2025-07-26, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Vem lyckas inte få ett nytt jobb på 2 år?

För diskussionen skull tycker jag a-kassan ska göra en reform.

Jag tycker att det ska vara en garantilön som täcker upp mellanskillnaden mellan en sämre lön och det du är van vid.

Sen tycker jag att alla arbeta sökande ska gå i sysselsättnings program minst 2 dagar i veckan.

Om det så är att ta ut en kärring på hemmet på promenad eller kratta en rabatt.

På detta sätt kan ju folk dra sig till jobb dom vill ha eller så gillar dom det andra jobbet och är kvar.
Vem ska betala mellanskillnaden då? Nu vet jag ingenting om dig men moderater är ju kända för att kräva en massa från det allmänna, men samtidigt vill dom inte bidra med en spänn.
Fyfan vad valet 2006 förstörde det här landet...
Citera
2025-07-26, 10:04
Medlem
Verkar som att de allra flesta är överens om att arbetsföra ska inte få a-kassa eller andra bidrag och sedan sitta i soffan.

Välfärdssystemet med bidrag där folk ska kunna ta det lugnt och sitta i soffan borde vara reserverat för sjuka och gamla.

I övrigt så borde alla som får bidrag sysselsättas.

Så den stora frågan är hur man organiserar sysselsättningen så att det blir meningsfulla sysslor samt att detta inte gör att övriga företag får problem.

Ett förslag är att organisera om samhället så att det finns plats för arbetslösa att gå och jobba samtidigt som de söker arbete där de får en riktig lön.

Det är ingen lätt fråga, men någonstans måste vi komma bort från att vräka bidrag till många människor som då kan sitta i soffan fast de mycket väl kan arbeta med någonting under sin bidrags-period.

Alla kan bli arbetslösa någongång och det är inget fel i att arbeta för att få sitt bidrag, det måste bara organiseras på så sätt att det inte skadar konkurrensen och överlevnadsförmågan hos företagen. Jag tror att ett stort steg på vägen dit vore att återigen förstatliga en del enkla verksamheter och att även aktivera människor i verksamheter som ingen anser sig ha råd med idag i någon form av samhällsplikt.

Allt landar i att vi är överens om att arbetsföra bidragstagare inte ska sitta i soffan.
Citera
2025-07-26, 10:04
Medlem
TotalWars avatar
Nej, fy fan.

Fråga till dig som är arbetslös: Hur kommer du att hantera din nya försämrade inkomst?

1) Föräldrarna får hjälpa till ekonomiskt.
2) Minska ner på utgifter och försämra livskvalitén.
3) Snatta/stjäla mer i matbutiker.
4) Dras in i grov kriminalitet.
5) Kamma dig och skaffa dig ett jobb
Citera
2025-07-26, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Vem ska betala mellanskillnaden då? Nu vet jag ingenting om dig men moderater är ju kända för att kräva en massa från det allmänna, men samtidigt vill dom inte bidra med en spänn.
Fyfan vad valet 2006 förstörde det här landet...

Som det är nu är a-kassan för de med lägre inkomst även sjukersättning. I med att taket är väldigt begränsat så tycker jag att en som har hög lön borde kunna ha ett jobb och få ersättning under en visstid.

På så sett ökar sysselsättningen och även om en direktör flippar burgare på mcdonalds så gör hen något iallafall. Och inte tackar nej till jobb för det är dåligt betalt.

India tex inte är snickare och inte fått jobb på 2 år så hänger det mer på dig än att det inte finns jobb.

Då får man hitta på något annat.
Citera
2025-07-26, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Verkar som att de allra flesta är överens om att arbetsföra ska inte få a-kassa eller andra bidrag och sedan sitta i soffan.

Välfärdssystemet med bidrag där folk ska kunna ta det lugnt och sitta i soffan borde vara reserverat för sjuka och gamla.

Så den stora frågan är hur man organiserar sysselsättningen så att det blir meningsfulla sysslor samt att detta inte gör att övriga företag får problem.

Ett förslag är att organisera om samhället så att det finns plats för arbetslösa att gå och jobba samtidigt som de söker arbete där de får en riktig lön.

Det är ingen lätt fråga, men någonstans måste vi komma bort från att vräka bidrag till många människor som då kan sitta i soffan fast de mycket väl kan arbeta med någonting under sin bidrags-period.

Alla kan bli arbetslösa någongång och det är inget fel i att arbeta för att få sitt bidrag, det måste bara organiseras på så sätt att det inte skadar konkurrensen och överlevnadsförmågan hos företagen. Jag tror att ett stort steg på vägen dit vore att återigen förstatliga en del enkla verksamheter och att även aktivera människor i verksamheter som ingen anser sig ha råd med idag i någon form av samhällsplikt.

Allt landar i att vi är överens om att arbetsföra bidragstagare inte ska sitta i soffan.

Exakt det här! Spelar ingen roll om du är en gammal VD eller ungdom.

