Om hälften av dessa arbetslösa tar ett jobb och tjänar i snitt 23000kr var så skulle det bidra till mer än 1.93 miljarder kronor varje månad i skatteintäkter och då är vi inte ens nere på dansk arbetslöshet.
Att folk jobbar är verkligen högsta prioritet oavsett vad man tycker.
Förstår skillnaden, men det blir en alldeles för komplicerad diskussion om man gör skillnad. Det är bättre att bygga om det hela så att alla bidrag till arbetsföra innebär att man ska sysselsättas med något som är bra för samhället att det blir gjort. Helt och hållet komma bort från det här med att sitta i soffan.
När det gäller a-kassan så kan det finnas aspekter som gör att man inte omedelbart ska sysselsättas utan till en början kunna fokusera på att hitta ett annat jobb.
Världen är komplicerad och komplex när man ska ta hänsyn till precis varenda människas unika situation, men generellt sett alltså ska man jobba och inte sitta i soffan. Jag kan tänka mig att man för att kunna få a-kassa måste kunna uppvisa ett relativt stort antal jobbansökningar som bekräftas av de mottagande företagen. Helt enkelt bygga en app där det finns stöd för detta. Samt givetvis att a-kassan har olika faser, man ska inte kunna få a-kassa i 2 år och sitta i soffan.
Hela det här konceptet att få bidrag och sitta i soffan är fel, det måste till andra lösningar helt enkelt. Kanske det går så långt att a-kassan kan finnas där utan att man som arbetande måste betala medlemsavgifter, att det blir ett mer självförsörjande system där man kan bygga upp beredskap inför de riktiga kriserna istället för att nu bara acceptera att folk är arbetslösa ganska ofta och länge.
Personer får Inte Bidrag ifrån A-kassa dom får Ersättning för att dom är arbetslösa för tillfället.
Två år ,Nej 300 dagar handlar det om när det gäller Ersättning ifrån A-kassa
Det som kommer hända (och redan innan detta hände) är att folks eventuella sparkonton töms om man råkar bli arbetslös. För att sedan behöva söka försörjningsstöd.
Så, mer ekonomisk och psykisk stress, och mer arbete för socialtjänsten. Vilket inte heller är billigt.
A-kassan är bara en sak, vänta bara till de här personerna kommer på att man behöver visst pension senare.
Det kommer gå åt helvete
Hoppas alla deras barn går bra för så dom kan försörja sina föräldrar för det kommer behövas.
Tror jag inte, garantipensionen för de som inte bidragit med ett nickel är obetydligt sämre än den pension de som arbetat i låglöneyrke i 40 år erhåller.
Personer får Inte Bidrag ifrån A-kassa dom får Ersättning för att dom är arbetslösa för tillfället.
Två år ,Nej 300 dagar handlar det om när det gäller Ersättning ifrån A-kassa
Förstår. Observera att jag inte säger något negativt om a-kassan i sig, mer att jag försöker lyfta fram att det är dumt om det innebär att man sitter i soffan. Precis som det är dumt om bidrag vilket som helst, innebär att man kan sitta i soffan när man är kapabel att arbeta.
Det finns en baktanke där och det är att när folk inser de kan sitta i soffan samtidigt som de kan leva nästan hur länge som helst på a-kassa eller bidrag så gör dem det också. Det blir ett motstånd över att arbeta överhuvudtaget.
Detta är helt otroligt agerande av den styrande eliten egentligen.
I 30 års tid har de plocka upp cirka två miljoner invandrare som kravlöst kunnat överutnyttja varenda bidragssystem som funnits. Man har tom gjort undantag och infört speciella regelverk bara för att kunna låta de snylta obehindrat utan att tillföra ett endaste vitten till samhället.
Nu när välfärdsstaten äntligen kraschar och många svenska arbetare blir av med sina ansträngningar DÅ minsann ska arbetslinjen råda stenhårt. A-kassan ska ner under existensminimum så arbetarna måste göra sig av med bostäder, bilar och eventuellt värdefullt lösöre de skaffat sig under sitt arbetsliv för att kunna söka socialbidrag.
