2025-07-23, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Är det en öppen specifikation? Eller är klienten binärkod endast, som kommer bygga på "security by obscurity", samt att den då inte kommer portas till alla operativsystem som folk använder?
Det här tänkte jag också på. Och jag är beredd att sätta rätt mycket på att det inte kommer att finnas någon klient för Linux.

Redan nu tvingas man ju ha en virtuell Windows för att kunna låna biblioteksböcker via ADE (som för övrigt är möjligt på en del bibliotek nu igen, efter att Biblio har tvingats lägga till nedladdningsfunktionen).

Allmänt håller jag med det som tidigare skrivits om att det här bara är nästa steg. Det handlar om att spåra alla hela tiden och spara data i "evighet". Till stor del görs det redan, och det kommer bara att bli mer och mer. Samtidigt som det blir allt hårdare krav på att ha smartphone och/eller platta/dator för att fungera i samhället. Man ska inte ha någon chans att komma undan.
Citera
2025-07-23, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Många kommer spy galla över det här men att EU skapar ett alternativ till Visa/Mastercards monopol är bara en bra sak.
Att nästintill hela västvärldens transaktioner behandlas av enbart två(Sitter i samma båt ändå, så det kan lika gärna vara en) Amerikanska aktörer är makalöst idiotiskt.

Eu håller inte på att ta fram en betaltjänst. De håller på att ta fram en egen digital plånbok.

Man kan jämför den med Google Wallet, Apple Wallet, Samsung Wallet mm. I dessa plånböcker så kan man registrera ett Visa eller Mastercard för att betala med den. Men man kan även registerna andra dokument i dem så som biljetter mm.

EU wallet kan få en likande funktion som de kommersiella. Men deras primära funktion kommer att vara identifiering, lagring och delning av dokument mm. När det gäller identifieringen så kan den även kunna kommat att ske fysisk när väl det nya körkortet kopplas till EU plånboken. Men det beror lite på hur ett land väljer att implementera det nya körkortet.

https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/european-digital-identity_sv
Citera
2025-07-23, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoForBroke
Det här tänkte jag också på. Och jag är beredd att sätta rätt mycket på att det inte kommer att finnas någon klient för Linux.

Redan nu tvingas man ju ha en virtuell Windows för att kunna låna biblioteksböcker via ADE (som för övrigt är möjligt på en del bibliotek nu igen, efter att Biblio har tvingats lägga till nedladdningsfunktionen).

Allmänt håller jag med det som tidigare skrivits om att det här bara är nästa steg. Det handlar om att spåra alla hela tiden och spara data i "evighet". Till stor del görs det redan, och det kommer bara att bli mer och mer. Samtidigt som det blir allt hårdare krav på att ha smartphone och/eller platta/dator för att fungera i samhället. Man ska inte ha någon chans att komma undan.

Jag skulle nog säga att chansen för en linux klient är rätt så stor. Dels så ligger ramverket för den öppen på github.

https://eu-digital-identity-wallet.github.io/eudi-doc-architecture-and-reference-framework/latest/

Men under 2023 bildades OpenWallet Foundation som är ett Linux projekt. De ska bland annat arbeta mot EUs plånbok.
The OWF will not publish a wallet itself, nor offer credentials or create new standards. Instead, its open source software engine aims to become the core that other organizations and companies leverage to develop their own digital wallets. The wallets will seek feature parity with the best available wallets and interoperability with major cross-border projects such as the EU’s Digital Identity Wallet.
https://www.linuxfoundation.org/press/linux-foundation-europe-announces-formation-of-openwallet-foundation
https://openwallet.foundation/

Tittar man på OWF github så hittar man minst ett project som arbetar mot EU digitala plånbok
https://tac.openwallet.foundation/projects/eudi-wallet-kit-react-native/

Edit:
Här är en länk till Digg som är den svenska myndigheten som håller i införande av EU plånboken
De skriver bland annat följande.

Vad behöver vi göra?
Utveckla en första fungerande statlig plånbokslösning för privatpersoner.
Certifiera en statlig plånbokslösning för privatpersoner.
Etablera en infrastruktur för anslutning av förlitande parter och datakällor.
Bygga stödfunktioner som till exempel kundtjänst, support, spärr, revokering.
Etablera en kvalificerad underskriftslösning.
Etablera avtal och affärsmodell ev inom auktorisationssystem.
Utveckla en första fungerande statlig plånbokslösning för juridiska personer.
Etablera förvaltningsorganisation inkl start av utgivning och stöd till privatpersoner.
Etablera anmälan av privata plånboksutfärdande till EU.
Ansluta offentliga och privata aktörer.
Certifiera en statlig plånbokslösning för juridiska personer.
https://www.digg.se/styrning-och-samordning/ena---sveriges-digitala-infrastruktur/strategisk-fardplan-ena-2030/digital-identitetsplanbok

Det finns redan nu i planerna om att andra aktörer kan ska skapa en digital plånbok som kan fungera mot EUs lösning. Om nu OWF tar fram ett ramverk hur en sådan plånbok ska se ut i Linux så saknas det bara någon aktör som tar på sig och publicerar och får den godkänd av EU.
Senast redigerad av zapohd 2025-07-23 kl. 22:24.
Citera
2025-07-23, 22:28
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Sedan kommer säkert ett "samarbete med Google" som innebär att allt man gör på nätet måste gå via Larry Näsjude. Alla ska ha en virtuell jude som vakar över axeln.

