2025-07-23, 16:30
Medlem
Mailmanss avatar
Varför startar du en tråd på fb istället för att bara ringa och fråga? Var du utomlands i 1 månad?
Citera
2025-07-23, 16:34
Medlem
Bergakungens avatar
Om man inte betalar i tid får man naturligtvis tåla påminnelseavgift och dröjsmålsavgift. Så är den elaka världen uppbyggd, och det är få företag som vill agera snabbkredit, ens en vecka.

I det här fallet har tydligen företaget haft bra koll, och skickar påminnelse omedelbart. Proffsigt och bra. Kanske är de i en bransch där man måste vara "på" när det gäller fakturor.

MEN, det handlar BARA om påminnelseavgiften och dröjsmålsavgift - själva fakturan är ju betald, två gånger om, och den skall krediteras på lämpligt sätt. Är företaget inte befolkat av svindlare lär de ju korrigera detta lika snabbt som de noterat dröjsmålet.
Citera
2025-07-23, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Jag betalade en faktura var förfallodatum passerat med 1v då jag fick den när jag va utomlands. Betalade så fort jag kom hem och såg brevet.

Idag fick jag en påminnelsefaktura, med totala avgiften + påminnelseavgift.

Betalade skiten också.

Men nu undrar jag, är inte företaget skyldig mig pengar nu? Kan jag med laglig rätt skicka ett kravbrev om nån månad att de ska betala min överbetalning plus några 100% ränta och massa hittepå avgifter? Vore gött att jävlas med dom.
Ni skriver inte vad fakturan avsåg. För att få påföra påminnelseavgift (max 60 kronor) måste det vara avtalat med kunden senast vidköpetillfället. Så är också ofta fallet, men ej heller sällsynt att fordringsägaren missat den detaljen.

Nu har ni redan betalt, det gör uppförsbacken tämligen svår om det påräknas medel i retur eftersom ni då måste stämma fordringsägaren.
Citera
2025-07-23, 16:50
Medlem
PederBergmans avatar
Fakturor försvinner inte för att du åker utomlands så här får du snällt betala inkassokostnad på grund att du är slarvig. Se det som en läxa.
Citera
2025-07-23, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PederBergman
Fakturor försvinner inte för att du åker utomlands så här får du snällt betala inkassokostnad på grund att du är slarvig. Se det som en läxa.
Det handlar om påminnelseavgift, inte inkassokostnad. Den senare får uppgå till 180 kronor och behöver inte avtalas i förväg.
Citera
2025-07-23, 17:13
Medlem
PederBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ni skriver inte vad fakturan avsåg. För att få påföra påminnelseavgift (max 60 kronor) måste det vara avtalat med kunden senast vidköpetillfället. Så är också ofta fallet, men ej heller sällsynt att fordringsägaren missat den detaljen.

Nu har ni redan betalt, det gör uppförsbacken tämligen svår om det påräknas medel i retur eftersom ni då måste stämma fordringsägaren.
Max 60 kr i påminnelse ? CSN tar ut 450 kr om du sen i påminnelseavgift.
Citera
2025-07-23, 17:20
Medlem
Computerzs avatar
Du borde definitivt få tillbaka pengarna från ursprungs fakturan om du valde att betala den nya fakturan med påminnelseavgift igen. Tycker företag borde makulera den gamla fakturan när de skickar ut en ny så detta inte uppstår. Men självklart ska du inte behöva betala dubbelt! Stå på dig!
Citera
2025-07-23, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Computerz
Du borde definitivt få tillbaka pengarna från ursprungs fakturan om du valde att betala den nya fakturan med påminnelseavgift igen. Tycker företag borde makulera den gamla fakturan när de skickar ut en ny så detta inte uppstår. Men självklart ska du inte behöva betala dubbelt! Stå på dig!
Hur ska de kunna makulera ett papper som ligger i TS brevlåda?
Citera
2025-07-23, 17:34
Medlem
Computerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolarensPolare
Hur ska de kunna makulera ett papper som ligger i TS brevlåda?

Jag vet inte. Men har inte fakturor ett sånt där OCR nummer som man måste ange. Det borde kunna spärras så när han försöker betala in mot den referensen så stoppar banken överföringen. Vet inte hur det fungerar, men han ska definitivt inte betala dubbelt i alla fall.
Citera
2025-07-23, 17:38
Medlem
Firewaias avatar
“Jag betalade en räkning för sent och fick en påminnelseavgift att betala för den var för sen. Kan jag nu få tillbaka pengar efter att jag betalat den för sent trots att påminnelseavgiften är på grund av att jag betalat den för sent”.

Sverige är fan förlorat med idioter som TS som medborgare.
Citera
2025-07-23, 17:45
Medlem
Du kan aldrig ta ut avgifter som inte är avtalade. Att man får påminnelseavgift framgår av avtal eller på fakturan. Att hitta på avgifter går alltså inte
Citera
2025-07-23, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PederBergman
Max 60 kr i påminnelse ? CSN tar ut 450 kr om du sen i påminnelseavgift.
Visst, undantag finns som så ofta: Statliga fordringar och även bankers, där gäller inte den begränsningen. Sedan finns även "förseningsavgift", men den måste gälla varor eller tjänster och får endast tillämpas mellan juridiska personer emellan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in