2025-01-25, 18:22
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av two-norm
Jag gjorde också lumpen på LedR som samband. Jag vet vem den veteranen är, hade också honom då och då. Inte som ordinarie befäl men som "gästföreläsare" ibland. Han var riktigt bra, man kunde förstå att han hade sett en del. Nu är han ofta nere i Ukraina för att utbilda.

Befälen på LedR är generellt sätt bra tycker jag, eller de i min pluton var det i alla fall. Ibland fick man dock och göra med befäl från andra plutoner, de kunde vara ganska röviga.

Han har gjort mycket snusk också, finns en del historier.. Och bevis för att stödja dom.
Citera
2025-01-27, 04:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Du kan välja stanna kvar, då pratar man med sitt befäl och meddelar det, då fixar även dom så du får mat på restaurangen. Alla 4 måltider precis som vanligt. Det folk gör där är att supa och knulla.

Permission är varannan helg. Under coronan fick dock ingen åka hem, utan alla hölls kvar.

MRE, blötmat, rations, 24/7 påsar och vad fan dom kallas för är alla samma sak. Vissa är frystorkade, visa blötmat. Frystorkade använder du kokvatten med, blöt värme påsarna som du häller i en skvätt vatten och sen kokar det på 3 sekunder. Går att köpa som civil, allt går faktiskt. Men inget en rekryt kommer behöva bry sig om, man får allt man behöver där. Du kan och får köpa med dig eget, oftast godis.

Maten är varierande och vanlig, framtagen för att ge en good kost i fält. Enklare om du googlar om du vill se vad exakt det är.

Jag gjorde lumpen på LedR. 123e samband-lednings kompaniet 2016. Ett av våra befäl var en redigt biten veteran med säkert ett antal kroppar under sig, varit delaktig i flera krig och även varit med i flera dokumentärer, han påminde om min farfar, lugn och sansad. Krävde inte honör eller enskild ställning vid sin närvaro.

Ingen kommer tvinga dig att äta nånting. Vill du svälta så kommer ingen stoppa dig. Men idag är det värnplikt som gäller, du ska enligt lag utföra och slutföra utbildningen till din bästa förmåga, annars är det fängelse eller böter. Eller båda.

Jag gick upp i vikt, mer muskler mindre fett.
Mest positiva erfarenheter därifrån. Minns under min första permission när jag åkte hem så tyckte jag alla var så jävla omogna, dom hade inte förändrats, jag hade.

Många tror psykologen är en lögndetektor men det är dom inte. Dom ställer frågor och bedömer dina svar på hur mogen du är. Skriver du som du gjorde tidigare kommer dom slå ner på dig.

Vi hade tyst vid 22:00, men ingen som tvingade oss i säng, förrutom vid något enstaka udda tillfälle.

Ja, befäl kan komma inskrikandes i logement, oftast i samband med någon härlig övning. Sällan dock.

Hade inte en enda kväll ledigt dom första 3 månaderna, under inriktningsutbildningen var det dock granska ofta. Men då var man sysselsatt med annat, som att vårda sin utrustning, träna, packa, eller återigen supa och knulla.

Vi fick ha telefonen med oss, ingen som kollade om vi hade eller inte. Men går den sönder är det helt ditt eget ansvar.

Tycker inte dina frågor är dumma. Det jag tycker dock är att du är väldigt omogen, du skriver att du inte är det, men alla som levt lite, gjort lumpen, eller annan liknande erfarenhet kommer instämma om att du är omogen, oavsett var du tycker och tror. Jag har varit på båda sidorna.

Kommer inte ihåg exakta frågor, men en alla får: Skulle du kunna döda någon?
Svara på den du.
Men varför klagar alla om skit då? Angående MRE asså. Typ ”bla bla skit äckligt” eller ”ja e vegetarian” eller va fan? Asså så jävla mycket? Trodde man fick standard, alla lika, och att man typ var tvungen att äta allt och ej kunde köpa?

Under de tre första månaderna: inget kvällsledigt. Men du var ledig under typ några timmar på dagen? Där du kunde gå ut? Typ affär, pizzeria, park eller något?

Vad menar du med träna? Typ löpa, lyfta vikter etc?

