2025-07-24, 12:56
Medlem
The Lord of darkness have signed off. Galet trist, han var en riktig stjarna.
Citera
2025-07-24, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Jag skulle säga ockulta snarare än satanistiska. Det är ju ett rättvänt kors som Iommi alltid bär runt halsen..

Satanism kommer inte att höra till OZZYs eftermäle.
Det finns ockulta inslag i både SABBATHs musik och i OZZYs solomusik.
Men OZZY trodde absolut på Gud och Butler är katolik, eller iaf kristen.
Det som beskrivs i de texter OZZY sjöng, var inget hyllande av Satan.
Texterna handlar om Satans närvaro i livet och kampen mot ondskan i allmänhet.
Den enda låt OZZY sjöng som känns lite satanistisk var N.I.B.
Men det var nog mest på skoj och tydligen döptes låten efter ett spetsigt skägg (a nib) som Bill Ward hade, om jag minns rätt. Hur seriöst låter det liksom ?
Citera
2025-07-24, 14:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Vad är skillnaden från att tex ha en stor påkostad 50 årsfest för mängder med folk som hyllar och firar? Eller bröllop? Med långa stunder av tal om det fina brudparet.. Är det också narcissistiskt?

Jag tycker det är synd att du väljer att se det så. Varför vore det bättre om Ozzy bara donerade till välgörenhet men utan att ge denna minnesvärda konsert för fansen och för sig själv, som en sista glädjegåva i detta hans ändliga liv? Det var den sista glädje han fick-nu är han död. Borta.
Jag kan inte nå fram till din känsla.

Däremot din senare del: att känslorna är blandade angående deras mindre smickrande gärningar och personlighetsdrag är väl egentligen bara sunt? Det är ett eget kapitel. Den känslan delar jag.
Men det är knappast bara deras generation som var på många vis svin eller svinaktiga när de fick möjlighet. Det förkom både före och likväl idag. Överallt.

Jag har läst dina inlägg, även backat lite och jag tror jag förstår hur du tänker.
Det handlar om att vara rättvis och principfast och att inte hyckla?
Jag känner igen mig, kallades "nitisk" förr i tiden av chefer för att jag var just rättvis och principfast.
Även när det inte var läge för det, så att säga.
Till skillnad från många andra kunde jag läsa situationer från olika håll och därefter såg vad som var mest rättvist. Problemet var att det inte alltid fungerade i verkligheten, det krockade lätt med visionen de hade, deras mål, deras drift/strävan och instinkt. Detta gäller än idag i stort som smått.

Man måste hitta sin väg att leva/överleva i en väld med det mänskliga beteendet.

Vi kan inte ändra alla. Vi kan inte heller bära alla andra på våra axlar.
Man måste hitta ett sätt att ge människan fri, under vår gemensamma Lag så klart.
Och leva med sorgen att människan inte är så god eller så rättvis som man önskar/vill.

* Å andra sidan kanske det är vi själva som är narcissistiska. Som tror vår principfasthet/rättspatos är viktigare och renare än deras drift? Vet ej. Bara funderar. Och man bör kanske fundera ibland.

Så, nu ska jag släppa. Förlåt att jag hakade upp mig.

För att jag inte var ett fan av hans degenererade livsstil och jag fattar inte varför sånt ska firas på vägen ut. Men det är bara jag. Det får ni leva med. Jag gillar fortfarande en hel del (inte allt) av musiken han var en del av.

Jag ser inte mig själv som ett föredöme heller nej. Men jag gör inte en image och ett kändisskap av all mina sämsta sidor. Och jag är inte en narcissist bara för att jag hävdar och vet att mina sämsta sidor ändå inte kommer i närheten av tex djurplågeri.

Kom tillbaka till verkligheten nu. De flesta kändisar är narcissister. Sluta förhärliga dem. Minns de bra bitarna (i Ozzy's fall musiken och kanske även humorn). Gör något vettigt med din fritid som att gå ut och mata fåglar i parken eller något istället för att dyrka gravt bristfälliga människor som precis gått bort bara för att du är så fäst kring mediaprodukten denna bristfälliga människa var.

Jag kan bara föreställa mig vad för sorts groteskheter Bono kommer ställa till med dagen han också är döende.
Senast redigerad av SverigeHarKlusterB 2025-07-24 kl. 14:50.
Citera
2025-07-24, 14:41
Medlem
Gingers avatar
Såg han i Köpenhamn 2007. En riktig legend som var precis som i "The Osbournes" på scen. Helt förvirrad men tydligen gillade alla det.

-Sharon!
Citera
2025-07-24, 14:52
Medlem
Alltid sorgligt för nära och kära när någon går bort.

Själv kände jag inte personen i fråga och den senaste plattan han gjorde värt namnet kom 1988..
Citera
2025-07-24, 15:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Straightedge
Alltid sorgligt för nära och kära när någon går bort.

Själv kände jag inte personen i fråga och den senaste plattan han gjorde värt namnet kom 1988..

Jag är lite barmhärtigare än så och säger 1995 istället.

En sak som jag måste erkänna förgyller mig i allt detta är dock att Ozzy lyckades överleva Jimmy Swaggart i tre veckors tid.

https://www.youtube.com/watch?v=6HhKdSvhung
https://www.youtube.com/watch?v=j34juXrJWqw
https://www.youtube.com/watch?v=ZtwdR2F7Tos
Senast redigerad av SverigeHarKlusterB 2025-07-24 kl. 15:15.
Citera
2025-07-24, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SverigeHarKlusterB
Jag är lite barmhärtigare än så och säger 1995 istället.

