2025-07-18, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackwack
Det är ju uppenbart att marknaden ser Tesla som ett AI företag, det har ju gått upp på väldigt svaga bilsiffror de senaste kvartalen. Bilsiffrorna kommer vara dåliga förutom y siffrorna som nog är rätt starka, tror på uppgång ändå med AI delen i fokus och detta kvartal då i synnerhet robotaxi delen.

Mm, jag tror du pratar om ett annat bolag. X AI är inte Tesla - men ni kommer att bli lurade på era stålar med era villfarelser.
Citera
2025-07-18, 22:37
Medlem
Humeruss avatar
Självkörande bilar blir nog den första AI applikationen som ”vanligt fölk” kommer komma i kontakt med i den riktiga världen.
Så tror inte han missförstod.

Hur tror ni nuvarande robotaxi från Tesla kommer skala?
Är det skalbart eller kommer det krävas en armé av säkerhetspersonal och Remote-personal för att undvika att dom krockar med tåg osv?
2 månader eller 2år, eller aldrig kanske?

Själv tror jag ändå att det tar 18månader till innan det syns även på balansräkningen.
Finns nog utrymme både för en raket upp och sen ner en gång eller två innan dess.
Citera
2025-07-19, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Självkörande bilar blir nog den första AI applikationen som ”vanligt fölk” kommer komma i kontakt med i den riktiga världen.

Är det skalbart eller kommer det krävas en armé av säkerhetspersonal och Remote-personal för att undvika att dom krockar med tåg osv?

Själv tror jag ändå att det tar 18månader till innan det syns även på balansräkningen.
Finns nog utrymme både för en raket upp och sen ner en gång eller två innan dess.

Jag tror Elon snackade om när det skulle ses på balansräkningen på förra conference callet och sa andra halvan 26 om jag inte missminner mig
Citera
2025-07-20, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus

FSD är inte tillräckligt bra. Det kommer aldrig hända.
Citera
2025-07-21, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
FSD är inte tillräckligt bra. Det kommer aldrig hända.

Det kommer att hända, dock inte ”imorgon”, vilket alla teknik(över)optimister ständigt tycks tro.
Citera
2025-07-21, 11:12
Medlem
Lofns avatar
WTF. Kollade Tesla-aktien för första gången på länge. Den är ju fortfarande riktigt högt värderad. Musk verkar kunna göra vad som helst utan att aktien tar stryk på allvar. Enligt media är han Hitler, han gör sig också ovän med Trump. Han verkar lägga enormt mycket energi på bråk och trams. Ska starta eget politiskt parti. Osv osv. Mannen känns som helt satans omöjlig att driva ett företag med.

Slutsatsen är väl att många gillar gambling. Musk har ett otrolig track record, det får man ge honom, men han blir även allt mer impulsiv vad det verkar.

Undra vad Tesla-aktien varit värderad om Musk varit super-diplomatisk som andra CEO:s brukar vara. Eller är hans excentricitet något som även driver värdet? Folk ser honom som ett galet geni och tänker att det kanske är över 50% chans att hans vision om att sälja hundratals miljoner tesla bots blir verklighet innan han möjligen blir fullständigt galen?

Något som jag noterat är att han under intervjuer kan verkar helt normal, till och med trevlig ända till någon pressar honom eller gör honom irriterad.
Citera
2025-07-21, 12:44
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
WTF. Kollade Tesla-aktien för första gången på länge. Den är ju fortfarande riktigt högt värderad. Musk verkar kunna göra vad som helst utan att aktien tar stryk på allvar. Enligt media är han Hitler, han gör sig också ovän med Trump. Han verkar lägga enormt mycket energi på bråk och trams. Ska starta eget politiskt parti. Osv osv. Mannen känns som helt satans omöjlig att driva ett företag med.

Slutsatsen är väl att många gillar gambling. Musk har ett otrolig track record, det får man ge honom, men han blir även allt mer impulsiv vad det verkar.

Undra vad Tesla-aktien varit värderad om Musk varit super-diplomatisk som andra CEO:s brukar vara. Eller är hans excentricitet något som även driver värdet? Folk ser honom som ett galet geni och tänker att det kanske är över 50% chans att hans vision om att sälja hundratals miljoner tesla bots blir verklighet innan han möjligen blir fullständigt galen?

Något som jag noterat är att han under intervjuer kan verkar helt normal, till och med trevlig ända till någon pressar honom eller gör honom irriterad.

Så som jag ser det finns det 2 alternativ:

1. Marknaden har fel och hr haft fel i fler års tid nu.
2. De flesta vanliga människor är helt efterblivna när det gäller att förstå i princip vad som helst.

Jag lämnar det till var och en att avgör vad som är mest rimligt.
Citera
2025-07-21, 12:48
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Mm, jag tror du pratar om ett annat bolag. X AI är inte Tesla - men ni kommer att bli lurade på era stålar med era villfarelser.

Du verkar rätt duktigt lurad om du inte vet att Tesla utvecklar AI.
Citera
2025-07-21, 14:52
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Så som jag ser det finns det 2 alternativ:

1. Marknaden har fel och hr haft fel i fler års tid nu.
2. De flesta vanliga människor är helt efterblivna när det gäller att förstå i princip vad som helst.

Jag lämnar det till var och en att avgör vad som är mest rimligt.

Så klart du menar indirekt utan att säga det rakt ut att människor är efterblivna att fårstå i princip vad som helst. Intressant människosyn du har.
Citera
2025-07-21, 16:13
Medlem
Behovet och nyttan av robotaxi?
Citera
2025-07-21, 17:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Så klart du menar indirekt utan att säga det rakt ut att människor är efterblivna att fårstå i princip vad som helst. Intressant människosyn du har.

Naturen/verkligheten tar inte hänsyn din kränkthet, människor är generellt blåsta.

Musk är ett geni av utomvärldsligt slag.

Ekvationen står alltså klar. De blåsta "förstår" att lyssna på Aftonbladet, de intelligenta förstår att Tesla kommer att passera Mars på sin väg ut ur solsystemet.

Jag placerar mina besparingar därefter, vilket du också tycks göra.
Citera
2025-07-21, 19:07
Medlem
raskenss avatar
Håller med om att Elon Musk är en gambler som gillar höga insatser:

https://fortune.com/2025/07/20/elon-musk-tesla-robotaxi-service-austin-scaling-earnings-car-sales/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in