Knullar folk verkligen under lumpen? Seriöst? Super? Är det tillåtet? Hur många blir gravida?

Man får pengar insatta på sitt konto varje månad?

Är det mycket nötter eller? I MREs och i matsalarna på hemmet? Kan man välja bort nötter typ under en nattövning (och istället köpa något från affären?)

Jag gissar på att det är typ som skolmaten? Mycket kött?

Du var säkert i ditt livs bästa form precis efter du ”muckat” eller vad det heter, eller hur? Hur kändes det att vara så tajt i kroppen? Så tränad? Jämfört med före? Hade du morgonstånd varje jävla dag eller? Och typ fick stånd från ingenstans (inget stimuli eller sånt utan den bara stod)?

Hur var livet efter muck? När du kom tillbaka? Du pratar om mognad, kände du dig mer vuxen och mogen jämfört med jämnåriga? Jämfört med folk som var 10/20 år äldre än dig (många vuxna är rena barn)? Saknade du lumpen? Svårt att komma tillbaka lixom? Tänker du på de gamla, goda tiderna? Som nu är för 9 år sen? (Redan, man tänker inte på att 2016 var sååå jävla längesedan).

Hur var de sista dagarna? Mycket nostalgi typ? Man tillbringar ju ändå en ansenlig tid tillsammans och sätter varandra på prov. Svåra moment etc. Svårt att städa ur skåpet? Skulle vilja vara kvar 1 dag till?

Eller var det skönt att komma tillbaka till en varm, mjuk säng?

Hade du pistol/vapen? Var hanterade man de? Låste in i skåp? Eller gick alla runt med hölster eller? redo när som
Citera
2025-01-30, 11:55
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggaj5
Men varför klagar alla om skit då? Angående MRE asså. Typ ”bla bla skit äckligt” eller ”ja e vegetarian” eller va fan? Asså så jävla mycket? Trodde man fick standard, alla lika, och att man typ var tvungen att äta allt och ej kunde köpa?

Under de tre första månaderna: inget kvällsledigt. Men du var ledig under typ några timmar på dagen? Där du kunde gå ut? Typ affär, pizzeria, park eller något?

Vad menar du med träna? Typ löpa, lyfta vikter etc?

Knullar folk verkligen under lumpen? Seriöst? Super? Är det tillåtet? Hur många blir gravida?

Man får pengar insatta på sitt konto varje månad?

Är det mycket nötter eller? I MREs och i matsalarna på hemmet? Kan man välja bort nötter typ under en nattövning (och istället köpa något från affären?)

Jag gissar på att det är typ som skolmaten? Mycket kött?

Du var säkert i ditt livs bästa form precis efter du ”muckat” eller vad det heter, eller hur? Hur kändes det att vara så tajt i kroppen? Så tränad? Jämfört med före? Hade du morgonstånd varje jävla dag eller? Och typ fick stånd från ingenstans (inget stimuli eller sånt utan den bara stod)?

Hur var livet efter muck? När du kom tillbaka? Du pratar om mognad, kände du dig mer vuxen och mogen jämfört med jämnåriga? Jämfört med folk som var 10/20 år äldre än dig (många vuxna är rena barn)? Saknade du lumpen? Svårt att komma tillbaka lixom? Tänker du på de gamla, goda tiderna? Som nu är för 9 år sen? (Redan, man tänker inte på att 2016 var sååå jävla längesedan).

Hur var de sista dagarna? Mycket nostalgi typ? Man tillbringar ju ändå en ansenlig tid tillsammans och sätter varandra på prov. Svåra moment etc. Svårt att städa ur skåpet? Skulle vilja vara kvar 1 dag till?

Eller var det skönt att komma tillbaka till en varm, mjuk säng?

Hade du pistol/vapen? Var hanterade man de? Låste in i skåp? Eller gick alla runt med hölster eller? redo när som

Livet efter muck var bra. Man lärde sig massor, om saker och ting som sträcker sig långt utanför försvarsmaktens intressen.

Som sagt så är du så omogen så man bli spyfärdig. Gör lumpen och väx upp lite, flicka lilla. Ok?
Citera
2025-01-30, 19:36
Medlem
two-norms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggaj5

Alla värnpliktiga har vapen, men det snackas om att vapenfri tjänst ska komma tillbaka. När man inte var på övning eller genomförde någon tjänst som krävde vapen så låste man in dem i ett gemensamt rum. Dit hade bara befälen tillgång.

