Citat:
Ursprungligen postat av
ba'loba
Exakt! Har arbetat inom hemsjukvård och de jag vårdade sa de sååå uppskattade att jag pratar svenska! De kunde be om en filt, extra kudde, stänga fönstret, ett glas vatten mm Jag säjer inte att alla utlänningar som jag mötte var dåliga men en del drev med de äldre sjuka och haffsade sig igenom det de skulle göra och pratade sitt hemspråk i högtalartelefon.
Svenska språket ska vara norm och det självklara kommunikativa språket på svenska arbetsplatser. Det ska definitivt vara det inom sjukvård och omsorg. Svenska ska talas nära arbetskamrater och äldre, eller så är det bara att hålla käft. Det fetstilta är dessvärre rådande norm på alldeles för många arbetsplatser och det råder ingen tvekan om att det är alldeles för vanligt att personal med bakgrund i MENA begår regelbundna övergrepp mot svenska äldre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Labanochapelsinen
Jag tänker att det som bokstavligen är bottenskrapet av sitt första jobb med hemska arbetsuppgifter är att rengöra avföring från äldre. Nästan jag skulle säga att prostitution är bättre. Hur förödmjukande är det för er som jobbar där nu eller har jobbat? Inte direkt ett tacksamt arbete enligt min mamma som har jobbat här. Ingen highfajvande och fredagsfika och aw likt en ung startup i Stockholms innerstad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fettsugning
Mer förödmjukande för den som ska rengöras sannolikt. Tänk dig att ligga och tänka tillbaka på din krafts dagar medan en somalier rotar i röven på dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Clint.Ruin
”Rengöra avföring från äldre”? Syftningsfel de luxe…
Citat:
Ursprungligen postat av
figoo
Livets gång som det sett ut på många håll
Citat:
Ursprungligen postat av
Panchrea
Annars ett rätt trevligt sommarjobb om jag ska vara ärlig, kvällspasset på ett demensboende var helt ok. När allt lugnat ner sig och de flesta sov eller tittade på tv kunde man ta en glass på balkongen

Många människor i Sverige rynkar på näsan åt äldreomsorgen med hänvisan till "torka kiss, bajs och blöjbyten" och missar totalt att det även är en vardaglig sysselsättning på våra sjukhus.
Läkare, ssk och usk på våra sjukhus kommer dagligen i kontakt med: kiss, bajs, diarré, var, blod, sårvätska, slem, sekret - med tillhörande provtagningar. Sedan har vi behandlingen av svåra eksem, svamp, utslag, öppna frakturer, brännskador, tumörer, abscesser, amputationer och död på mycket obehagliga sätt.
I jämförelse med arbetet på sjukhus kommer personalen inom äldreomsorgen lindrigt undan, med undantaget att de flesta av sjukhuspersonalen pluggat 3-10 år med tillhörande studielån.