2025-07-19, 11:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Herregud - lägg in en spoiler nästa gång - vilken otrolig dynga!

Tack, ska tänka på det. 😂😆
Ren jävla dynga, jag hittade den för att SVT.se hade skrivit om att låten blivit viral och när jag kollade så hade den många visningar och att många hade spelat in sina egna videos till låten men själva låten hade en person som kan något enkelt musikprogram på datorn fixat på 10 minuter, rent jävla skräp.
Citera
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Skall kolla när jag har tid under helgen - tack, för tipset...

Vad kommer detta göra med musikindustrin framgent? Kommer denna växa eller enkom bli ett sluk- och slaskhål för skitmusik? Kan kanske bli så att egetproducerat (man made) blir en egen genre framöver och som är överlägset mest eftertraktat - hoppas, hoppas!
Det är nog inte helt otänkbart att det kommer att komma en helt egen genre med den här typen av musik som har en helt egen följarbas. Musikproduktion har ju tidigare haft en hög instegströskel. Det räcker inte att vara en ordvrängare som kan skriva fyndiga texter, man måste tyvärr även kunna spela något instrument också. Det har säkert hindrat många. Det är ett jävla meck att lära sig spela gitarr. Sedan var det tidigare som sagt svårt att nå ut. Demotejper eller att spela gratis på skoldanser och ålderdomshem var en modell men det krävde att man hade ett band. En annan modell var så kallad ”busking”, att spela i nåt gathörn, men då måste man som sagt kunna spela gitarr och kunna ett antal kända låtar. Få kunde spela sin egen musik vid busstationen utan att bli bortkörda.

AI och internet förändrar allt detta. Skriv din egen text, låt AI tonsätta och det kan bli precis så pompöst och många instrument som du själv väljer och sedan upp med alltihop på Soundcloud, Bandcamp eller TuneCore. Sedan är det bara att vänta. Det finns alltid folk som sitter och går igenom nyuppladdat och gillar det. Är man duktig får man följare som automatiskt prenumererar på det man laddar upp och plötsligt har man en liten fanbase.

Naturligtvis är 99% av detta totalt skräp men det finns alltid diamonds in the rough (som Johnny Cash sjöng). Jag gillar AI-utvecklingen och ser det inte som en förgeggning av samtiden utan som en hjälp på traven.
Senast redigerad av Galejan 2025-07-19 kl. 11:44.
Citera
Medlem
Det spelar egentligen ingen roll hur musiken skapas, det är framförandet som betyder något. Dagens girighet där man utelämnar människorna ur processen (för att få tillgång till 100% av vinsten) kommer dock att döda musiken som vi känner till den idag. Detta av en enkel anledning: stjärnorna.

När Ai är artisten finns inga megastjärnor som skapar rubriker genom diverse beteende offline. Fansen har ingen att se upp till, vissa tar texterna på känslomässigt allvar men vilka känslor har en Ai? För att dra till med en sliten klyscha: det saknas ”själ”. Musiken blir som en religion utan en gud.
Citera
2025-07-19, 11:44
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tack, ska tänka på det. 😂😆
Ren jävla dynga, jag hittade den för att SVT.se hade skrivit om att låten blivit viral och när jag kollade så hade den många visningar och att många hade spelat in sina egna videos till låten men själva låten hade en person som kan något enkelt musikprogram på datorn fixat på 10 minuter, rent jävla skräp.

Hehe, verkligen - men, då förstår jag. Var nästan lite rädd att du gillade skiten, hehe! Nejdå...
Citera
2025-07-19, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Det är nog inte helt otänkbart att det kommer att komma en helt egen genre med den här typen av musik som har en helt egen följarbas. Musikproduktion har ju tidigare haft en hög instegströskel. Det räcker inte att vara en ordvrängare som kan skriva fyndiga texter, man måste tyvärr även kunna spela något instrument också. Det har säkert hindrat många. Det är ett jävla meck att lära sig spela gitarr. Sedan var det tidigare som sagt svårt att nå ut. Demotejper eller att spela gratis på skoldanser och ålderdomshem var en modell men det krävde att man hade ett band. En annan modell var så kallad ”busking”, att spela i nåt gathörn, men då måste man som sagt kunna spela gitarr och kunna ett antal kända låtar. Få kunde spela sin egen musik vid busstationen utan att bli bortkörda.

AI och internet förändrar allt detta. Skriv din egen text, låt AI tonsätta och det kan bli precis så pompöst och många instrument som du själv väljer och sedan upp med alltihop på Soundcloud, Bandcamp eller TuneCore. Sedan är det bara att vänta. Det finns alltid folk som sitter och går igenom nyuppladdat och gillar det. Är man duktig får man följare som automatiskt prenumererar på det man laddar upp och plötsligt har man en liten fanbase.