Sam Altman är jude. Allt e klart!
Citera
2025-07-23, 23:29
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Här är ett nytt eu-påhitt tydligen:
https://ec.europa.eu/digital-building-blocks/sites/display/EUDIGITALIDENTITYWALLET

Intressant nog finner man även detta om man letar lite på sidan:
https://ec.europa.eu/digital-building-blocks/sites/display/EUDIGITALIDENTITYWALLET/Security+and+Privacy
Framförallt delen

är intressant, av den anledningen att man i artikeln om mordet på Emilia:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ey10nA/jakob-forssmed-skakad-av-mordet-pa-emilia-radikaliseras

står att läsa

Jag tycker det ser ut som om bägge dessa uttalanden går lite på kollisionskurs?
Först säger EU att man begränsar datat, medan Forssmed hävdar att man kommer tvinga på siter att använda den här mojängen. Det ser dessutom ut som om siterna inte kommer funka utan denna sak, vilket gör det ännu mer dramatiskt, jag själv är inte jättesugen på att behöva installera ännu en mystisk app som skickar data till kreti och pleti bakom ryggen på mig utan min vetskap.

Inte jättenojjig, men jag tycker det ändå ser ut som om man inte tänkt igenom det här riktigt. För övrigt undrar jag över vilka stackars siteägare som kommer tvingas på detta dårskap?
Siter där riktiga mord ligger ute att kolla på är troligen måttligt intresserade av att införa det hela.

Mycket tråkigt att höra. Det är givetvis en lögn att de inte kommer att använda denna plånbok till att spåra och övervaka vad människor gör på internet. Annars kan oansvariga föräldrar lätt låta sina barn använda deras wallet och effekten går förlorad.

Dessutom vet vi av erfarenhet att marknaden kommer att nästla sig in i detta. Data kommer att samlas in och skickas till höger och vänster. När ekomin knakar kommer företagen att föreslå att det insamlade datat kan användas till riktad reklam för att öka konsumptionen, och politkerna kommer att deala.

Troligen utmynnar det hella dessutom i ett social credit system a la Kina. Politkerna kommer aldrig att kunna hålla detta till den begränsning de så heligt lovar.

Mycket dåliga nyheter.
Citera
2025-07-23, 23:31
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Nästa steg blir att de fryser plånboken hur som.

Ja sannolikheten att de komemr att använda det för att frysa internet och banker för individer de finner misshagliga är ungefär 100%
Citera
2025-07-23, 23:33
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-handlare
På vilket sätt? Kommer den vara decentraliserad? Kommer jag kunna välja vilka eventuella tjänster jag vill dela med? Kommer det vara som Facebook Terms of Service där man inte har nån chans?

Du kommer inte att ha en chans. Storföretagen vill vara med och fånga marknaden också, och de kommer du inte att kunna välja bort.
Citera
2025-07-23, 23:34
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
"Nästa steg?" Det finns massor av sidor och sammanhang som kräver identifiering.

Förslaget handlar om att göra det lättare att identifiera sig på dessa sidor, så man slipper fotografera och skicka en bild på sitt ID-kort, eller någon annan krånglig skit.

Vad tror du egentligen det kommer att användas till? När tekniken väl är på plats kommer så gott som alla sidor att ansluta sig och kräva identifiering, och de som inte gör det kommer att motarbetas tills de viker sig och går med.
Citera
2025-07-23, 23:35
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
EU’s digitala plånbok är bara ett första steg i övervakningen och det rullas som sagt ut under 2026. På sikt kommer vi även att bli tvungna att bevisa att vi är människor och inte maskiner ute på internet. Då krävs biometriska lösningar som exempelvis Sam Altmans ” World ID”. All anonymitet på internet är snart ett minne blott, men folk verkar inte ha en aning ännu.

https://world.org/world-id

Ja tyvärr går det oundvikligen ditåt.
Citera
2025-07-23, 23:37
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Sedan kommer säkert ett "samarbete med Google" som innebär att allt man gör på nätet måste gå via Larry Näsjude. Alla ska ha en virtuell jude som vakar över axeln.

Utan tvivel. När folk börjar tycka det är jobbigt att identifiera sig på alla siter, så rulla Google ut sin lösning där man identifierar sig automatiskt på all internetanvändning. Sedan har de sitt digitala övervakningssamhäller och social credit system i en ask.
Citera
2025-07-23, 23:39
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krendel
Även det och sätter max gräns på hur mycket man får handla.
T ex endast 500 gram köttfärs i månaden.

Japp. Allt elände kommer gradvis när detta blir verklighet.
Citera
2025-07-23, 23:41
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
EU wallet kan få en likande funktion som de kommersiella. Men deras primära funktion kommer att vara identifiering, lagring och delning av dokument mm. När det gäller identifieringen så kan den även kunna kommat att ske fysisk när väl det nya körkortet kopplas till EU plånboken. Men det beror lite på hur ett land väljer att implementera det nya körkortet.

https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/european-digital-identity_sv

Ja det kommer att handla om övervakning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in