En sak som jag måste erkänna förgyller mig i allt detta är dock att Ozzy lyckades överleva Jimmy Swaggart i tre veckors tid.

https://www.youtube.com/watch?v=6HhKdSvhung
https://www.youtube.com/watch?v=j34juXrJWqw
https://www.youtube.com/watch?v=ZtwdR2F7Tos

Ja alltså Ozzmosis är bättre än katastrofen No more tears så på sätt å vis kan jag nog hålla med dig men luften gick ändå ur honom efter 80-talet tycker jag, jag inte om det var för att han blev ren eller vad det var...

Intressant spaning! Konspiratorikern i mig vill gärna ha det till att Ozzy härdade ut tills den galningen kolade; "den jäveln ska fan inte dö före mig!".

Hade fan ingen aning om att Toxik-låten handlade om honom också! Men då har jag nog inte lyssnat på den på säkert minst 30 år heller....
Citera
2025-07-24, 15:38
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SverigeHarKlusterB
För att jag inte var ett fan av hans degenererade livsstil och jag fattar inte varför sånt ska firas på vägen ut. Men det är bara jag. Det får ni leva med. Jag gillar fortfarande en hel del (inte allt) av musiken han var en del av.

Jag ser inte mig själv som ett föredöme heller nej. Men jag gör inte en image och ett kändisskap av all mina sämsta sidor. Och jag är inte en narcissist bara för att jag hävdar och vet att mina sämsta sidor ändå inte kommer i närheten av tex djurplågeri.

Kom tillbaka till verkligheten nu. De flesta kändisar är narcissister. Sluta förhärliga dem. Minns de bra bitarna (i Ozzy's fall musiken och kanske även humorn). Gör något vettigt med din fritid som att gå ut och mata fåglar i parken eller något istället för att dyrka gravt bristfälliga människor som precis gått bort bara för att du är så fäst kring mediaprodukten denna bristfälliga människa var.

Jag kan bara föreställa mig vad för sorts groteskheter Bono kommer ställa till med dagen han också är döende.

Jag tror väldigt få är/var ett fan idag av hans (din anm.) degenererade livsstil.
Det är väl inte det man hyllar utan just musiken och dedikationen-som du själv bitvis gillar.

Hur som helst.

Jag varken dyrkar eller förhärligar. Någon.
Du missförstår mig och min poäng helt, men det får vara så.

Min hyllning rörde musiken/dedikationen till fansen.

Ha en fortsatt trevlig dag!
Citera
2025-07-24, 15:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Jag tror väldigt få är/var ett fan idag av hans (din anm.) degenererade livsstil.
Det är väl inte det man hyllar utan just musiken och dedikationen-som du själv bitvis gillar.

Hur som helst.

Jag varken dyrkar eller förhärligar. Någon.
Du missförstår mig och min poäng helt, men det får vara så.

Min hyllning rörde musiken/dedikationen till fansen.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Ett rättvist bemötande från din sida.

Detsamma!
Citera
2025-07-24, 15:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Straightedge
Ja alltså Ozzmosis är bättre än katastrofen No more tears så på sätt å vis kan jag nog hålla med dig men luften gick ändå ur honom efter 80-talet tycker jag, jag inte om det var för att han blev ren eller vad det var...

Intressant spaning! Konspiratorikern i mig vill gärna ha det till att Ozzy härdade ut tills den galningen kolade; "den jäveln ska fan inte dö före mig!".

Hade fan ingen aning om att Toxik-låten handlade om honom också! Men då har jag nog inte lyssnat på den på säkert minst 30 år heller....

Toxik-låten samplar Swaggarts "I have sinned" tal där i början. Låten i allmänhet handlar om TV-predikanter i allmänhet.

Och ja. Ozzmosis är mycket bättre än No More Tears (som jag inte avfärdar helt och hållet för den delen men den är öjämn och extremt sönderspelad).
Senast redigerad av SverigeHarKlusterB 2025-07-24 kl. 15:50.
Citera
2025-07-24, 15:50
Medlem
Säga vad man vill om Sharon. Men om man tänker efter så gjorde hon ett rätt bra jobb som manager till Ozzy. Hon lyckades dra in stora pengar på varumärket Ozzy. Hade jag själv varit artist hade jag utan tvekan också valt Sharon som manager. Så i det hänseendet får man nog säga att hon lyckades. Sen fick även Ozzy ett fint liv med barn d.v.s. en stor härlig familj med Sharon. Sen tror jag även Sharon förlängde Ozzys liv åtskilligt. Utan henne hade han nog varit död långt tidigare. Så lite beröm måste man ge Sharon.
Citera
2025-07-24, 15:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Säga vad man vill om Sharon. Men om man tänker efter så gjorde hon ett rätt bra jobb som manager till Ozzy. Hon lyckades dra in stora pengar på varumärket Ozzy. Hade jag själv varit artist hade jag utan tvekan också valt Sharon som manager. Så i det hänseendet får man nog säga att hon lyckades. Sen fick även Ozzy ett fint liv med barn d.v.s. en stor härlig familj med Sharon. Sen tror jag även Sharon förlängde Ozzys liv åtskilligt. Utan henne hade han nog varit död långt tidigare. Så lite beröm måste man ge Sharon.

Hon både förlängde och förkortade. Hon höll han vid liv för att dra in pengar men förkortade hans liv åtskilligt med skit som The Osbournes. Det där reality tv eländet tog nog egentligen större stryk på honom (och hans barn) än vad till och med drogerna gjorde.

Och "ett fint liv"? Han skulle inte ens själv hålla med dig om det.

Kommer nu spontant att tänka på hans förtvivlade slutkläm i det här klippet.

https://www.youtube.com/watch?v=U2T-y4PMDP4

Han har det bättre nu egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in