• 1
  • 2
2025-07-23, 07:45
Moderator
Protons avatar
Här är ett nytt eu-påhitt tydligen:
https://ec.europa.eu/digital-buildin...IDENTITYWALLET

Intressant nog finner man även detta om man letar lite på sidan:
https://ec.europa.eu/digital-buildin...ty+and+Privacy
Framförallt delen
Citat:
EU Digital Identity Wallets will limit tracking and profiling, through its data minimisation design, and the legal rules set by European Digital Identity Framework.
är intressant, av den anledningen att man i artikeln om mordet på Emilia:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-radikaliseras

står att läsa
Citat:
Enligt Forssmed kommer alla länder i EU införa en elektronisk tjänst för internetanvändare redan nästa år. Det kallas att användaren får en plånbok.

– Den här digitala plånboken skickar en signal till plattformen att man har rätt ålder utan att man för den skull måste identifiera exakt vem man är. Det gör att vi faktiskt kan börja stävja den här utvecklingen.

Jag tycker det ser ut som om bägge dessa uttalanden går lite på kollisionskurs?
Först säger EU att man begränsar datat, medan Forssmed hävdar att man kommer tvinga på siter att använda den här mojängen. Det ser dessutom ut som om siterna inte kommer funka utan denna sak, vilket gör det ännu mer dramatiskt, jag själv är inte jättesugen på att behöva installera ännu en mystisk app som skickar data till kreti och pleti bakom ryggen på mig utan min vetskap.

Inte jättenojjig, men jag tycker det ändå ser ut som om man inte tänkt igenom det här riktigt. För övrigt undrar jag över vilka stackars siteägare som kommer tvingas på detta dårskap?
Siter där riktiga mord ligger ute att kolla på är troligen måttligt intresserade av att införa det hela.
Citera
2025-07-23, 08:50
Medlem
Libertarismuss avatar
Detta är bara första steget. Nästa steg blir att man måste identifiera sig. Helt plötsligt är vi som Kina och Nordkorea.
Citera
2025-07-23, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Detta är bara första steget. Nästa steg blir att man måste identifiera sig. Helt plötsligt är vi som Kina och Nordkorea.

Utan tvekan. EU har inget med frihet att göra utan bara kontroll. Kontroll av vad du gör, dina pengar, dina åsikter. Kontroll av ditt liv.
Citera
2025-07-23, 09:16
Medlem
Så typ Bank ID och Kivra i ett alltså?

Undrar om de kommer tillåta att man ta bort all information om sig själv i deras databaser i enighet med GDPR 😆
Citera
2025-07-23, 09:38
Medlem
Citat:

Nästa steg blir att de fryser plånboken hur som.
Citera
2025-07-23, 10:07
Medlem
När det fjärde körkortsdirektivet införs så kommer körkort bli digitalt och finnas i EUS framtida digitala plånbok.

https://carup.se/da-byts-alla-korkor...r-en-julklapp/
Ansvaret att införa det digitala körkortet ligger på respektive medlemslands motsvarighet till Transportstyrelsen, men det måste införas senast 2030. Den finska finansexperten Peter Jansson menar däremot att vi inte kommer att behöva vänta särskilt länge innan vi har körkortet i mobilen. Processen kommer skyndas på enligt experten.

I Sverige har förslaget lämnats över till Trafikutskottet för beredning, men det återstår att se när det kan klubbas i riksdagen. Flera politiker ligger på för ett snabbt införande. Om även Sverige hinner till 2027 återstår att se.
Citera
2025-07-23, 11:10
Medlem
Sqrbankens avatar
Digital diktatur är målet, politiker i symbios med big tech. Tilltag som detta duggar så tätt numera att min hjärna, mot min vilja, har börjat spela Imperiets "mental istid" allt oftare i bakgrunden. Att ett gäng rödingar (nåväl, som ofta inom musik pop-rödingar) rapade fram en text 1981 som aldrig har varit mer aktuell än idag tar jag inte ifrån dem =)
Citera
2025-07-23, 11:36
Medlem
ICA-handlares avatar
Citat:
EU Digital Identity Wallets will protect your privacy and ensure you get to decide how your data is used.
På vilket sätt? Kommer den vara decentraliserad? Kommer jag kunna välja vilka eventuella tjänster jag vill dela med? Kommer det vara som Facebook Terms of Service där man inte har nån chans?
Citera
2025-07-23, 11:38
Medlem
Bogandoffs avatar
Många kommer spy galla över det här men att EU skapar ett alternativ till Visa/Mastercards monopol är bara en bra sak.
Att nästintill hela västvärldens transaktioner behandlas av enbart två(Sitter i samma båt ändå, så det kan lika gärna vara en) Amerikanska aktörer är makalöst idiotiskt.
Citera
2025-07-23, 13:53
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
"Nästa steg?" Det finns massor av sidor och sammanhang som kräver identifiering.

Förslaget handlar om att göra det lättare att identifiera sig på dessa sidor, så man slipper fotografera och skicka en bild på sitt ID-kort, eller någon annan krånglig skit.
Citera
2025-07-23, 14:35
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Digital diktatur är målet
Eller så vill man ha ett internet som inte är laglöst nu när även barn får vara där utan vuxet sällskap?
Citera
2025-07-23, 16:20
Medlem
EU’s digitala plånbok är bara ett första steg i övervakningen och det rullas som sagt ut under 2026. På sikt kommer vi även att bli tvungna att bevisa att vi är människor och inte maskiner ute på internet. Då krävs biometriska lösningar som exempelvis Sam Altmans ” World ID”. All anonymitet på internet är snart ett minne blott, men folk verkar inte ha en aning ännu.

https://world.org/world-id
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in