2025-07-24, 19:00
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SverigeHarKlusterB
Han ryktas även ha varit bipolär. Hans humör svängde enormt mycket fram och tillbaka genom åren.

Han var även extremt utzoonad på diverse piller under 90-talet och 00-talet.
Vet inte varför du vill snacka ner Ozzy. Klart han har haft upp och nedgångar i livet som alla andra, men han fick uppleva mer än de flesta, älskade sin familj och var alltid snäll och vänlig oavsett hur packad och/eller neddrogad han var.
Citera
2025-07-24, 19:00
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Satanism kommer inte att höra till OZZYs eftermäle.
Det finns ockulta inslag i både SABBATHs musik och i OZZYs solomusik.
Men OZZY trodde absolut på Gud och Butler är katolik, eller iaf kristen.
Det som beskrivs i de texter OZZY sjöng, var inget hyllande av Satan.
Texterna handlar om Satans närvaro i livet och kampen mot ondskan i allmänhet.
Den enda låt OZZY sjöng som känns lite satanistisk var N.I.B.
Men det var nog mest på skoj och tydligen döptes låten efter ett spetsigt skägg (a nib) som Bill Ward hade, om jag minns rätt. Hur seriöst låter det liksom ?

Ozzy hånade Bibeln rejält i sin självbiografi.
Men den hade säkert nån spökskrivare också.
Butler är från en katolsk familj, men han var inte troende själv, påstår han. Han intresserade sig för det ockulta och hade pentagram hemma.

Jag tror mer att deras texter handlar om religion i allmänhet snarare än en specifik religion. Under The Sun handlar ju om att inte binda sig till någon religion eller rörelse.

Namnet Black Sabbath väcker helt klart satanistiska vibbar. Men sen finns ju låten After Forever med.

Det är det jag gillar med Black Sabbath, att de är väldigt subtila med sina budskap.
Citera
2025-07-24, 19:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Vet inte varför du vill snacka ner Ozzy. Klart han har haft upp och nedgångar i livet som alla andra, men han fick uppleva mer än de flesta, älskade sin familj och var alltid snäll och vänlig oavsett hur packad och/eller neddrogad han var.

Jag snackar varken ner eller upp honom. Jag relaterar bara till verkligheten. Han var inget föredöme. Jag gillar mycket av hans musik men det är bara absurt att påstå att hans liv var en idyll eller att hans livsstil ska ha varit eftersträvansvärd. Det skulle han inte ens själv hålla med om. Enbart hans uppväxt var som en skräckfilm. Och det blev inte mycket bättre efter att han gjort klassresan uppåt heller.
Senast redigerad av SverigeHarKlusterB 2025-07-24 kl. 19:08.
Citera
2025-07-24, 19:07
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
OZZY blir såklart mest ihågkommen för åren i Black Sabbath, då han gjorde klassiska sånginsaster.
Solo-åren var ruskigt ojämna och redan efter tio år falnade glöden. Ozzys sista klassiska platta var väl NRFTW. Sen blev det sömningt. No more tears innehåller riktigt slappt låtskrivande. Mr Tinkertrain tyckte man var cool när man var ung men vad fan ... att öppna en skiva med rådistade bluesklychor, är det vad OZZY och Wylde ska hålla på med? Så jäkla billigt låtskrivande ...

Mr Tinkertrain är egentligen blues enligt mall 1A.

Jag tycker att det var synd att OZZY tappade de progressiva inslagen och de klassiska melodierna ...

Men en skön röst hade han.

RIP Oz, din sköna j-a idiot.

Ozzmosis är fö inte bättre än No more tears.

My little man är bland det absolut värsta skit OZZY gjort.

Bara den skitlåten sänker betyget på plattan rejält.

Håller med dig om Ozzy, det är för plattorna med Sabbath han kommer att gå till den populärkulturella historien, inte för sin solokarriär eller för dokusåpan eller varumärket som Sharon ordnade.

Solokarriären är främst de två första albumen, även Bark at the moon, sen är det i stort ren och skär dynga, enstaka spår - men han är så sanslöst risigt producerad de senaste trettio åren, rent pinsamt. Även oerhört synd, med tanke på hur bra han kunde vara, plattan 13 med Sababth från 2013 visar på vad han verkligen borde ha pysslat med i modern tid, tung och okommersiell hårdrock. Dock tycker jag hans cover-platta från 2005 har två tre låtar, tänker främst på Mountains Mississppi Queen (vilka Sabbath var förband åt på sin första USA-turné) samt 21st Century Schizoid Man av King Crimson (tror även de lirat förband åt dem runt 1970, men kan ha fel).

Dock var han en rockens största, om än dess största seriefigur.
Citera
2025-07-24, 19:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Håller med dig om Ozzy, det är för plattorna med Sabbath han kommer att gå till den populärkulturella historien, inte för sin solokarriär eller för dokusåpan eller varumärket som Sharon ordnade.

