Citat:
Ursprungligen postat av
Tyr96sn213bda
Nej, det kan det inte!
Diagnosen "missbruk" finns inte längre och ska inte användas. För diagnosen "skadligt bruk" krävs andra utredningar än PEth-mätvärden. Riskbruk och skadligt bruk är två helt olika saker.
Nej du missförstår, läkaren utgår från testvärdet, ser man förhöjda värden gör man även sin bedömning ut efter det, likt vi vet man gjorde vid dessa 400st som fick återkallat körkort, läkares omdöme som mycket väl kan vara inom personligt omdöme utefter enbart förhöjda värden, det är inte så att läkaren knåpa ihop bevis, ok du har högt blodtryck o förhöjda värden via PEth =skadligt
Vi alla som genomgått större undersökningar vet att läkarens bedömning inte har någon stor säkerhet bakom sig, men testerna bevisar läkaren doserat fel eller fel medicinera ut efter sin bedömning. Lite det jag ställde mig sjukskriven för, märker av fel dosering, ringer min VC man meddela vi har inga telefontider just nu, dvs pågrund av semester o underbemanning, vid akut ring 112. genom detta respektera jag regler o går på sjukpenning, har inget akut men en påverkan av medicinering.
Som för mig där jag nu har fel läkarbedömning utgör även läkaren bedömning för skadligt bruk via peth värden, en läkare gör inte bättre bedömning än värden man utgår ifrån.