2025-07-22, 23:22
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dettanamn
Låter lite.
SpaceX måste bränt mer när det startades?
Det är extremt mycket och knappast hållbart.
Citera
2025-07-22, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Det är extremt mycket och knappast hållbart.
Vet inte. Med tanke på hur mycket Tesla och SpaceX och Starlink blött under så många år innan dom tillslut blev lönsamma så kanske xAI tillslut också blir lönsamt?
Citera
2025-07-23, 10:17
Medlem
raskenss avatar
Teslas lånsamma dödsdans:

https://www.svd.se/a/jQqzmn/robottaxi-blir-pressade-teslas-sista-kort
Citera
2025-07-23, 15:41
Medlem
raskenss avatar
Misslyckandena staplas på varandra för Tesla. Ingen är imponerad längre:

https://arstechnica.com/cars/2025/07/tesla-is-the-least-trusted-car-brand-in-america-survey-finds/
Citera
2025-07-23, 18:02
Medlem
raskenss avatar
Så mycket mer än disney-attraktion blir nog inte optimus på många många år. Men det kommer garanterat gödsla Tesla communityn med tusentals artiklar och inlägg och boosta upp kursen:

https://feber.se/pryl/optimus-hjalper-till-pa-teslas-restaurang/481780/
Citera
2025-07-23, 18:36
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dettanamn
Vet inte. Med tanke på hur mycket Tesla och SpaceX och Starlink blött under så många år innan dom tillslut blev lönsamma så kanske xAI tillslut också blir lönsamt?
Kanske, men konkurrensen är mördande.
Citera
2025-07-23, 22:30
Medlem
Katastrofal Q2 rapport. Tesla kommer dö.
Citera
2025-07-23, 22:36
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Q2 resultat. Ungefär som väntat. Q1 blev mycket sämre än väntat trots redan låga förväntningar. Nu landade vi ungefär där förväntningarna var men med några tydliga besvär.

1. cybertruck ingår i other cars. 10k sålda ish om om model S iaf är 2k av dessa så säljer Tesla 2750 cybertrucks i månaden. Resten hamnar på uppställningsplatser så nu kan vi nog konstatera att Elon inte alltid skjuter rätt. Nu är det en tidsfråga innan produktionslinjen vaskas (till förmån för Q kanske)?
Dyrt äventyr iaf.

2. Earnings ned 23%. Det är det jag sa tidigare. Räntefritt erbjudande på många marknader för att få igång försäljningen är i stort sätt samma sak som att minska sina marginaler med ett billigare försäljningspris.

Hur kommer det gå i morgon?
Bra tror jag faktiskt. Fanboysen ser det som en kamp mot blankarna och med starkt självförtroende.(gamestonk-ish) eftersom de vann efter Q1 så köper de mer i morgon även fast siffrorna pekar åt fel håll

Så jag är out då det kommer till korta positioner.
En stor del av det jag sålde på 340 då jag gick ut gick ju in i SAAB så jag är inte ledsen om den går över 340 igen. Kul för de som har aktien
Citera
2025-07-24, 01:13
Medlem
DVikings avatar
Ni brukar ju gilla att se på Tesla som en biltillverkare så ni kan ju jämföra Tesla Q2 med Volvo Car och Stellantis 🤯
Citera
2025-07-24, 01:51
Avstängd
otellos avatar
Katastrofsiffror precis som förväntat, och värre lär det bli.
Citera
2025-07-24, 02:09
Medlem
Hade trott att Tesla skulle rasa i värde idag, men tydligen inte.

Hade hoppats på at köpa upp lite efter en kraftig krasch, men tydligen inte.

Vad händer? Varför kraschar vi inte?
Citera
2025-07-24, 05:51
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Q2 resultat. Ungefär som väntat. Q1 blev mycket sämre än väntat trots redan låga förväntningar. Nu landade vi ungefär där förväntningarna var men med några tydliga besvär.

1. cybertruck ingår i other cars. 10k sålda ish om om model S iaf är 2k av dessa så säljer Tesla 2750 cybertrucks i månaden. Resten hamnar på uppställningsplatser så nu kan vi nog konstatera att Elon inte alltid skjuter rätt. Nu är det en tidsfråga innan produktionslinjen vaskas (till förmån för Q kanske)?
Dyrt äventyr iaf.

2. Earnings ned 23%. Det är det jag sa tidigare. Räntefritt erbjudande på många marknader för att få igång försäljningen är i stort sätt samma sak som att minska sina marginaler med ett billigare försäljningspris.

Hur kommer det gå i morgon?
Bra tror jag faktiskt. Fanboysen ser det som en kamp mot blankarna och med starkt självförtroende.(gamestonk-ish) eftersom de vann efter Q1 så köper de mer i morgon även fast siffrorna pekar åt fel håll

Så jag är out då det kommer till korta positioner.
En stor del av det jag sålde på 340 då jag gick ut gick ju in i SAAB så jag är inte ledsen om den går över 340 igen. Kul för de som har aktien
Det har kommit enskilda siffror på cybertruck för Q2. Ca 4350st, alltså inte ens 1500 i månaden. Tycker Q2 gick något bättre än väntat, med minskade marginaler och cybertruck och robotaxi som tynger ner hade jag förväntat mig mindre vinst.

Trenden är ju dock tydlig och det mesta tyder på att Q4 blir negativt. Att skatteavdraget för elbilar tas bort i USA efter 30 september borde innebära en ganska bra Q3 försäljning. Potentiellt kan man ta igen det man tappar i Europa och Kina på den amerikanska marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in