2025-07-24, 23:25
Medlem
bithaxs avatar
Ni kan väl göra någon uträkning så att var och en betalar lika stor del sett till sin inkomst. Detta är viktigt.
Citera
2025-07-24, 23:26
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Det är kutym att mannen köper kvinnans ring och kvinnan köper mannens, vid eventuell brytning av förlovning lämnas respektive ringar tillbaka.

Aldrig hört förut. Kutym är väl ändå att mannen betalar?
Citera
2025-07-24, 23:34
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
... jo, det finns kanske en anledning till det?

Eftersom hon vill vara lite traditionell så kör hon på det. Så hennes pappa kommer betala bröllopet.

Eller hur SoulOfSophia?

Ha ha.

Handlar inte om att jag vill vara traditionell just, utan om att jag vill göra det som är mest fördelaktigt för mig.

Jag tycker det låter bra att min framtida man och min far diskuterar och kommer överens om kostnaderna för bröllopet utan att jag involveras
Citera
2025-07-24, 23:40
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ihantala
Du vill ha. inte ge.

Hur känns jämställdhet?

Och vad tycker du att jag ska ge menar du?
Citera
2025-07-24, 23:53
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Då kanske du inte ser något fel med att sluta jobba, och bli hemmafru för resten av livet?

Eller - vill du bara ha russinen ur kakan när det kommer till det där med jämställdhet?

Ja jag vill bli försörjd av min framtida man. Jag vet inte vilka russin du pratar om. Är det en uppoffring som man menar du att betala och utföra frieriet? Finns det inget egenintresse i det som man?
Citera
2025-07-25, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Jag och mina tjejvänner satt och diskuterade detta. En av dom har nyligen förlovat sig och hon berättade att dom delade på kostnaden för ringarna. Hon hävdade att hon inte alls tyckte det var något fel i det. Men det verkade på henne som att hon kanske ljög.

Ska mannen betala för förlovningsringen eller tycker ni annat? Hur har ni gjort i era förhållanden?

Jag är singel men jag ser inte fram emot dagen då min framtida man eventuellt skulle komma hem och säga att vi ska dela på kostnaden för ringen….

Känner man sig inte oromantisk som man då? Att man krossar en kvinnas drömmar när man gör så?
Mannen ska köpa en ring som kostar en månadslön, (manens lön)
Citera
2025-07-25, 00:06
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shallfin
Mannen ska köpa en ring som kostar en månadslön, (manens lön)

Brutto hoppas jag
Citera
2025-07-25, 00:12
Medlem
Citat:
Brutto hoppas jag
Är det så illa i din bekantskapskrets 🤣🤣
Citera
2025-07-25, 00:12
Medlem
Citat:
Aldrig hört förut. Kutym är väl ändå att mannen betalar?

Svensk sed är att växla släta ringar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rlovningsring
Senast redigerad av Hominem 2025-07-25 kl. 00:16.
Citera
2025-07-25, 00:14
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ha ha.

Handlar inte om att jag vill vara traditionell just, utan om att jag vill göra det som är mest fördelaktigt för mig.

Å fy fan... drag som gör en kvinna extremt oattraktiv och ointressant att sätta en ring på.

Citat:
Jag tycker det låter bra att min framtida man och min far diskuterar och kommer överens om kostnaderna för bröllopet utan att jag involveras

Din framtida man ska inte vara inblandad i dessa kostnader över huvud taget. Det är du och din far som sköter det. Din mans föräldrar lämnar över en lista på deltagare som de har för avsikt att bjuda in. Sen sköter du och din far detta. Din man vet bara plats och tid.

Hoppas dina föräldrar har tillräckligt med pengar för att matcha din mans tankar om bröllopsresa.
Citera
2025-07-25, 00:16
Medlem
zombie-nations avatar
Vi ska inte bli som USA. Mannen ska inte överraska kvinnan med att fråga om giftermål. I Sverige är en förlovning mellan två personer där ringar utväxlas mellan dem och bryter man så går ringarna tillbaka. PUNKT.
Citera
2025-07-25, 00:18
Medlem
Spelar det någon roll? Om planen är att gifta sig och man inte är helt dum i huvudet har man gemensam ekonomi. Så att dela på ringarna är bara som att börja något år tidigare med samma upplägg.

Bor du i Sverige finns det noll män (så få att det är irrelevant) som har råd att kvinnan bara driver runt istället för att jobba att det bara är att ställa in sig på att man skall bidra så tidigt som möjligt för att få råd med några veckors semester om året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in