Citat:
Ursprungligen postat av
swimp78
om man tar bort statliga Systembolaget kommer nog tillgången och det stora utbudet av sprit vin och öl minska drastiskt i stora delar av Sverige.
Det ommer väl funka för de flesta som nöjer sig med att kunna köpa långburkar Arbogs och Camilla Läckberg-vin
Men chansen att även i mindre orter kunna botanisera i ett stort utbud kommer försvinna . Så det kommer inte gynna de som är finsmakarw
Jag tror du har fel. Om bolaget tas bort kommer onlinehandeln att explodera och det är inget problem att leverera oavsett om du bor i Norrlands inland eller i Malmö. Jag har inga som helst problem att få tag på gott vin eller öl i valfri prisklass om jag är i ett land som inte har monopol, tvärtom finns det entusiaster som har butiker med kunskap och sortiment av till exempel whiskey som bolaget bara kan drömma om.
Dessutom skall man komma ihåg att det krävs oerhörda mängder för att komma in på det ordinarie sortimentet på bolaget. Släpper vi bolaget kommer fler småskaliga producenter bli tillgängliga, ofta är dessa mycket intresserade och duktiga.