Förr i tiden förvarade alla värnpliktiga sina vapen i sitt egna skåp. Dock utan slutstycke.
Citera
2025-02-02, 10:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Nu läser man om unga tjejer och grabbar som bryter ihop för att de uppmanas att mönstra och blir inkallade.

Kan på ett vis förstå deras frustruation.
Vad jag nog inte riktigt förstår är hur de hamnar där.
Är det inte bara att att prestera jävligt dåligt på alla fysiska och psykiska test? Ange en radda sjukdomar och knepig personlighet? Gå med i NMR eller The Nature Rebellion, bära ett stort peace-märke, måla läpparna röda (om man är kille), eller det kanske ses önskvärt numera???
Citera
2025-02-02, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu läser man om unga tjejer och grabbar som bryter ihop för att de uppmanas att mönstra och blir inkallade.

Är det inte bara att att prestera jävligt dåligt på alla fysiska och psykiska test? Ange en radda sjukdomar och knepig personlighet? Gå med i NMR eller The Nature Rebellion, bära ett stort peace-märke, måla läpparna röda (om man är kille), eller det kanske ses önskvärt numera???
De är söndercurlade och tror att allt ska vara på deras villkor. Inga skyldigheter bara rättigheter. Jag mår fysiskt illa av att se de reportagen.
Citera
2025-02-02, 13:20
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

Gå med i NMR kan nog vara en bra idé, men att ljuga under mönstringen är ett lagbrott.
Citera
2025-02-02, 13:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Gå med i NMR kan nog vara en bra idé, men att ljuga under mönstringen är ett lagbrott.

Måste ju vara svårt att bevisa att man ljugit?
Jag kan ju varit i dålig psykisk balans den dagen och inte förstått att de runda bollarna inte passar i de fyrkantiga hålen.
Citera
2025-02-02, 13:44
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Måste ju vara svårt att bevisa att man ljugit?
Jag kan ju varit i dålig psykisk balans den dagen och inte förstått att de runda bollarna inte passar i de fyrkantiga hålen.
Det beror nog på hur det ljugs, det är samma princip som vid deklarationen.
Att felaktigt Ange en radda sjukdomar och knepig personlighet? låter som en dålig idé.
Citera
2025-02-02, 14:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det beror nog på hur det ljugs, det är samma princip som vid deklarationen.
Att felaktigt Ange en radda sjukdomar och knepig personlighet? låter som en dålig idé.

Huruvida det är felaktigt blir ju en tolkningsfråga. Dessutom råder ju patientsekretess.
Begåvningstest - vem som helst kan ha en "dålig" dag.
Fystest - är man trött så är man trött.
Personligen hade jag inte velat göra värnplikt idag. Värnplikten borde aldrig återinförts. Det borde vara frivilligt och lön borde utgå till dem som genomför.
Citera
2025-02-02, 15:53
Medlem
volvo 240s avatar
Någon skrevi tråden om värnplikrtsvägraren alexandra att "orten-brudar" inte har empati.

Måste bara säga att jag har legat säkert 100 ggr på sjukhus och det är faktiskt ortenbrudarna som har mest empati och sådant. Svenska sköterskorna är mer kalla.

Vill ortenbrudarna göra lumpen så låt de det och sedan kan de få tjänstgöra i fältsjukhus. Om det så bara är att vakta det.
Citera
2025-02-02, 20:03
Bannlyst
Ni som är så anti mot att göra värnplikten (som är så soft idag), kommer kriget skriker ni efter försvar, men ni vill inte själva delta i att skydda vårt land... Varför?

Själv har jag gjort en riktig värnplikt och efter det varit krigsplacerad, helt okey då jag värnar om sverige... Men ni internetuppväxta vill inte ta över efter oss, tror ni att nato medlemskapet skyddar er? Nä de kommer bara att ha ammobaser i landet, krigandet låter de svenska befolkningen stå för...

Så skulle det bli så att sverige dras in i ett krig,,,, förväntar ni er att vi äldre skall försvara er eller skall ni gråta och ge upp efter att internet slocknat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in