2025-07-25, 19:26
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Du kan även se solen i vattnet och det är just för att accelerationen är så kraftig att vattnet inte hinner sudda ut den. platta jorden överlappar inte i vatten. .
Att vatten reflekterar ljus har vad jag vet ingenting med acceleration att göra.
Citera
2025-07-25, 23:49
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Om det som benämns "gravitation", i själva verket kommer sig av att marken accelererar, så innebär det att jorden inte kan vara klotformad. Ja, det står jag fast vid.

Om. Säger om.

Fast nu är ju gravitation en bevisad effekt av ”massa attraherar massa”

Testat tusentals gånger med bl a Cavendish experiment.

Så varför hitta på en egen helt orimlig tes om att jorden accelererar med 9,8 m/s2???
Citera
2025-07-26, 00:41
Medlem
Jag vet inte varför ni fortsätter att diskutera mer oklara saker som acceleration mm som är småsaker i sammanhanget... Varför inte fortsätta med den mest uppenbara frågan som får dessa obildade hashtaomtar att inte kunna svara! "Varför är det ljust på ena sidan jordklotet medan det är kolsvart på den andra sidan?"..
Den största tomten "Billigost" försvann ju när han inte kunde svara....
Citera
2025-07-26, 00:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Om. Säger om.

Fast nu är ju gravitation en bevisad effekt av ”massa attraherar massa”

Testat tusentals gånger med bl a Cavendish experiment.

Så varför hitta på en egen helt orimlig tes om att jorden accelererar med 9,8 m/s2???

Ska vi vara petig bevisar det experimentet att massa KAN atrahera massa.

Inte att massa alltid gör så.

Ett experiment som påvisar att detta är en generell egenskap hos massa utan undantag har mig veterligen aldrig gjorts.

Utan man resonerar kort och gott att då det är bevisat att det kan ske så är det alltid det som sker.
Citera
2025-07-26, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki

Ett experiment som påvisar att detta är en generell egenskap hos massa utan undantag har mig veterligen aldrig gjorts.

Utan man resonerar kort och gott att då det är bevisat att det kan ske så är det alltid det som sker.
För att det alltid gör så. Du bör utbilda dig.
Citera
2025-07-26, 04:21
Medlem
Citat:

Jo, det har gjorts.
Vi vet att massa attraherar (en annan) massa. Vi kan mäta den attraktionen. Vi kan sätta upp en formel som visar hur stark den attraherade kraften är för olika massor.
Och vi kan i andra experiment visa att den formeln alltid gäller.
Citera
2025-07-26, 06:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Jo, det har gjorts.
Vi vet att massa attraherar (en annan) massa. Vi kan mäta den attraktionen. Vi kan sätta upp en formel som visar hur stark den attraherade kraften är för olika massor.
Och vi kan i andra experiment visa att den formeln alltid gäller.

Vilket experiment har gjorts som visar att detta är en generell egenskap hos massa och inte bara en egenskap hos massa?

Jag är öppen för att jag har fel.

Många experiment har gjorts här i världen.

Men jag känner inte till något som uppfyller detta krav.

Ge gärna en källa om du har.
Citera
2025-07-26, 11:19
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Vilket experiment har gjorts som visar att detta är en generell egenskap hos massa och inte bara en egenskap hos massa?

Jag är öppen för att jag har fel.

Många experiment har gjorts här i världen.

Men jag känner inte till något som uppfyller detta krav.

Ge gärna en källa om du har.
Har du stött på några föremål som inte faller till marken om du släpper dem??
Citera
2025-07-26, 11:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Har du stött på några föremål som inte faller till marken om du släpper dem??

Nej

Men vad är det ett experiment med två pendelvikter som söker sig till varandra ens försöker bevisa om det är givet redan av att allt ramlar till marken att gravitationen finns och påverkar all massa?
Citera
2025-07-26, 12:57
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Nej

Men vad är det ett experiment med två pendelvikter som söker sig till varandra ens försöker bevisa om det är givet redan av att allt ramlar till marken att gravitationen finns och påverkar all massa?
Det kanske inte var givet på sjuttonhundratalet.

Du får läsa på lite om experimentet.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cavendish_experiment
Citera
2025-07-26, 13:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det kanske inte var givet på sjuttonhundratalet.

Du får läsa på lite om experimentet.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cavendish_experiment

Jag vet inte om du spelar nu eller om du inte förstår vad jag säger.

Cavendish experimentet bevisar att massa kan söka sig mot massa vid vissa förutsättningar.

Det är en mycket viktig sak.

Men inte ett bevis för principen i sin allmänna form.

Att saker ramlar mot marken har mig veterligen aldrig varit okänt eller förnekats av någon.

Cavendish + Saker faller mot marken ≠ All massa söker sig alltid utan undantag mot all annan massa.

Jag förstår helt enkelt inte hur du menar att dessa två faktum kombineras till en generell regel här.

För det vi har är vad vi startade med - Att allt faller till marken - Och en enskild instans av massa som dras till massa i en annan kontext.

Det är inte riktigt samma sak som ett bevis för att all massa dras till all annan massa oavsett omständigheter.
Citera
2025-07-26, 13:21
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Jag vet inte om du spelar nu eller om du inte förstår vad jag säger.

Cavendish experimentet bevisar att massa kan söka sig mot massa vid vissa förutsättningar.

Det är en mycket viktig sak.

Men inte ett bevis för principen i sin allmänna form.

Att saker ramlar mot marken har mig veterligen aldrig varit okänt eller förnekats av någon.

Cavendish + Saker faller mot marken ≠ All massa söker sig alltid utan undantag mot all annan massa.

Jag förstår helt enkelt inte hur du menar att dessa två faktum kombineras till en generell regel här.

För det vi har är vad vi startade med - Att allt faller till marken - Och en enskild instans av massa som dras till massa i en annan kontext.

Det är inte riktigt samma sak som ett bevis för att all massa dras till all annan massa oavsett omständigheter.
Vilken sorts massa skulle det vara? Vikten på alla grundämnen är känd.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Periodic_table#:~:text=The%20periodic%20table%2C%2 0also%20known,in%20physics%20and%20other%20science s.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in