2025-07-22, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Jag tänker att det som bokstavligen är bottenskrapet av sitt första jobb med hemska arbetsuppgifter är att rengöra avföring från äldre. Nästan jag skulle säga att prostitution är bättre.

Hur förödmjukande är det för er som jobbar där nu eller har jobbat?

Inte direkt ett tacksamt arbete enligt min mamma som har jobbat här. Ingen highfajvande och fredagsfika och aw likt en ung startup i Stockholms innerstad.

Inte alls och det har nog varit det mest meningsfulla arbetet jag haft. Varje dag utförde jag ett arbete som faktiskt betydde något och var väldigt viktigt. Det gjorde skillnad om jag var där eller inte.

Arbetsmiljön var däremot under all kritik.
Citera
2025-07-22, 09:28
Medlem
Bidens avatar
Jag antar att man får jävligt bra betalt för att göra ett sånt jobb, minst 30 tusen för en vuxen med utbildning.
Citera
2025-07-22, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panchrea
För 20 år sedan var det bara svenskar på avdelningen jag sommarjobbade på.

Men jag antar att idag om du är den enda som talar svenska så kommer du ha jävla massa mer att göra utan att få mer lön för den sakens skull vilket jag antar ökar på någon form av vit flykt från yrket.

Till trådens topic, jag zonade bara ut och gjorde det så professionellt jag kunde. Var ju förbannad lätt att släppa jobbet när man gick hem iallafall. Men visst, när någon skitit i handfatet fick man kanske jobba lite extra med sinnesstämningen..

Annars ett rätt trevligt sommarjobb om jag ska vara ärlig, kvällspasset på ett demensboende var helt ok. När allt lugnat ner sig och de flesta sov eller tittade på tv kunde man ta en glass på balkongen

Det har hänt mycket på 20 år inte minst strävan efter utbildning och bra jobb. Färre nöjer sig med arbetaryrken idag inte minst hos tjejer.
Citera
2025-07-22, 09:33
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Exakt! Har arbetat inom hemsjukvård och de jag vårdade sa de sååå uppskattade att jag pratar svenska! De kunde be om en filt, extra kudde, stänga fönstret, ett glas vatten mm Jag säjer inte att alla utlänningar som jag mötte var dåliga men en del drev med de äldre sjuka och haffsade sig igenom det de skulle göra och pratade sitt hemspråk i högtalartelefon.

Svenska språket ska vara norm och det självklara kommunikativa språket på svenska arbetsplatser. Det ska definitivt vara det inom sjukvård och omsorg. Svenska ska talas nära arbetskamrater och äldre, eller så är det bara att hålla käft. Det fetstilta är dessvärre rådande norm på alldeles för många arbetsplatser och det råder ingen tvekan om att det är alldeles för vanligt att personal med bakgrund i MENA begår regelbundna övergrepp mot svenska äldre.

Citat:
Jag tänker att det som bokstavligen är bottenskrapet av sitt första jobb med hemska arbetsuppgifter är att rengöra avföring från äldre. Nästan jag skulle säga att prostitution är bättre. Hur förödmjukande är det för er som jobbar där nu eller har jobbat? Inte direkt ett tacksamt arbete enligt min mamma som har jobbat här. Ingen highfajvande och fredagsfika och aw likt en ung startup i Stockholms innerstad.

Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Mer förödmjukande för den som ska rengöras sannolikt. Tänk dig att ligga och tänka tillbaka på din krafts dagar medan en somalier rotar i röven på dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Ruin
”Rengöra avföring från äldre”? Syftningsfel de luxe…

Citat:
Ursprungligen postat av figoo
Livets gång som det sett ut på många håll

Citat:
Ursprungligen postat av Panchrea
Annars ett rätt trevligt sommarjobb om jag ska vara ärlig, kvällspasset på ett demensboende var helt ok. När allt lugnat ner sig och de flesta sov eller tittade på tv kunde man ta en glass på balkongen

Många människor i Sverige rynkar på näsan åt äldreomsorgen med hänvisan till "torka kiss, bajs och blöjbyten" och missar totalt att det även är en vardaglig sysselsättning på våra sjukhus.

Läkare, ssk och usk på våra sjukhus kommer dagligen i kontakt med: kiss, bajs, diarré, var, blod, sårvätska, slem, sekret - med tillhörande provtagningar. Sedan har vi behandlingen av svåra eksem, svamp, utslag, öppna frakturer, brännskador, tumörer, abscesser, amputationer och död på mycket obehagliga sätt.

I jämförelse med arbetet på sjukhus kommer personalen inom äldreomsorgen lindrigt undan, med undantaget att de flesta av sjukhuspersonalen pluggat 3-10 år med tillhörande studielån.
Senast redigerad av Lava 2025-07-22 kl. 09:42.
Citera
2025-07-22, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkabel
Inte alls och det har nog varit det mest meningsfulla arbetet jag haft. Varje dag utförde jag ett arbete som faktiskt betydde något och var väldigt viktigt. Det gjorde skillnad om jag var där eller inte.