A-kassa borde vara ett system som är självständigt och man får ”lön” för sina sysslor.

Vill man göra annat så får man helt enkelt hitta ett nytt jobb eller vara utan ersättning.
Citera
2025-07-26, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Som det är nu är a-kassan för de med lägre inkomst även sjukersättning. I med att taket är väldigt begränsat så tycker jag att en som har hög lön borde kunna ha ett jobb och få ersättning under en visstid.

På så sett ökar sysselsättningen och även om en direktör flippar burgare på mcdonalds så gör hen något iallafall. Och inte tackar nej till jobb för det är dåligt betalt.

India tex inte är snickare och inte fått jobb på 2 år så hänger det mer på dig än att det inte finns jobb.

Då får man hitta på något annat.
Que???
Citera
2025-07-26, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352

Du förstår tydligen inte skillnaden mellan att få bidrag och en försäkring.

Tror du att bidragstagare betalt in en summa varje månad till A-kassa?
Citera
2025-07-26, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Que???

Orkar inte förklara.

Menar att har man tex 80000kr/månad i lön.

Och skaffar ett jobb som ger 40000kr/månad så borde man få för höjd ersättning.

Så man klarar sig.

Men bara under en visstid och begränsat. Är det så att man inte hittar ett nytt jobb på ett år så är man utan förhöjd ersättning.

Hur man skulle få det i praktiken är en annan sak men jag tror på att man ska sprida kunskap och alla kan bidra med något.

Det finns folk som säger att dom är för sjuka/trötta/ inte klarar att jobba idag. Men det kan sitta framför en dator och spela dator spel 14timmar / dag.
Citera
2025-07-26, 10:13
Medlem
HansScheikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Då kan jag upplysa dig om att ersättningen från a-kassan består av 77 procent skattemedel och 23 procent av de avgifter medlemmarna betalar. Så visst är det skattemedel ditt s….

Det mesta i a-kassan kommer från arbetsmarknadsavgiften som ingår i arbetsgivaravgiften. Det riktigt fina är att a-kassan är rejält överfinansierad, detta slickar staten glupskt i sig.
Senast redigerad av HansScheike 2025-07-26 kl. 10:16.
Citera
2025-07-26, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogggers

Tror du att A-kassan /Försäkrinskassan är en självgående/ självförsörjande myndighet / bolag.
Det âr precis samma sak, bidrag eller A-kassa.
Ja bidragstagare har också , enligt samma logik betalat in till A-kassa , via hittepåskatten den såkallade momsen.
Citera
2025-07-26, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogggers

Förstår skillnaden, men det blir en alldeles för komplicerad diskussion om man gör skillnad. Det är bättre att bygga om det hela så att alla bidrag till arbetsföra innebär att man ska sysselsättas med något som är bra för samhället att det blir gjort. Helt och hållet komma bort från det här med att sitta i soffan.

När det gäller a-kassan så kan det finnas aspekter som gör att man inte omedelbart ska sysselsättas utan till en början kunna fokusera på att hitta ett annat jobb.

Världen är komplicerad och komplex när man ska ta hänsyn till precis varenda människas unika situation, men generellt sett alltså ska man jobba och inte sitta i soffan. Jag kan tänka mig att man för att kunna få a-kassa måste kunna uppvisa ett relativt stort antal jobbansökningar som bekräftas av de mottagande företagen. Helt enkelt bygga en app där det finns stöd för detta. Samt givetvis att a-kassan har olika faser, man ska inte kunna få a-kassa i 2 år och sitta i soffan.

Hela det här konceptet att få bidrag och sitta i soffan är fel, det måste till andra lösningar helt enkelt. Kanske det går så långt att a-kassan kan finnas där utan att man som arbetande måste betala medlemsavgifter, att det blir ett mer självförsörjande system där man kan bygga upp beredskap inför de riktiga kriserna istället för att nu bara acceptera att folk är arbetslösa ganska ofta och länge.

Givetvis så har man aspekten också att a-kassans funktion är att skydda bra arbetande människor som blir arbetslösa mellan två anställningar. Detta är en grundläggande funktion i samhället för annars så råkar människor illa ut i onödan. Det är denna aspekt som man valt att kalla för försäkring eftersom ersättningsnivåerna är bra mycket högre än bidragsnivåer på t.ex socialbidrag. Men istället har vi fortfarande en situation där man kan bli arbetslös på a-kassa en ganska lång period, taskiga anställningsprocesser och låga löner som gör att folk lever från lön till lön utan egna besparingar.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-07-26 kl. 10:26.
Citera
2025-07-26, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Tror du att A-kassan /Försäkrinskassan är en självgående/ självförsörjande myndighet / bolag.
Det âr precis samma sak, bidrag eller A-kassa.
Ja bidragstagare har också , enligt samma logik betalat in till A-kassa , via hittepåskatten den såkallade momsen.
Ojj ,moms av alla inköp går direkt in till alla A-kassor...
Ska tänka på det varje gång jag hyr en moviebox!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in