig en uppfattning om gitarrspelet. Om låtarna är intetsägande så vill jag inte lyssna mer s a s. Bra gitarrspel är bara lite guldkant för mig. Man lyssnar ju på sångmelodier i första hand!

Jag skulle nog säga att jag lyssnar på helheten när jag lyssnar på Ozzy. Det är genomgående välskrivna, genomtänkta låtar, riktiga låtar, byggda från grunden och upp. Därför är alla bitar lika viktiga och bra. Det är väldigt organisk musik.

Även om Ozzy inte skrev många minuter musik, kommer han att bli ihågkommen som förvaltare en otrolig låtskatt.

Lyssna bara på Now you see it, now you don't (med sin underbart tvetydiga text), en låt som är perfekt byggd runt Ozzys röst. Den gavs ut 1983 och låter lika fet 42 år senare.

Tidlös hårdrock.
Citera
2025-07-26, 18:15
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det där bråket var ganska fånigt och Ronnie försökte få det att framstå som att Sharon var en party crasher och en gangster, som ville förstöra den nya versionen av Black sabbath. Ronnie sa också att han inte ville "öppna för en clown". Varför inte bara bita ihop och vara the bigger person?

Den enkla sanningen var att OZZY och Sabbath var mycket större namn än Ronnie, som dragit sitt namn i smutsen i flera år, utan att återhämta sig. Ronnie var helt enkelt svagast i konkurrensen, när OZZY/Sharon bjöd in Sabbath, vilket innebar musikalisk hemkomst + massor med stålar.

Och i början av 90-talet var OZZY var en mycket större kommersiell kraft än ett OZZY-löst Sabbath, som bytt sångare lika ofta som de bytte strumpor under 80-talet. Även Sabbath lydde under OZZY, så att säga, när Costa Mesa-konserten arrangerades.

Dehumanizer var ju ingen kioskvältare heller. Det var en bra skiva men det var inte vad samtiden ville ha. Den var tydligen sjukt svår att göra och det var mycket tjafs, vilket märks, tycker jag. Skivan är en konstruktion utan riktig skaparglädje.

OZZY däremot, gjorde helt rätt. Han svalde ständigt stoltheten och lyssnade på Sharon och den unga publiken. Han lyckades omskapa/uppdatera sig flera gånger och han kommer att kommas ihåg som ett föredöme när det gäller att samarbete med sin manager, trots alla skandaler och bråk.

Ända upp i medelåldern lyckades han förmedla en ungdomlig, lagom trendig image, utan att sälja ut totalt.

På 90-talet gick det utför men säg det som varar för evigt ....

Dio drog knappast sitt namn i smutsen någonsin rent musikaliskt. Vad yrar du om? Enda undermåliga skivsläppet han någonsin gjorde enligt mig var nog Angry Machines. Tycka vad du vill men han var jämn.

Du har en väldigt populärkulturell syn på det hela. Dio återskapade sig själv på 90-talet som dyster Sci-fi nörd. Redan Dream Evil skivan från -87 är ganska Dark Fantasy tematiskt.

Dehumanizer äger. Många av Dios texter där (i synnerhet Computer God och I) är nästan mer relevanta idag än då. Ironiskt nog också en skiva tyngre och doomigare och mer lik 70-tals Black Sabbath än någonting Ozzy någonsin gjorde solo (No Rest for the Wicked kommer väl närmast på en del av spåren).

Tar det här bort något från vad Ozzy åstadkom som solo-artist? Nej det gör det inte. Men rörande Costa Mesa grejen -92 så tycker jag ändå Dio hade 75% rätt. Och fick ännu mer rätt i efterhand då det ju visade sig enbart cirka tre år senare att det knappast var Ozzy:s farväl-konsert ändå.

Jag bryr mig inte hur lyckad som trenhoppare någon var. Jag uppskattar bara en hel del utav både Ozzy och Dios musik oavsett hur välanpassad de var till en specifik eras trender. Må bägge män vila i frid nu. De kankse redan mötts, hunnit reda ut en hel del saker och begravt yxan där på andra sidan nu.
Senast redigerad av SverigeHarKlusterB 2025-07-26 kl. 18:43.
Citera
2025-07-26, 18:29
Citat:
Jag skulle nog säga att jag lyssnar på helheten när jag lyssnar på Ozzy. Det är genomgående välskrivna, genomtänkta låtar, riktiga låtar, byggda från grunden och upp. Därför är alla bitar lika viktiga och bra. Det är väldigt organisk musik.

