2025-07-23, 17:10
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Förslaget handlar om att göra det lättare att identifiera sig på dessa sidor, så man slipper fotografera och skicka en bild på sitt ID-kort, eller någon annan krånglig skit.
Fast uttalande från Forssmed om
Citat:
– Den här digitala plånboken skickar en signal till plattformen att man har rätt ålder utan att man för den skull måste identifiera exakt vem man är. Det gör att vi faktiskt kan börja stävja den här utvecklingen.
Ser ju ut som om man ska bli spårad utan att man har nåt att säga till om egentligen?

Dessutom undrar jag fortfarande hur pass tvingande det här kommer bli för siterna, jag är fortfarande rätt säker på att sidor med verkliga mord inte är alldeles sugna på att rätta in sig i övriga led heller.
Citera
2025-07-23, 17:22
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
EU’s digitala plånbok är bara ett första steg i övervakningen och det rullas som sagt ut under 2026. På sikt kommer vi även att bli tvungna att bevisa att vi är människor och inte maskiner ute på internet. Då krävs biometriska lösningar som exempelvis Sam Altmans ” World ID”. All anonymitet på internet är snart ett minne blott, men folk verkar inte ha en aning ännu.

https://world.org/world-id
Sedan kommer säkert ett "samarbete med Google" som innebär att allt man gör på nätet måste gå via Larry Näsjude. Alla ska ha en virtuell jude som vakar över axeln.
Citera
2025-07-23, 18:28
Medlem
ICA-handlares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
"Nästa steg?" Det finns massor av sidor och sammanhang som kräver identifiering.

Förslaget handlar om att göra det lättare att identifiera sig på dessa sidor, så man slipper fotografera och skicka en bild på sitt ID-kort, eller någon annan krånglig skit.
Ja det är skönt MEN är det säkert?

Vem är värd för ens data och vilken data finns det om oss i detta digitala ID-kort?
Kommer någon central EU-myndighet kunna se vart jag identifierat mig eller vart jag har handlat?
Kommer jag kunna använda mina pengar vart jag vill med denna plånka?

EU får detta att låta lockande för att det förenklar ett störigt moment för människor.
EU tar egentligen små små försiktiga steg i Kinas auktoritära riktning och det är här helt uppenbart.
Citera
2025-07-23, 18:29
Medlem
Steinarrs avatar
Om det bara gäller sociala medier så är jag OK med detta. Sociala medier är skräp som fullständigt spårade ur för 6-7 år sedan. Inte Youtube kanske men allt det andra.

Handlar det om internet överlag så står jag redo med molotovs.
Senast redigerad av Steinarr 2025-07-23 kl. 18:36.
Citera
2025-07-23, 18:32
Medlem
ICA-handlares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Dessutom undrar jag fortfarande hur pass tvingande det här kommer bli för siterna, jag är fortfarande rätt säker på att sidor med verkliga mord inte är alldeles sugna på att rätta in sig i övriga led heller.
Läskigare om det blir tvingande mot din ISP.

"Du får inte besöka den här sidan om du inte identifierar dig. Mvh Telia"
Citera
2025-07-23, 18:42
Medlem
henrikos avatar
Är det en öppen specifikation? Eller är klienten binärkod endast, som kommer bygga på "security by obscurity", samt att den då inte kommer portas till alla operativsystem som folk använder?
Citera
2025-07-23, 18:50
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Många kommer spy galla över det här men att EU skapar ett alternativ till Visa/Mastercards monopol är bara en bra sak.
Att nästintill hela västvärldens transaktioner behandlas av enbart två(Sitter i samma båt ändå, så det kan lika gärna vara en) Amerikanska aktörer är makalöst idiotiskt.
Inte visste jag att Visa och Mastercard sysslar med identitetsverifiering. Läste du ens trådstarten eller bara ordet wallet?

Europa är dödsdömt, det enda man kan är att reglera innovation och kontrollera befolkningen.
Citera
2025-07-23, 19:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Nästa steg blir att de fryser plånboken hur som.

Även det och sätter max gräns på hur mycket man får handla.
T ex endast 500 gram köttfärs i månaden.
Citera
2025-07-23, 19:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Krendel
Även det och sätter max gräns på hur mycket man får handla.
T ex endast 500 gram köttfärs i månaden.

Verkar som att vi går mot en tid där Bitcoin är allt viktigare.
Citera
2025-07-23, 20:03
Avslutad
Ironiskt med folk som kastat sten i glashus hela sina liv och pekat på och gapat om diktaturer och liknande styren när de själva kommer bli offer för det i sina "demokratier".
Citera
2025-07-23, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Många kommer spy galla över det här men att EU skapar ett alternativ till Visa/Mastercards monopol är bara en bra sak.
Att nästintill hela västvärldens transaktioner behandlas av enbart två(Sitter i samma båt ändå, så det kan lika gärna vara en) Amerikanska aktörer är makalöst idiotiskt.
Det är inte alls idiotiskt, det är smart och bra och enda anledningen till att det blivit så populärt världen över.Bibehållen frihet till kostnad av 2-3% av transaktionen som dessutom handlaren och inte kunden betalar!
Citera
2025-07-23, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Inte visste jag att Visa och Mastercard sysslar med identitetsverifiering. Läste du ens trådstarten eller bara ordet wallet?

Europa är dödsdömt, det enda man kan är att reglera innovation och kontrollera befolkningen.
EU är så jävla tragiskt.Det är tillåtet att ge bort pengar , presenter osv men inte tillåtet att ge bort sitt kort så att personen i fråga själv kan överföra/ ta ut pengarna/köpa sig presenten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in