2013-08-18, 11:36
Medlem
abandoftrusts avatar
Hejsan, har gått och undrat lite vad det var för fisk jag såg när jag metade som barn för ett antal år sedan. I Sverige såklart i insjö, metade ofta mört och abborre men i bland kom den här fisken simmande, den var mörk och stor kanske var det en braxen jag vet inte, men den hade två skäggstrån vid munnen typ som en torsk har under hakan och den höll till på botten. Hört att det kan ha varit sutare kan det stämma?
Citera
2013-08-18, 11:43
Medlem
Vart i Sverige?
Lake har ju ett "skäggstrå" och är hyfsat mörk
Citera
2013-08-18, 11:50
Medlem
För sutare har väl inga strån?
Mal?
Karp?
Citera
2013-08-18, 11:51
Medlem
abandoftrusts avatar
Hej sjön ligger i Västergötland, och det finns säkert Lake i sjön men den är nog väldigt ovanlig, jag tror dock inte det var en lake då denna hade två skäggstrån typ vid mungipan
Citera
2013-08-18, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abandoftrust
Hej sjön ligger i Västergötland, och det finns säkert Lake i sjön men den är nog väldigt ovanlig, jag tror dock inte det var en lake då denna hade två skäggstrån typ vid mungipan

Kan ha varit en karp isåfall.
Citera
2013-08-18, 12:03
Medlem
abandoftrusts avatar
Hej nu när jag sett bilder så är jag nästan säker att det var en karp jag såg. Har dock inte sett den sedan dess men jag metar inte lika ofta längre kanske man skulle göra lite oftare ändå. Men tack för hjälpen
Citera
2025-07-21, 11:40
Medlem
Provar här - fick fisk på spinnare i boren - verkade vara grönaktig (men borens vatten är grönaktigt)
det markanta var att den hade röda fenor.

Var det sarv färna björkna or whatever - vilka enfärgade (ej abbore) kan man få på spinn som
har röda fenor
Citera
2025-07-25, 05:08
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Provar här - fick fisk på spinnare i boren - verkade vara grönaktig (men borens vatten är grönaktigt)
det markanta var att den hade röda fenor.

Var det sarv färna björkna or whatever - vilka enfärgade (ej abbore) kan man få på spinn som
har röda fenor
Kan det vara en id?
https://nyheter.fiskejournalen.se/ar...ata-id/1336448
Citera
2025-07-25, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Kan det vara en id?
https://nyheter.fiskejournalen.se/ar...ata-id/1336448

Skulle kunna - men den var rätt liten - så vad är största chansen att det var?

Hugger id på spinnare - trodde det var mete som gällde för dom
Citera
2025-07-25, 17:24
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Skulle kunna - men den var rätt liten - så vad är största chansen att det var?

Hugger id på spinnare - trodde det var mete som gällde för dom
Jag har själv sett en klasskamrat få id på spinnare så det är absolut möjligt. Även om mete är vanligaste metoden att fånga id så är den absolut inte främmande för att jaga sin föda.
Citera
2025-07-25, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Jag har själv sett en klasskamrat få id på spinnare så det är absolut möjligt. Även om mete är vanligaste metoden att fånga id så är den absolut inte främmande för att jaga sin föda.

Men sarv vimma färna - hugger de mer eller mindre än id på spinnare - obs det var boren
Citera
2025-07-25, 19:40
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Men sarv vimma färna - hugger de mer eller mindre än id på spinnare - obs det var boren
Jag har själv aldrig fiskat i Boren. Sarv och färna har jag bara tagit på mete, färna har enligt min erfarenhet inte röda fenor.

Vimma har jag bara sett på bild...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in