Citat:

Ursprungligen postat av 
MrDonuts

Hur och vad är ditt initiativ till dessa samtal du vill ha? Det kanske är du som är den bidragande faktor. Och behöver träna in hur du leder samtal djupare eller i en specifik riktning. 
Men jo, inte bara i dejtingvärlden. Jag är inte i den, men folk verkar nöja sig med att sätta folk snabbt i fack genom generaliserande åsikter.
Känner att jag kan bli misstolkad genom att säga mina åsikter, när jag utvecklar dem accepterar eller förstår folk varför jag har min åsikt. Innan jag får utveckla kan en o annan ta illa upp, känna sig kränkt eller bli arga.

Tack för ett klokt svar. Du har en bra poäng – jag håller med om att det är lätt att man kanske själv inte alltid lyckas leda samtalen åt det djupare hållet. Det är nog något jag själv behöver bli bättre på att ta ansvar för. Ibland kanske jag väntar på att andra ska "öppna sig först" istället för att själv visa vägen.
Och jag känner igen det där du skriver om att bli misstolkad. Att folk är snabba att placera en i ett fack, och om man sticker ut lite eller resonerar nyanserat, så hinner de ibland bli irriterade innan man ens hunnit förklara. Det skapar ju ännu mer rädsla för att våga vara sig själv, vilket nog gör många konversationer ännu ytligare.
Får jag fråga – hur gör du själv när du märker att samtalen håller på att glida mot missförstånd eller ytlighet? Har du hittat något sätt att komma runt det?