Det förakt jag känner inför de styrande politikerna och de hjärntvättade fåren som tillåter sig behandlas så här är fan gigantiskt.
Ser med oro på hur detta kommer att påverka landet. Redan till hösten bör vi se vanliga svenskar komma ner till helt omöjligt låga ersättningsnivåer och helt sonika kommer att åka ur hela systemet.
Vad gör det för vanliga knegare att få hela sina liv raserade samtidigt som EU dubblerar sin budget, miljarder strömmar till Ukraina och NATO ska ha mer och mer?
Jag har 178 kr i aktivitetsstöd.
Dom avrättar folk som haft halvtids jobb och blir arbetslösa
Jag har en hyra på 4590 kroner och jag får en ersättning på 4100 kr ..
Jag ska parkera röd taxa två dagar i veckan på jobbcashing som pratar skit och betala 200 kr bensin plus 70 kr parkering,jag får 178 kr ersättning om dagen minus 250 kr i bil kostnad vid varje möte, sen vårgar dom fråga om hur bra det fungerar och hur bra deras möten är.
För vem?
Minus 500 i veckan och två tredjedelav hyran går jag back .
ja om jag inte äter något då!
hur tyckerr du det går , Jo tack ,absolut
Senast redigerad av troligengud 2025-07-26 kl. 10:54.
Sverigedemokrater jublar mest över försämringar för arbetslösa och fattiga, trots att deras
valbas tillhör underklassen mer än samtliga partier.
De hoppas väl nånstans att det bara är blattingar som drabbas av nedskärningar.
Sverigedemokrater är i särklass de mest korkade vi har.
Detta är helt otroligt agerande av den styrande eliten egentligen.
I 30 års tid har de plocka upp cirka två miljoner invandrare som kravlöst kunnat överutnyttja varenda bidragssystem som funnits. Man har tom gjort undantag och infört speciella regelverk bara för att kunna låta de snylta obehindrat utan att tillföra ett endaste vitten till samhället.
Nu när välfärdsstaten äntligen kraschar och många svenska arbetare blir av med sina ansträngningar DÅ minsann ska arbetslinjen råda stenhårt. A-kassan ska ner under existensminimum så arbetarna måste göra sig av med bostäder, bilar och eventuellt värdefullt lösöre de skaffat sig under sitt arbetsliv för att kunna söka socialbidrag.
Det förakt jag känner inför de styrande politikerna och de hjärntvättade fåren som tillåter sig behandlas så här är fan gigantiskt.
Ser med oro på hur detta kommer att påverka landet. Redan till hösten bör vi se vanliga svenskar komma ner till helt omöjligt låga ersättningsnivåer och helt sonika kommer att åka ur hela systemet.
Vad gör det för vanliga knegare att få hela sina liv raserade samtidigt som EU dubblerar sin budget, miljarder strömmar till Ukraina och NATO ska ha mer och mer?
Allt för att inte förarga bidragstagare, de är ju de viktigare i samhället.
Och skaffar ett jobb som ger 40000kr/månad så borde man få för höjd ersättning.
Så man klarar sig.
Men bara under en visstid och begränsat. Är det så att man inte hittar ett nytt jobb på ett år så är man utan förhöjd ersättning.
Hur man skulle få det i praktiken är en annan sak men jag tror på att man ska sprida kunskap och alla kan bidra med något.
Det finns folk som säger att dom är för sjuka/trötta/ inte klarar att jobba idag. Men det kan sitta framför en dator och spela dator spel 14timmar / dag.
Nä, jag ser att du inte orkar förklara. Bara massa svammel.
Inte konstigt att det ser ut som det gör när dylika tomtar har rösträtt.
Senast redigerad av Lelleolsson 2025-07-26 kl. 10:41.