Arbetsmiljön var däremot under all kritik.

Håller med!
Citera
2025-07-22, 09:40
Medlem
Panchreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
...
Många människor i Sverige rynkar på näsan åt äldreomsorgen med hänvisan till "torka kiss, bajs och blöjbyten" och missar totalt att det även är en vardaglig sysselsättning på våra sjukhus.

Läkare, ssk och usk på våra sjukhus kommer dagligen i kontakt med: kiss, bajs, diarré, var, blod, sårvätska, slem, sekret - med tillhörande provtagningar. Sedan har vi behandlingen av svåra eksem, svamp, utslag, öppna frakturer, brännskador, tumörer, abscesser, amputationer och död på mycket obehagliga sätt.

I jämförelse med arbetet på sjukhus kommer personalen inom äldreomsorgen lindrigt undan, med undantaget att de flesta i personalen pluggat 3-10 år med tillhörande studielån.

Så är det! Jobbar inte inom vården alls utan det var en kort sejour i min ungdom - det jag minns som "värst" var väl ärligt talat den konstanta doften av handsprit. Sötaktig sliskig lukt som inte försvinner... Skit luktar ju skit såklart och liggsår är ju inte precis en lovande deodorant men det fastnar inte på en på samma sätt..

Har fortfarande rätt många roliga minnen från den perioden!
Citera
2025-07-22, 09:44
Medlem
Citat:
Jag tänker att det som bokstavligen är bottenskrapet av sitt första jobb med hemska arbetsuppgifter är att rengöra avföring från äldre. Nästan jag skulle säga att prostitution är bättre.

Inte direkt ett tacksamt arbete enligt min mamma som har jobbat här. Ingen highfajvande och fredagsfika och aw likt en ung startup i Stockholms innerstad.
Är du 15?
Citera
2025-07-22, 09:45
Medlem
Citat:

Att det är ett tungt jobb och allt inte är dans på rosor är det klart. De som rynkar på näsan ska nog tänka på att de också kommer att behöva någon som torkar kiss och bajs och byter blöjor på dem.
Citera
2025-07-22, 09:46
Medlem
Citat:

Det är förödmjukande för den äldre som blir torkad. Inte för den som torkar. För den som torkar är det meningsfullt att få bidra till ökad livskvalitet för den äldre som inte kan klara sig själv.
Citera
2025-07-22, 09:49
Medlem
mikkelbergs avatar
Vården, en otroligt lärorik arbetsplats.

Samtliga svenskar borde få/tvingas göra en månads(minst) praktik där.

Man lär sig andas med munnen, problem solved.

Det mest förnedrande man få göra ,

Är tex att göra ngn fin inför julafton, sen kommer det ingen anhörig och besöker denne.

Ha en fin dag.
Citera
2025-07-22, 09:50
Medlem
Citat:
Svenska språket ska vara norm och det självklara kommunikativa språket på svenska arbetsplatser. Det ska definitivt vara det inom sjukvård och omsorg. Svenska ska talas nära arbetskamrater och äldre, eller så är det bara att hålla käft. Det fetstilta är dessvärre rådande norm på alldeles för många arbetsplatser och det råder ingen tvekan om att det är alldeles för vanligt att personal med bakgrund i MENA begår regelbundna övergrepp mot svenska äldre.

I jämförelse med arbetet på sjukhus kommer personalen inom äldreomsorgen lindrigt undan, med undantaget att de flesta av sjukhuspersonalen pluggat 3-10 år med tillhörande studielån.

Nära 2 års utbildning till undersköterska, inga studielån utan klarade mig på timvikariat lediga dagar/tidiga mornar/sena kvällar utöver heltidsstudier.
MEN en utbildad USKa får 24-28.000 i månaden och det är mycket billigare för arbetsgivaren att ta in outbildad "språklös" personal med lönebidrag och gärna de som kommer från länder där de inte kan 24 timmars tidsangivelse eller namn på veckodagar. Dessa larmar inte om farliga saker hos vårdtagarna så det är bekvämt för chefen. De de vårdar är ofta i så dåligt skick så de kan inte lyfta telefonen och ringa och klaga. Se bara dee brott som uppdagas mot äldre och då är det enbart promille av vad de utsätts för.
Citera
2025-07-22, 09:58
Medlem
Paris24s avatar
Finns massor med sådana jobb på t.ex sjukhus, och ännu värre, min dotter har tvättat kirurgen från blod och kroppsdelar. Man vänjer sig. Och blir högmotiverad att plugga på universitet.

Restaurang är lika illa. Stå i ett varmt restaurangkök på deras fisk-dag.

Såg en gång ett TV-reportage, den avlidne läkaren Mosley var hos en bajsforskare på hennes stora labb. Han såg märkbart tagen och blek ut. Tur det inte finns lukt-TV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in