Solokarriären är främst de två första albumen, även Bark at the moon, sen är det i stort ren och skär dynga, enstaka spår - men han är så sanslöst risigt producerad de senaste trettio åren, rent pinsamt. Även oerhört synd, med tanke på hur bra han kunde vara, plattan 13 med Sababth visar på vad han borde ha pysslat med i modern tid, tung och okommersiell hårdrock. Dock tyckte jag hans cover-platta från 2005 har två tre låtar, tänker främst på Mountains Mississppi Queen (vilka Sabbath var förband åt på sin första USA-turné) samt 21st Century Schizoid Man av King Crimson (tror även de lirat förband åt dem runt 1970, men kan ha fel).

Dock var han en rockens största, om än dess största seriefigur.

Första sex Black Sabbath skivorna. Han var aldrig riktigt sig lik igen efter Sabotage även fast han fortsatte göra en hel del bra musik då och då i högst tjugo år efteråt. Den skivan förändrade honom. Det var kulmen och början på slutet på en och samma gång. Du har en Ozzy innan Sabotage och en annan Ozzy efter Sabotage. Det som förkortade hans liv mest utöver drogerna var nog inspelningen av Sabotage, hans fars död, skilsmässan med både Black Sabbath och hans första fru under ungefär samma period, Randy Rhoads död och sist men inte minst långt senare även reality tv skiten.

King Crimson var en stor influens på Black Sabbath. Många glömmer även lätt Ozzys egna dyrkande av The Beatles. Och hör och häpna Aretha Franklin. Det sistnämnda hörs om man är uppmärksam på låtar som Megalomania.
Senast redigerad av SverigeHarKlusterB 2025-07-24 kl. 19:41.
Citera
2025-07-24, 19:17
Avstängd
Citat:

Öh har för mig att han försökte mörda sin fru en gång va?

Det kan ju i och för sig finnas en förklaring.

Fast han kanske var nykter just då så det var därför han blev otrevlig?
Citera
2025-07-24, 19:19
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Jag snackar varken ner eller upp honom. Jag relaterar bara till verkligheten. Han var inget föredöme. Jag gillar mycket av hans musik men det är bara absurt att påstå att hans liv var en idyll eller att hans livsstil ska ha varit eftersträvansvärd. Det skulle han inte ens själv hålla med om. Enbart hans uppväxt var som en skräckfilm. Och det blev inte mycket bättre efter att han gjort klassresan uppåt heller.
Han hade en underbar personlighet, det kan ingen ta ifrån honom. Ett rikt liv, då menar jag inte bara pengar utan kärlek och upplevelser. Familj som älskade honom och livslånga och många vänner.

Vad i hans uppväxt var så fruktansvärt?
Citera
2025-07-24, 19:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils

Nej han var onykter när han försökte strypa Sharon 1989.
Citera
2025-07-24, 19:21
Avslutad
Citat:
Han hade en underbar personlighet, det kan ingen ta ifrån honom. Ett rikt liv, då menar jag inte bara pengar utan kärlek och upplevelser. Familj som älskade honom och livslånga och många vänner.

Vad i hans uppväxt var så fruktansvärt?

Läs ett par biografier inklusive hans autobiografi kanske?

Han hade extremt bra humor. Det håller jag med om.
Citera
2025-07-24, 19:21
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils

Ja, som i klippet jag länkade så säger han att det var inget han var stolt över, men han var pissed.
Sharon stannade uppenbarligen, och han tog inte livet av henne.
Citera
2025-07-24, 19:22
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Läs ett par biografier inklusive hans autobiografi kanske?

Han hade extremt bra humor. Det håller jag med om.
Gjort, men det var för typ 20 år sedan. Om du minns så kan ju du berätta.

Ja, den var underbar.
Citera
2025-07-24, 19:32
Avslutad
Citat:
Gjort, men det var för typ 20 år sedan. Om du minns så kan ju du berätta.

Ja, den var underbar.

Rent spontant just nu kan jag erinera mig den äckliga gamla granntanten som typ groomade oskulden ur honom, när han tände eld på syrran och när han försökte hänga sig bara för att se hur det kändes. Och att han blev våldtagen av mobbare i skolan. Allt detta som barn. Och att växa upp i ett efter kriget nästan totalt sönderbombat av Nazisterna och negligerat utav Brittiska regeringen Aston i Birmingham var nog inte så fett för någon.

Over to You från Never Say Die skivan är nog en stark återspegling utav allt detta.

Men nu har han nog till slut funnit mer lugn och ro än han någonsin hade i livet. Och det är väl ingen idè att fokusera på allt det negativa kring honom heller. Jag fattar det. Som sagt tycker även jag att musikskatten han lämnar efter sig ska vara det mest relevanta egentligen.

En annan grej är att Ozzy eller resten av Black Sabbath aldrig egentligen såg sig själva som Metal. Ozzy var en blues sångare i grunden. Blues rock-bandet Earth från Birmingham snubblade bara in på Metal som genre när de körde Gustav Holsts Mars, the Bringer of War genom en amp en dag när de hade tråkigt i replokalen och blev först då Black Sabbath.

Så Gustav Holst uppfann egentligen Metal. Nu har vi fastslagit det.
Senast redigerad av SverigeHarKlusterB 2025-07-24 kl. 19:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in