Även om Ozzy inte skrev många minuter musik, kommer han att bli ihågkommen som förvaltare en otrolig låtskatt.

Lyssna bara på Now you see it, now you don't (med sin underbart tvetydiga text), en låt som är perfekt byggd runt Ozzys röst. Den gavs ut 1983 och låter lika fet 42 år senare.

Tidlös hårdrock.

Texten till Now You See It riktade Daisley mot Sharon faktiskt.

Jag skojar inte. Ozzy fattade nog inte själv att Daisley fått han att sjunga en diss mot sin egna fru förens det var för sent.
Senast redigerad av SverigeHarKlusterB 2025-07-26 kl. 18:40.
Citera
2025-07-26, 18:34
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
OZZYS gitarrister:

1) Tony (Sabbath)
2) Zakk
3) Jake
4) Randy

Randys gitarr-ljud var hans PROB! Låter som en geting...
Hans solo på MR Crowley är dock ett MÄSTERVERK!

Enligt mig:

1) Iommi
2) Rhoads
3) Lee
4) Wylde

Jag gillar alla fyra dock. Även fast Wylde blev ganska tråkig och enformig efter Ozzmosis. Därför han får ligga sist enligt mig.

Och Rhoads ton var ju underbar. Vad yrar du om? Speciellt på Diary där han tycktes stämma ner en del om jag inte hör fel. Så jag kan kanske förstå dig om du menar att det inte var lika finslipat än på Blizzard.
Senast redigerad av SverigeHarKlusterB 2025-07-26 kl. 18:45.
Citera
2025-07-26, 19:37
Citat:
Ursprungligen postat av SverigeHarKlusterB
Enligt mig:

1) Iommi
2) Rhoads
3) Lee
4) Wylde

Jag gillar alla fyra dock. Även fast Wylde blev ganska tråkig och enformig efter Ozzmosis. Därför han får ligga sist enligt mig.

Och Rhoads ton var ju underbar. Vad yrar du om? Speciellt på Diary där han tycktes stämma ner en del om jag inte hör fel. Så jag kan kanske förstå dig om du menar att det inte var lika finslipat än på Blizzard.

Tilläggas bör att jag bara slölyssnat på Scream några gånger när den kom så jag vet inte om jag skulle ha en rättvis bedömning av Gus G. Men han är annars riktigt bra i Firewind.
Citera
2025-07-26, 20:08
Medlem
Citat:
Dio drog knappast sitt namn i smutsen någonsin rent musikaliskt. Vad yrar du om? Enda undermåliga skivsläppet han någonsin gjorde enligt mig var nog Angry Machines. Tycka vad du vill men han var jämn.

Du har en väldigt populärkulturell syn på det hela. Dio återskapade sig själv på 90-talet som dyster Sci-fi nörd. Redan Dream Evil skivan från -87 är ganska Dark Fantasy tematiskt.

Dehumanizer äger. Många av Dios texter där (i synnerhet Computer God och I) är nästan mer relevanta idag än då. Ironiskt nog också en skiva tyngre och doomigare och mer lik 70-tals Black Sabbath än någonting Ozzy någonsin gjorde solo (No Rest for the Wicked kommer väl närmast på en del av spåren).

Tar det här bort något från vad Ozzy åstadkom som solo-artist? Nej det gör det inte. Men rörande Costa Mesa grejen -92 så tycker jag ändå Dio hade 75% rätt. Och fick ännu mer rätt i efterhand då det ju visade sig enbart cirka tre år senare att det knappast var Ozzy:s farväl-konsert ändå.

Jag bryr mig inte hur lyckad som trenhoppare någon var. Jag uppskattar bara en hel del utav både Ozzy och Dios musik oavsett hur välanpassad de var till en specifik eras trender. Må bägge män vila i frid nu. De kankse redan mötts, hunnit reda ut en hel del saker och begravt yxan där på andra sidan nu.

Snälla ... Sacred heart Dream evil och Lock up the wolves var parenteser jämfört med Ronnies bästa skivor. Fruktansvärda underprestationer.

Shoot shoot, anyone? Lol

Men skit samma

Kring 1990 var Ozzy mycket mer framgångsrik än Ronnie och Sabbath. Att Ronnie hamnade längst ner i hackordningen var helt logiskt

Att Ozzy och Sabbath började spela ihop, var helt logiskt och musik i all ära men folk måste ju leva också.

Även rockikoner har folk att försörja.

