Citat:
Ursprungligen postat av
KentDement
Vet inte om jag vill hålla med dig riktigt, det existerar ju. Men förmodligen är dessa bra mer överrepresenterade i större städer, definiera medelklass i "mindre städer" till större delen vad jag sett är det medelklass i mindre orter på landsbygden och mindre städer just det.
Medelklass har högskole/universitetsexamen och tjänstemannajobb.
Som jag skrev existerar inga städer med bara medelklass eftersom ingenting skulle fungera då.
Till och med kontor behöver lokalvårdare för att inte arbetsmiljön snabbt ska bli en sanitär olägenhet.
Vilka kör bussarna, bemannar livsmedelsbutikerna och dess lager, vilka kör lastbilarna med varor, vilka städar sjukhusen så inte patienterna dör av brist på hygien och vilka assisterar sjuksköterskor och läkare så att det går att bedriva sjukvård osv.
Inga av dessa är medelklass.
I Småland bor det ”socialfall” också på orterna och de här ensamstående mammorna ts inte vill bo i samma stad som.
Dessutom bor det fullt med bönder överallt som producerar mat, men ts vill bara äta mat som bönder producerar långt, långt bort och han själv sen rest med privat lastbil och hämtat till sitt förråd.