Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-25, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag visar bara vad det står i materialet. Om du läst drar jag inte säkra slutsatser om det på det svartvita sätt du beskriver. Jag säger inte att det är omöjligt för SE att var ute vid 21. Det är som vanligt ord du själv lägger i min mun.

Jag visar bara på vad för materialuppgifter vi har att dra slutsatser ifrån.

Med tanke på inlägget resulterade i hela fyra separata inlägg och en stor mängd personliga påhopp så var det tydligen information du inte uppskattade att få. Mycket märkligt.

Det enda jag skrev att jag finner det mer logiskt att Engström ser LOP innan 23:21 som GM..

Då har du skrivit en massa märklig text om att i materialet så motrstider det att Engström var vid Grand kl 21

Men inte på något ställe har du skrivit något som motstridiga detta !!

Tvärtom hittar jag en vakt som nämner att han släpper in Engström 21 och berusad

Men eg så ska vi lämna väktarna åtsidan här för dom blir hörda 3 mån efter och att dom ska minnas korrekt är otroligt svårt ...

Så därför är all din text en total smörja och visade inget som motstred att Engström kan se LOP vid Grand 21

Det är så svårt att skriva med dig och självklart så skulle jag önska att du inte hade Autism så vi inte hela tiden hamnar i detta svart/vita diskussionen varje gång
Citera
2025-07-25, 14:59
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Någon som har en fundering kring att SE i Folkes reportage hastar fram på trottoaren ivrigt kollandes på klockan flera gånger i farten (och utan att behöva ställa sig vid skyltfönstret) men sedan vid rättegångarna är det både insneddande, stanna upp vid skyltfönstret (för att bättre kunna tyda den mörka urtavlan), hala fram rev ... "klockan" menar jag, en procedur som han menade tog 6-7 sekunder, det var ju både rock och kavaj.

Historien om klocktittandet utvecklas på ett föga trovärdigt sätt. Inte heller i det långa aprilförhöret säger han ett ord om att han stannade upp vid skyltfönstret. Eller att han gick längs trottoarens ytterkant.

Allt tyder på att han medvetet tillrättalägger historien där.

Som tur är finns det inget som säger att den som ljuger är mördaren.
Citera
2025-07-25, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Enligt autisterna så hade inte SE tillgång till något mordvapen eftersom han inte hade licens för någon revolver. De kan inte veta om SE hade tillgång till någon revolver och ammunition på mordkvällen eller ej. Fanns vapen i hans närhet (vapensamlaren med flera) och han hade varit med i skyttetävlingar tidigare. Möjligheten till ett illegalt vapen fanns lika mycket för SE som för andra som bodde i Stockholm och jobbade i området som kallades för träsket. Plattan låg inte långt bort heller. Inte konstigt om SE hade skaffat en revolver som personskydd. Mer sannolikt var det en illegal revolver (antingen från Sverige eller utlandet) som användes än ett vapen som man direkt kunde spåra till en gm.

Det är otroligt svårt att skriva med folk som har en släng av autism

Dom kan inte se gråskalor och när det gäller Engström så blir det mkt tankar och spekulationer från det han själv säger...

Vapenfrågan

Hans berättelse

Grand och Engström in och utgångar

Väktarnas vittnesmål som sker 3mån senare..

Men det är lättare att prata med en vägg än en person som inte kan se annat än svart/vitt

Det sjuka är att jag enbart sa att det mest logiska är att Engström ser LOP innan mordet!
Citera
2025-07-25, 15:11
Medlem
Citat:
Det är inte en uppgift utan ett antagande. Det borde jag väl varit tydligare med.

Menar du i byxlinningen?

Personligen har jag svårt att se att det skulle vara så oproblematiskt att stoppa ner och springa iväg med det då. Men helt omöjligt är det väl inte.

Det är också modigt att tänka ta tunnelbanan med en så stor revolver löst instoppad i byxorna sådär.

Iofs krävs det ju stort mod att ha en sådan revolver liggandes på kontoret också. Och att ta hem den till frugan. Så om han är gm finns ju absolut mod gällande vapnet inbakat.

Finns heller inget vittne som pratar om hölster så då blir det också bara antagande..
Citera
2025-07-25, 15:22
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det enda jag skrev att jag finner det mer logiskt att Engström ser LOP innan 23:21 som GM..

Då har du skrivit en massa märklig text om att i materialet så motrstider det att Engström var vid Grand kl 21

Men inte på något ställe har du skrivit något som motstridiga detta !!

Tvärtom hittar jag en vakt som nämner att han släpper in Engström 21 och berusad

Men eg så ska vi lämna väktarna åtsidan här för dom blir hörda 3 mån efter och att dom ska minnas korrekt är otroligt svårt ...

Så därför är all din text en total smörja och visade inget som motstred att Engström kan se LOP vid Grand 21

Det är så svårt att skriva med dig och självklart så skulle jag önska att du inte hade Autism så vi inte hela tiden hamnar i detta svart/vita diskussionen varje gång
Motviljan att ta till sig information är ändå fascinerande.

Du har ju inte ens läst larmlistorna eller loggarna, tagit till dig tidsproblematiken eller något annat. Det är tydligen bara "ren smörja", innan du ens tittat på det.

