• 1
  • 2
2025-07-22, 17:11
Medlem
Det finns så många trådar där IQ kommer upp i diskussion på ett eller annat sätt. Vad är det som är intressant med det och vilka typer av människor är det som vill diskutera IQ?

Jag besitter själv en mycket hög IQ, 130+, men jag skulle säga att de flesta med hög IQ är de mest osköna och okänsliga människorna jag träffat. Dessa människor vill man inte vara som. Kolla bara på Mensa t.ex. Bara olyckliga översittare med där, och väldigt excentriska figurer.

Att ha en hög IQ betyder inte heller att någon har rätt. Folk med hög IQ har också mycket fel.

Varför ser ni IQ som något där högre alltid är bäst? Det bästa skulle jag säga är att vara några få poäng över normalbegåvad. Då passar man in och klarar sig även bra i livet.
Citera
2025-07-22, 17:17
Medlem
hejpadigdu1s avatar
TS: "varför vill folk diskutera IQ?" "varför är folk med högt IQ sjävcenterade?"
Också TS: "Jag besitter faktiskt ett väldigt högt IQ..."
Citera
2025-07-22, 17:19
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoneUtroparen
Det finns så många trådar där IQ kommer upp i diskussion på ett eller annat sätt. Vad är det som är intressant med det och vilka typer av människor är det som vill diskutera IQ?

Jag besitter själv en mycket hög IQ, 130+, men jag skulle säga att de flesta med hög IQ är de mest osköna och okänsliga människorna jag träffat. Dessa människor vill man inte vara som. Kolla bara på Mensa t.ex. Bara olyckliga översittare med där, och väldigt excentriska figurer.

Att ha en hög IQ betyder inte heller att någon har rätt. Folk med hög IQ har också mycket fel.

Varför ser ni IQ som något där högre alltid är bäst? Det bästa skulle jag säga är att vara några få poäng över normalbegåvad. Då passar man in och klarar sig även bra i livet.
Har inte sett några trådar där IQ diskuteras med något vidare intresse. IQ nämns mest i trådar där någon skribent vill framhäva sin egen påstått höga intelligens, och därigenom påvisar att den i själva verket är låg.
Citera
2025-07-22, 17:21
Medlem
hejpadigdu1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Har inte sett några trådar där IQ diskuteras med något vidare intresse. IQ nämns mest i trådar där någon skribent vill framhäva sin egen påstått höga intelligens, och därigenom påvisar att den i själva verket är låg.,
Hehe, stämmer in lite väl bra på trådskaparen.
Citera
2025-07-22, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Har inte sett några trådar där IQ diskuteras med något vidare intresse. IQ nämns mest i trådar där någon skribent vill framhäva sin egen påstått höga intelligens, och därigenom påvisar att den i själva verket är låg.

Ser det ofta, IQ och intelligens nämns hela tiden bland vilda tangentbordskrigare.

Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Hehe, stämmer in lite väl bra på trådskaparen.

Citera
2025-07-22, 17:27
Medlem
Smekarn87s avatar
IQ är filosofiskt intressant. Det jag tänker på vad gäller IQ är behovet av validitet och reliabilitet. Hur vet vi att vi mäter intelligens och inte skapat verktyg för att mäta intelligens där det finns en möjlighet att någon lyckas bra för att hen är en träningsprodukt. Roterade figurer och olika ansatser till fraktala serier är ju rent objektivt saker man på förhand kan öva på och emot samt utveckla utsökningsmetoder för. Validiteten på IQ faller om man konkret kan peka på att algoritmiskt uttömmande metoder finns för exempelvis rotationsobjektsproblem.
Senast redigerad av Smekarn87 2025-07-22 kl. 17:29.
Citera
2025-07-22, 17:31
Medlem
Smekarn87s avatar
I princip bör man utgå från big five och fråga sig om det går mäta intellektuell öppenhet för nya erfarenheter. Man vet att konservativa människor ligger lägre i detta och i mycket större grad kan känna aversion. Aversion i ganska triviala ting som. JAG VÄGRAR annanass på pizzan.
Citera
2025-07-22, 18:34
Medlem
Europes avatar
Jag har väl tyckt att det har mest varit intressant för att ämnet verkar ofta ha varit så känsligt för många, samtidigt som ingen verkar riktigt kunna formulera varför. Men samtidigt är det ju bara ett intressant ämne bland tusentals andra och just nu är jag väl lite trött på just det ämnet.

Jag håller inte riktigt med om din generalisering av Mensamedlemmar. Men däremot brukar väl de med en IQ en bit över genomsnittet, men under 130, vara mer framgångsrika inom många områden, inte minst i ledarroller. Jag har ett vagt minne av studier som har pekat på att IQ runt 115-120 verkar vara i snitt mest optimalt för ledare.
Citera
2025-07-22, 18:35
Medlem
Det är alltid kul med saker man inte har
Citera
2025-07-22, 19:18
Medlem
pn222jws avatar
Det är ofta ett sätt att avgöra lämplighet. Intelligens är klasslöst, demokratiskt - det är en effektiv testmetod vid anställningar eller urvalselektion - snabbt. Man kan träna upp sin IQ och bland annat därför måste det kompletteras med en psykologisk intervju. (Min högsta poäng var en del år sen... 134).
Citera
2025-07-22, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoneUtroparen

Det är osäkra människor som gärna diskuterar IQ.

Jag gissar att det är någon makt grej också att ha det som ett diplom av sitt intellektuella värde.

Det går ju dessutom att träna på IQ tester och bli bättre så hur relevanta är det egentligen?
Citera
2025-07-22, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Det är ofta ett sätt att avgöra lämplighet. Intelligens är klasslöst, demokratiskt - det är en effektiv testmetod vid anställningar eller urvalselektion - snabbt. Man kan träna upp sin IQ och bland annat därför måste det kompletteras med en psykologisk intervju. (Min högsta poäng var en del år sen... 134).
Det är väl mycket tveksamt om man kan öva upp den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in