2025-07-25, 00:18
Medlem
Friar man är det väl bara att slanta. Jobbigt att börja prata om pengar. Har man inte råd så får man väl hålla käften. Är det en vettig brud så fattar hon ändå.
Citera
2025-07-25, 00:29
Medlem
Tycker man gemensamt väljer ut ringarna och hur mycket pengar man ska lägga på det

En månadslön är helt orimligt mycket att lägga på en ring, så är det bara.

Min egen kostade typ 1000 spänn, och används aldrig i princip, då jag inte vill ha grejer på fingrarna. Frugans gick på runt 5000 om jag minns rätt. Var iof 15 år sen, men inga dyra ringar alls.
Senast redigerad av Baheera 2025-07-25 kl. 00:32.
Citera
2025-07-25, 00:33
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Å fy fan... drag som gör en kvinna extremt oattraktiv och ointressant att sätta en ring på.

Din framtida man ska inte vara inblandad i dessa kostnader över huvud taget. Det är du och din far som sköter det. Din mans föräldrar lämnar över en lista på deltagare som de har för avsikt att bjuda in. Sen sköter du och din far detta. Din man vet bara plats och tid.

Hoppas dina föräldrar har tillräckligt med pengar för att matcha din mans tankar om bröllopsresa.

Men om min framtida man är miljardär, är han inte jättesnål då om han vill att min svensson-pappa betalar?
Citera
2025-07-25, 00:36
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vi ska inte bli som USA. Mannen ska inte överraska kvinnan med att fråga om giftermål. I Sverige är en förlovning mellan två personer där ringar utväxlas mellan dem och bryter man så går ringarna tillbaka. PUNKT.

Jag känner till skillnaden gentemot USA med att man i Sverige har en slät ring var. Men jag har aldrig hört att det är svensk sed att mannen inte ska överraska kvinnan med frieriet?
Citera
2025-07-25, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jag och mina tjejvänner satt och diskuterade detta. En av dom har nyligen förlovat sig och hon berättade att dom delade på kostnaden för ringarna. Hon hävdade att hon inte alls tyckte det var något fel i det. Men det verkade på henne som att hon kanske ljög.

Ska mannen betala för förlovningsringen eller tycker ni annat? Hur har ni gjort i era förhållanden?

Jag är singel men jag ser inte fram emot dagen då min framtida man eventuellt skulle komma hem och säga att vi ska dela på kostnaden för ringen….

Känner man sig inte oromantisk som man då? Att man krossar en kvinnas drömmar när man gör så?

Man har ju varsin förlovningsring. Så klart man delar på kostnaden!

Jag betalade för min partners ring och min partner betalade för min. Var och en av ringarna gick på 4000.
Senast redigerad av TomatKungen 2025-07-25 kl. 00:46.
Citera
2025-07-25, 00:46
Avstängd
Citat:
Jag och mina tjejvänner satt och diskuterade detta. En av dom har nyligen förlovat sig och hon berättade att dom delade på kostnaden för ringarna. Hon hävdade att hon inte alls tyckte det var något fel i det. Men det verkade på henne som att hon kanske ljög.

Ska mannen betala för förlovningsringen eller tycker ni annat? Hur har ni gjort i era förhållanden?

Jag är singel men jag ser inte fram emot dagen då min framtida man eventuellt skulle komma hem och säga att vi ska dela på kostnaden för ringen….

Känner man sig inte oromantisk som man då? Att man krossar en kvinnas drömmar när man gör så?

Man väljer ut ringarna ihop och betalar hälften var, i alla fall gjorde jag och min kvinna det!
Citera
2025-07-25, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Man väljer ut ringarna ihop och betalar hälften var, i alla fall gjorde jag och min kvinna det!

Samma här!
Vi fick prova ut måttet på våra vänstra ringfingrar. Så beställdes de ringar vi valt ut, med våra mått och med graverad text på insidan av ringarna (våra namn och datumet för förlovningsdagen). Och så fick vi hämta dem när de var klara. Det hela blev en högtidlig, romantisk och fin ceremoni. Både dagen vi beställde ringarna och tog måtten. Och dagen vi hämtade ut ringarna. Vi åkte sedan till en fin plats som betyder en hel del för oss. Där utväxlade vi ringarna och tog kort på det. Sedan åt vi gott och firade förlovningen.

Jag betalade för min partners ring och min partner betalade för min.
Citera
2025-07-25, 00:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Samma här!
Vi fick prova ut måttet på våra vänstra ringfingrar. Så beställdes de ringar vi valt ut, med våra mått och med graverad text på insidan av ringarna (våra namn och datumet för förlovningsdagen). Och så fick vi hämta dem när de var klara. Det hela blev en högtidlig, romantisk och fin ceremoni. Både dagen vi beställde ringarna och tog måtten. Och dagen vi hämtade ut ringarna. Vi åkte sedan till en fin plats som betyder en hel del för oss. Där utväxlade vi ringarna och tog kort på det. Sedan åt vi gott och firade förlovningen.

Jag betalade för min partners ring och min partner betalade för min.

Japp, det är så det ska gå till!
Citera
2025-07-25, 00:59
Medlem
Citat:

traditionellt så är på ett sätt, mannen betalar och tar tillbax ringen om förlovningen bryts.

delar man på saker, jämlikhet och progressivt, eller är man mer konservativ, detta är väl första steget
Citera
2025-07-25, 00:59
Avstängd
Ja, man ska dela på kostnaden, mannen köper kvinnans ring och vise versa.
bryter man förlovningen ger man tillbaka ringen till den andra parten.
Citera
2025-07-25, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Japp, det är så det ska gå till!

Tänk vad hemskt att köpa en ring till sin kärlek, fria och sedan få ett "nej". Eller ett "ja" men ringen inte passar.

Förlovning är en gemensam sak. Ett gemensamt beslut att ta förhållandet till en seriösare nivå. Det vill man ju verkligen dela med varandra. Även kostnaden.
Citera
2025-07-25, 01:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Tänk vad hemskt att köpa en ring till sin kärlek, fria och sedan få ett "nej". Eller ett "ja" men ringen inte passar.

Förlovning är en gemensam sak. Ett gemensamt beslut att ta förhållandet till en seriösare nivå. Det vill man ju verkligen dela med varandra. Även kostnaden.

Absolut, självklart ska man dela hela upplevelsen med varandra, då först vet man att det är kärlek på G!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in