Du får ha det så kul med den inställningen. Mvh en dum autist.
Citera
2025-07-25, 15:24
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Finns heller inget vittne som pratar om hölster så då blir det också bara antagande..
Vilket jag också skrev att det var i första meningen i inlägget du svarade på..

Nu får vi sluta fylla tråden med det här meningsutbytet. Är man inte villig att ens försöka läsa är det helt onödigt.
Citera
2025-07-25, 15:30
Medlem
Citat:

Du har ju inte ens läst larmlistorna eller loggarna, tagit till dig tidsproblematiken eller något annat. Det är tydligen bara "ren smörja", innan du ens tittat på det.

Återigen tog du inte fram något som motsted att Engström kan varit ute ..

Istället visar du på autism igen..

Error error ..

1or och 0or visar på att individen inte varit utanför Skandia...

Jag har larmlistor och loggar ...error error..

Japp ren smörja
Citera
2025-07-25, 15:35
Medlem
Citat:
Vilket jag också skrev att det var i första meningen i inlägget du svarade på..

Nu får vi sluta fylla tråden med det här meningsutbytet. Är man inte villig att ens försöka läsa är det helt onödigt.

Varför skriver du till andra då med antagande...

Är det för att du på allvar inte tror att vi fattar att vi gör spekulationer och gissningar?

Det är exakt detta jag menar med autism..

Om du skriver om hölster och någon annan skriver om rockfickor så begriper ju båda att man gör antagande..

Men du är ofta tvungen att skriva ut det för du gillar inte vara i gråzoner..

Haha
Citera
2025-07-25, 15:37
Medlem
Citat:
En vanlig rockficka är långtifrån tillräckligt stor för att kunna förvara en sådan pjäs.

Det motsägs också av att plagget ses fladdrar.

Men nej, det finns väl inget som motsäger det direkt, förutom att det blir fler krångligheter att lägga till i teorin.

För då ska nämligen SE införskaffa och förvara även ett hölster utan att någon märker. Och det blir också mer svårtänkt att han skulle fått detta från grannen.

Vi vet dock inte hur SE förvarade vapnet efter mordet om han var gm. Alla andra gm kunde burit hölster men inte SE? SE verkade inte ha pratat med väktarna alls när han gick ut från Skandia eller bara någon hälsningsfras etc. Varför skulle de då misstänka SE för att mörda Palme bara ett par minuter senare? De kanske bara hade uppmärksamheten på datorskärmen och lite på SE etc. och det under x antal sekunder.
Citera
2025-07-25, 15:43
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Vi vet dock inte hur SE förvarade vapnet efter mordet om han var gm. Alla andra gm kunde burit hölster men inte SE? SE verkade inte ha pratat med väktarna alls när han gick ut från Skandia eller bara någon hälsningsfras etc. Varför skulle de då misstänka SE för att mörda Palme bara ett par minuter senare? De kanske bara hade uppmärksamheten på datorskärmen och lite på SE etc. och det under x antal sekunder.
Nej, det vet vi inte såklart. Men jag menade iofs innan mordet. Då har det isåfall förvarats på kontoret och/eller hemma. Efter mordet är väl det rimligaste att han har gjort sig av med det isåfall.

Även SE kan ha burit hölster såklart. Det enda jag säger är att det är en smärre krånglighet till att väva in i teorin. Det är dock lättare att väva in i andra spår.
Citera
2025-07-25, 15:54
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Historien om klocktittandet utvecklas på ett föga trovärdigt sätt. Inte heller i det långa aprilförhöret säger han ett ord om att han stannade upp vid skyltfönstret. Eller att han gick längs trottoarens ytterkant.

Allt tyder på att han medvetet tillrättalägger historien där.

Som tur är finns det inget som säger att den som ljuger är mördaren.
Lars Larsson skriver i sin bok:
Det märkliga med denna rörelse är att vittnet Inge ger mördaren just denna väg och position in till mordplatsen. enligt honom kommer mördaren in till sin position vid skyltfönstret från reklampelaren in till skyltfönstret bredvid, vilket är exakt vad Sture gör.

Sture säger att han står vid skyltfönstret till vänster om ingången till Dekorima. Där vill han titta på klockan, varför han måste gräva fram den under sina kläder rock och kavaj.
Här vid skyltfönster måste som vi nyss konstaterat även mördaren ha stått en stund innan mordet. Visserligen antar vi att mördaren har stått till höger om ingången. men det är frågan om några meter och saknar betydelse för att visa likheterna i beteendemönstret.
Ett märkligt sammanträffande att IM:s beskrivning av GM:s rörelsemönster överensstämmer med SE:s beskrivning av sitt eget. Antingen hade SE läst Kangers bok (som Larsson refererar till angående rörelsemönstret) eller så är han GM och hade viss insideinformation om GM:s rörelser.

Även som GM kan han naturligtvis läst boken eller tagit del av innehållet på annat sätt.

Men Engström kanske var mycket knäppare än vi anar och tyckte att det där stoppet vid skylfönstret gjorde honom ännu intressantare (nåja så jäkla intressant var han ju inte, åtminstone inte för PU, Ström kom knappt ihåg honom 2018)
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-07-25 kl. 16:06.
Citera
2025-07-25, 16:00
Medlem
Citat:

Sen är det också väldigt förvånade att du inte tar upp att en vakt nämner att en berusad Engström kommer in kl 21 !

Är det för att det inte passar dig ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in