2025-07-24, 18:02
Medlem
Det började redan i lågstadiet, Stephanies rädsla för att kräkas. I dag är hon 32 år och lämnar sällan lägenheten i Nyköping. Hon har testat allt från KBT till mediciner, utan resultat.

– Jag förstår ju att man inte kräks varje dag, ändå är jag alltid rädd för att i dag kanske är dagen jag gör det, säger hon.

Stephanie kan inte bo med sin pojkvän på grund av rädslan. Hör hur paret har löst sin situation i klippet. Foto: Jennifer Berg Eidebo/SVT

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...-sjukpensionar

Hur ser ni på detta?
Citera
2025-07-24, 18:09
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Det började redan i lågstadiet, Stephanies rädsla för att kräkas. I dag är hon 32 år och lämnar sällan lägenheten i Nyköping. Hon har testat allt från KBT till mediciner, utan resultat.

– Jag förstår ju att man inte kräks varje dag, ändå är jag alltid rädd för att i dag kanske är dagen jag gör det, säger hon.

Stephanie kan inte bo med sin pojkvän på grund av rädslan. Hör hur paret har löst sin situation i klippet. Foto: Jennifer Berg Eidebo/SVT

Hur ser ni på detta?

Hon går alltså hemma och får stålar gratis? Sverige...

Gör att jag VILL kräkas
Citera
2025-07-24, 18:12
Moderator
Chantres avatar
Hon klarar av att gå till en nagelfixare? Eller gör hon naglarna själv?

Är hon rädd för att kräkas kan hon väl skaffa ett gäng kräkpåsar att ha i beredskap?
Citera
2025-07-24, 18:21
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Är hon rädd för att kräkas kan hon väl skaffa ett gäng kräkpåsar att ha i beredskap?

Skulle tro att det är själva processen, "akten", med att kräkas hon är livrädd för. Så var det i alla fall för en kvinna jag kände förr om åren som led av samma ok om än inte till den begränsande grad som denna filur tycks brottas med. Enda sättet för henne att bli kvitt detta är att faktiskt kräkas och inse att det inte är någon biggie.

Svälja ett gäng benzo för ångestlindring för att sen, när effekten kickat in, klunka lite kräkmädel kanske är en bra början
Citera
2025-07-24, 18:25
Medlem
Jag har spytt en del av "medicin" samtidigt som jag skitit, egentligen borde min "läkare" komma & torka upp men den kan nog knappt stava till ansvar.

Som barn spydde jag om nån annan spydde, senare kunde jag svälja om jag spytt i munnen och tillbaka till nej fan jag vill inteeee!, jag är lite annorlunda mitt ansikte ser ut som har super acne och rött efteråt blodkärl som sprängts.

Enligt wikipedia i många år så stod att man bara kan må illa i magen... jag har till och med mått illa i fötterna så hmm. 1 gång måde jag illa i 1 år.
Citera
2025-07-24, 18:25
Hon behöver omge sig av folk som spyr frekvent så det normaliseras. Spy Bar kanske vore helt rätt arbetsplats för Stephanie.
Citera
2025-07-24, 18:28
Medlem
Kan inte hennes pojkvän försörja henne? Så att samhället slipper.

Eller så drar man in hennes bidrag och ser vad som händer. Hon kanske tar sig samman fast hon inte vill. Eller så kan hon ju jobba hemifrån. Det är ganska vanligt idag, har jag hört.
Men sjukpension .... nej, det är ju för magstarkt.
Citera
2025-07-24, 18:29
Stackars människa det måste vara jobbigt att ha så svaga och dåliga gener.
Citera
2025-07-24, 18:31
Medlem
One2Manys avatar
Tvinga fanskapet att käka kräkmedel varje dag tills hon kommer över sin "fobi", eller dra in hennes bidrag tills hon tvingar sig själv att gå till jobbet.

Svälta ihjäl eller kräkas, vad är värst?
Citera
2025-07-24, 18:34
Medlem
Man får hoppas det inte är fobin för att kräkas som gett henne sjukersättning utan hennes andra diagnoser och svårigheter att få en fungerande vardag.

Tänk om hon råkar ut för något och behöver sövas ned för operation och få smärtlindring i form av opiater. Bieffekterna av det kan få den mest kräktålige person att bli ödmjuk.

Det är vågat av henne att blotta sig i en nyhetsartikel sådär. Hoppas det är ett led i hennes tillfrisknande.
Citera
2025-07-24, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum

Hur ser ni på detta?

Hon har flera sjukdomar och fobier så det är väl de som göra att hon har sjukersättning inte just rädslan för att kräkas!
Citera
2025-07-24, 18:40
Medlem
Vet inte men sådär började typ min utveckling utav panikångest när jag var barn, fick en rädsla för att spy, på bussen osv...

Nu har jag ett helvete med panikattacker men sköter ändå ett arbete trots det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in