Naturligtvis är 99% av detta totalt skräp men det finns alltid diamonds in the rough (som Johnny Cash sjöng). Jag gillar AI-utvecklingen och ser det inte som en förgeggning av samtiden utan som en hjälp på traven.

Hmm, återigen bra och intressanta synpunkter - börjar jag bli kär...

Jag, personligen, hoppas verkligen på en egen genre där egen, verkligt procucerat material blir verkligt. Att sedan även en gammal stofil som jag kan se fördelarna i utvecklingen är självklart - jag är inte ännu senil... Hoppas jag...
Citera
2025-07-19, 11:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Hehe, verkligen - men, då förstår jag. Var nästan lite rädd att du gillade skiten, hehe! Nejdå...

Absolut inte min typ av musik.
Jag lyssnar på väldigt blandat och inte någon direkt grupp eller artist utan det som känns bra. Kör mycket via Tuneln där man kan välja radiostationer på antingen land, musiktyp eller artist och sen är det bara att njuta.
Enormt mycket bättre än allt vad svensk radio där man bara spelar hitlistan och gamla godingar.
Citera
2025-07-19, 11:53
Medlem
Citat:
Tack, för tipset! Skall kolla i mån av tid...

Vad tror du - kan egenproducerad musik, via egna (äkta) instrument och sång bli en egen genre framgent?
Mycket musik idag är egenproducerad jämfört med förr då musiker var tvungna hyra in sig i studios för att kunna spela in musik vilket ofta var kostsamt. Idag kan vem som helst som lärt sig spela gitarr spela in sin musik i sovrummet och mixa den i själv med hjälp av en dator.

Jag undrar vidare vad du menar med uttrycket 'äkta instrument'. Syftar du på akustiska eller elektriska instrument? Anser du att en synt är ett äkta instrument? Syntar har trots allt funnits sedan slutet av 1960-talet.
Citera
2025-07-19, 11:54
Avslutad
Sök dig till indie artister / små grupper istället för musik industri schlok. Artister som skriver sina egna sånger än 100 olika producenter .
Citera
2025-07-19, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Absolut inte min typ av musik.
Jag lyssnar på väldigt blandat och inte någon direkt grupp eller artist utan det som känns bra. Kör mycket via Tuneln där man kan välja radiostationer på antingen land, musiktyp eller artist och sen är det bara att njuta.
Enormt mycket bättre än allt vad svensk radio där man bara spelar hitlistan och gamla godingar.

Sant! Är likadan även om jag mer går för de gamla godingarna från 60-talet och fram till 80/90-talen... Alltid intressant med ny musik som man gillar, men det är tyvärr inte ofta detta sker för mig, tyvärr. När jag/vi laddar upp i eller före en fest så blir det oftast de gamla godingarna som råder över nejden,...
Citera
2025-07-19, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Mycket musik idag är egenproducerad jämfört med förr då musiker var tvungna hyra in sig i studios för att kunna spela in musik vilket ofta var kostsamt. Idag kan vem som helst som lärt sig spela gitarr spela in sin musik i sovrummet och mixa den i själv med hjälp av en dator.

Jag undrar vidare vad du menar med uttrycket 'äkta instrument'. Syftar du på akustiska eller elektriska instrument? Anser du att en synt är ett äkta instrument? Syntar har trots allt funnits sedan slutet av 1960-talet.

Självklart finnes en distinktion mellan hur musik producerades förr och nu, det kan inte ha gått någon förbi... Att någon ens vågar kalla sig en artist som enkom suttit i mammas källare och kastat upp dynga och kallar sig artist är ytterst provocerande...

Vad jag menar med "egenproducerat" är precis som du beskriver det - du skall spela dina egna instrument, fysiskt och sjunga dina egenproducerade alster, utan AIs hjälp. Självklart är alla instrument där du "knappar" på dem med dina fingrar, "äkta instrument", så även då synthesizers...
Citera
2025-07-19, 12:08
Avslutad
Ja det var bättre förr.
Numera går det slänga ihop en låt med lyrics på 1 minut i något AI program.
Citera
2025-07-19, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnflygandeKo
Sök dig till indie artister / små grupper istället för musik industri schlok. Artister som skriver sina egna sånger än 100 olika producenter .

Är inte så mycket för "ren" (om denna genre ens finns) indie, men finnes såklart guldkorn även här. Men, du har nog rätt - måste söka sig utanför gemene mans musiksmak- och stil, för att finna nyproducerat material , men som icke är helt digitaliserad...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in