Citat:
Ursprungligen postat av
busy-signal
Men solen går inte alltid ner med oförändrad storlek, och det verkar bero på luftfuktigheten. Över havet så sväller den ofta ut till en blobb innan den försvinner, och ibland över öknen så kan den krympa ihop till en liten prick innan den försvinner.
Jag hittade en solnedgång från öknen där jag tycker att det syns tydligt att solen krymper ihop innan den försvinner:
https://www.youtube.com/watch?v=kLC6x352YdY
I det länkade videoklippet så tycker jag dessutom att det ser ut som att solen "försvinner bort" i intet, strax ovanför horisonten, snarare än att den dyker ner bakom den.
Visst förekommer det ibland distortion men 99% av alla gånger har solen samma skenbara storlek över dagen. Solen är lika stor mitt på dagen som senare på kvällen.
Och det handlar inte bara om solens storlek utan även dess position. Du kan genom att mäta solens vinkel över horisonten på 3 ställen samtidigt mycket enkelt slå fast att den inte är "lokal och nära".
Och om solen var lokal skulle den aldrig vara nära horisonten utan den skulle som närmast befinna sig typ 20 grader ovanför horisonten.
Det finns liksom ett skäl till att det inte finns en fungerande modell över hur solen rör sig över FE. Det är helt enkelt omöjligt att få till en sådan modell, så fort den blir något sånär konkret kommer det gå att hitta fel med den.