Ozzy och Sharon hade fö inget emot att Ronnie var med i Costa Mesa, så där gjorde de inget fel.

Costa Mesa är ingen fläck på Ozzys eftermäle.

Ronnie var lite barnslig dock. Och efter Costa Mesa blev hans karriär skit igen. Bra jobbat.

Wendy var fö en bedrövlig manager. Sharon krossade henne alla dagar i veckan.
Citera
2025-07-26, 20:38
Medlem
Citat:
Texten till Now You See It riktade Daisley mot Sharon faktiskt.

Jag skojar inte. Ozzy fattade nog inte själv att Daisley fått han att sjunga en diss mot sin egna fru förens det var för sent.

Haha ja just det!
Bra text. Det finns en sexuell underton i texten och på slutet, när Ozzy babblar en massa otydligt nonsens, säger han väldigt obscena saker, enligt honom själv.
Texten handlar absolut om Sharon men den handlar nog om excesser också.

Det är en fyndig text.

"Gimme central heating, hope that I can pay the Bill" lol

Att Ozzy och Sharon inte fattade hur viktiga Daisleys texter var, tycker jag är konstigt. Hur kan man behandla en så begåvad snubbe så illa?

From No more tears tyckte jag att texterna blev för pajiga och lata.
Citera
2025-07-26, 21:47
Citat:
Snälla ... Sacred heart Dream evil och Lock up the wolves var parenteser jämfört med Ronnies bästa skivor. Fruktansvärda underprestationer.

Shoot shoot, anyone? Lol

Men skit samma

Det är din åsikt som jag har NOLL skyldighet att hålla med dig om

Citat:
Kring 1990 var Ozzy mycket mer framgångsrik än Ronnie och Sabbath. Att Ronnie hamnade längst ner i hackordningen var helt logiskt

Att Ozzy och Sabbath började spela ihop, var helt logiskt och musik i all ära men folk måste ju leva också.

Även rockikoner har folk att försörja.

Ozzy och Sharon hade fö inget emot att Ronnie var med i Costa Mesa, så där gjorde de inget fel.

Costa Mesa är ingen fläck på Ozzys eftermäle.

Ronnie var lite barnslig dock. Och efter Costa Mesa blev hans karriär skit igen. Bra jobbat.

Här bedriver du ett grovt förskönande utav Ozzys och Sharons beteende. Det gick ut på att förnedra och förminska Ronnie. Jag hade också tagit illa upp.

Och vadå "hans karriär blev skit igen"? Strange Highways är riktigt bra tycker jag. Bara Angry Machines som missade tycker jag. Sedan kom han tillbaka med Magica och hann med att göra The Devil You Know (vilket egentligen är en Black Sabbath skiva och jag är trött på att låtsas att den inte är det bara för att Ozzy och Sharon blev tjuskalliga) som var hästlängder bättre än 13 innan han lämnade in.

Citat:
Wendy var fö en bedrövlig manager. Sharon krossade henne alla dagar i veckan.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "bra" här. Om du menar att skamlöst och hänsynslöst se efter sig själv och Ozzy till bekostnad för många, många andra som kördes över på kuppen så stämmer det väl även fast Wendy stack upp på den fronten också ibland.

Du har en bias.

Sharon är en extremt duktig marknadsförare dock.
Senast redigerad av SverigeHarKlusterB 2025-07-26 kl. 22:04.
Citera
2025-07-26, 21:49
Citat:
Haha ja just det!
Bra text. Det finns en sexuell underton i texten och på slutet, när Ozzy babblar en massa otydligt nonsens, säger han väldigt obscena saker, enligt honom själv.
Texten handlar absolut om Sharon men den handlar nog om excesser också.

Det är en fyndig text.

"Gimme central heating, hope that I can pay the Bill" lol

Att Ozzy och Sharon inte fattade hur viktiga Daisleys texter var, tycker jag är konstigt. Hur kan man behandla en så begåvad snubbe så illa?

From No more tears tyckte jag att texterna blev för pajiga och lata.

Här håller jag med dig.

Och jag tror de själva fattade hur viktig Daisley var som deras hemliga låtskrivarvapen. De ville bara inte erkänna det.

Och jo. Det märks redan på No More Tears skivan med ganska ifrågasättbara alster som Mr. Tinkertrain och Zombie Stomp att det börjar bli lite väl skämmigt.
Senast redigerad av SverigeHarKlusterB 2025-07-26 kl. 21:59.
Citera
2025-07-26, 23:39
Medlem
E de bekräftat han hade dödshjälp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här