2025-07-25, 07:02
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsbygden
Förhoppningsvis inte. Inte en chans att jag skulle kunna beställa sprit och hämta på systemet, för samma pris, om det var privata alternativ. Utan då skulle jag i så fall behöva jämföra med en massa olika privata alternativ. Systembolagets utbud, om man tittar på vad som går att beställa, kommer aldrig något privat kunna matcha.
Det är ett bra och inarbetat system, som fungerar och minskar risken för att minderåriga tidigt börjar med starkvaror.

Vi behöver inte låtsas som att vi är Frankrike eller Kalifornien.

Det är trevligare att gå in på systembolaget, än något ica eller liten närbutik. Det är rent och bra personal på systembolaget. Ofta ligger systemet ändå i anslutning till någon större matbutik.

Systembolaget är också bra på att neka, uppenbart onyktra personer som fått i sig tillräckligt. Detta skulle privata ha svårare att motstå, då vinst och konkurrens kommer styra i högre grad, med mer misär(och kanske kriminalitet) som följd.
Har du upplyst resten av världen hur illa de har det?
Citera
2025-07-25, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Har du något konkret argument att komma med?
Har du svårt att följa en diskussion när det är mer än ett inlägg?
Citera
2025-07-25, 10:44
Medlem
Citat:
Förhoppningsvis inte. Inte en chans att jag skulle kunna beställa sprit och hämta på systemet, för samma pris, om det var privata alternativ. Utan då skulle jag i så fall behöva jämföra med en massa olika privata alternativ. Systembolagets utbud, om man tittar på vad som går att beställa, kommer aldrig något privat kunna matcha.
Det är ett bra och inarbetat system, som fungerar och minskar risken för att minderåriga tidigt börjar med starkvaror.

Det är trevligare att gå in på systembolaget, än något ica eller liten närbutik. Det är rent och bra personal på systembolaget. Ofta ligger systemet ändå i anslutning till någon större matbutik.

Systembolaget är också bra på att neka, uppenbart onyktra personer som fått i sig tillräckligt. Detta skulle privata ha svårare att motstå, då vinst och konkurrens kommer styra i högre grad, med mer misär(och kanske kriminalitet) som följd.
Och det är dina argument för att jag inte ska kunna handla en flaska vardagsvin eller några Carlsberg samtidigt som jag köper övrigt till middagen på ICA?

Jag gillar verkligen Sverige, men när det gäller inköp av alkohol så är det inte okej. Jag är trots allt vuxen.
Citera
2025-07-25, 10:56
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

Det är inte deras uppgift eller skattebetalarna som ska underhålla dina snobberier. Har du råd med sådana bögvanor så kan du lägga till någon krona extra om du ska beställa det privat.

Systembolaget serverar alla städers fyllon under hela dagarna, flera gånger så samma dag, kunder kan komma tre fyra gånger om dagen och köpa ett gäng 7.5or. Det kanske inte är märkbart berusade då de är proffsalkisar med konstant promillehalt.
Men berusade är dom..
Citera
2025-07-25, 11:10
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Har du svårt att följa en diskussion när det är mer än ett inlägg?
Förklara vad dina varulvar har med detta att göra istället.
Citera
2025-07-25, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Förklara vad dina varulvar har med detta att göra istället.
Lite som att kasta pärlor för svin då. Men jag ska försöka förklara det så du förstår.

Personen skrev en massa påhittade argument från sossarna, grejor om hur systembolaget hjälper utsatta och sånt påhitt från iogt nto.

Jag frågade då om personen även tror på varulvar, eftersom varulvar är påhittade, precis som hens påståenden om systembolaget och hen verkar lite godtrogen och lättlurad som tror på sådana sagor.

Räcker förklaringen så?
Citera
2025-07-27, 13:25
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Och det är dina argument för att jag inte ska kunna handla en flaska vardagsvin eller några Carlsberg samtidigt som jag köper övrigt till middagen på ICA?

Jag gillar verkligen Sverige, men när det gäller inköp av alkohol så är det inte okej. Jag är trots allt vuxen.
Är väl ändå inte så omständigt att ta sig till systemet om man nu vill ha något som är starkare än 3.5%?
Finns starkare varor tillgängligt på ICA och liknande, till 22, 23, och alla dagar i veckan, så lär det fler bli alkoholister. Även om du och dom flesta kan hantera alkohol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in