2025-07-21, 03:06
Medlem
theUFOsummoners avatar
I ett inlägg på Twitter berättar Dennis Åberg i ett 6-minuter långt klipp att astronomen Beatriz Villarroel har gjort en upptäckt som är så galen att han inte kunde tro det.

Några förkortade citat:

...Jag förstår varför det har mörkats, varför de inte talar om hela sanningen om det hela eller hela sanningen överhuvudtaget något nämnt om det? Och det förstår jag, för det här är så sjukt otroligt konstigt och märkligt. Så att det finns inga ord för det. Och nu har det skett på ett vetenskapligt sätt...och tydligen så händer det saker runt omkring oss.

...jag kan förstå varför denna information inte ska komma ut till mänskligheten.

Summerat:
  • En ny vetenskaplig upptäckt har gjorts – baserad på färsk data.
  • Det rör intelligent liv eller fenomen nära jorden, oklart exakt vad.
  • Beatriz Villarroel, astronom på Stockholms universitet, är forskaren som samlat in och analyserat datan.
  • Han påstår att det är så otroligt att det knappt går att ta in.
  • Det är inte relaterat till deras andra projekt, Östersjöföremålet (Baltic Sea Anomaly).
  • Han antyder att det mörkas medvetet – men nu finns vetenskapliga bevis.

Källa:
https://x.com/dennis_asberg/status/1946932058963456224

Diskussionsunderlag:
  • Vad är det Dennis försöker säga?
  • Är det här ett marketing stunt för Ocean X Team? Har de slut på pengar?
  • Han hashtaggar #UFO – har de upptäckt ett flygande tefat?
  • Vad är det som mörkats?
  • Information som inte ska komma ut till mänskligheten – Vad?
Citera
2025-07-21, 05:04
Medlem
StoraPoopLillaPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theUFOsummoner
I ett inlägg på Twitter berättar Dennis Åberg i ett 6-minuter långt klipp att astronomen Beatriz Villarroel har gjort en upptäckt som är så galen att han inte kunde tro det.

Några förkortade citat:

...Jag förstår varför det har mörkats, varför de inte talar om hela sanningen om det hela eller hela sanningen överhuvudtaget något nämnt om det? Och det förstår jag, för det här är så sjukt otroligt konstigt och märkligt. Så att det finns inga ord för det. Och nu har det skett på ett vetenskapligt sätt...och tydligen så händer det saker runt omkring oss.

...jag kan förstå varför denna information inte ska komma ut till mänskligheten.

Summerat:
  • En ny vetenskaplig upptäckt har gjorts – baserad på färsk data.
  • Det rör intelligent liv eller fenomen nära jorden, oklart exakt vad.
  • Beatriz Villarroel, astronom på Stockholms universitet, är forskaren som samlat in och analyserat datan.
  • Han påstår att det är så otroligt att det knappt går att ta in.
  • Det är inte relaterat till deras andra projekt, Östersjöföremålet (Baltic Sea Anomaly).
  • Han antyder att det mörkas medvetet – men nu finns vetenskapliga bevis.

Källa:
https://x.com/dennis_asberg/status/1946932058963456224

Diskussionsunderlag:
  • Vad är det Dennis försöker säga?
  • Är det här ett marketing stunt för Ocean X Team? Har de slut på pengar?
  • Han hashtaggar #UFO – har de upptäckt ett flygande tefat?
  • Vad är det som mörkats?
  • Information som inte ska komma ut till mänskligheten – Vad?

SVT: Hypotesen: Det kan finns utomjordiska artefakter nära jorden

Uppdaterad 4 mars 2025, Publicerad 3 mars 2025
Ljusblixtar av reflekterande solljus skulle kunna avslöja om vi har utomjordiskt besök.

– Jag jobbar vetenskapligt för att ta reda på om det finns artefakter från en intelligent civilisation här, säger astrofysikern Beatriz Villarroel.
Antagligen detta.
Citera
2025-07-21, 05:29
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoraPoopLillaPoop
SVT: Hypotesen: Det kan finns utomjordiska artefakter nära jorden

Uppdaterad 4 mars 2025, Publicerad 3 mars 2025
Ljusblixtar av reflekterande solljus skulle kunna avslöja om vi har utomjordiskt besök.

– Jag jobbar vetenskapligt för att ta reda på om det finns artefakter från en intelligent civilisation här, säger astrofysikern Beatriz Villarroel.
Antagligen detta.

Mycket troligt! Hon utvecklar det vidare i denna podcast med Dennis Åberg:

https://open.spotify.com/episode/3rx6i1sJtSw54UmTOVn0su

Jag och astronomen Beatriz Villarroel pratar om föremålet i Östersjön. Och Beatriz berättar även en nyhet för första gången. ... Helt otroligt och sant.

Hon nämner bl.a UFO-incidenten 1952 och att förutom det, finns ett samband mellan dessa ljusblixtar och atombombssprängningar som är mer än "tillfälligheter".

Frågan är om dessa ljusblixtar i sig kan vara förklaringen till "UFO" eller om det är otvetydigt (vilket Dennis antyder) att det handlar om bevis för intelligenta farkoster om man kan isolera händelserna statistiskt.

Allt pekar på att de hittat ett samband?
Citera
2025-07-21, 06:36
Medlem
Citat:
Mycket troligt! Hon utvecklar det vidare i denna podcast med Dennis Åberg:

https://open.spotify.com/episode/3rx6i1sJtSw54UmTOVn0su

Jag och astronomen Beatriz Villarroel pratar om föremålet i Östersjön. Och Beatriz berättar även en nyhet för första gången. ... Helt otroligt och sant.

Hon nämner bl.a UFO-incidenten 1952 och att förutom det, finns ett samband mellan dessa ljusblixtar och atombombssprängningar som är mer än "tillfälligheter".

Frågan är om dessa ljusblixtar i sig kan vara förklaringen till "UFO" eller om det är otvetydigt (vilket Dennis antyder) att det handlar om bevis för intelligenta farkoster om man kan isolera händelserna statistiskt.

Allt pekar på att de hittat ett samband?

Ljusblixtar = UFO. Krävs nog mer bevis än så.
Citera
2025-07-21, 06:57
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Ljusblixtar = UFO. Krävs nog mer bevis än så.

De har uppenbarligen hittat ett statistiskt samband som ligger utanför slump.

Exempelvis:
Om man ser en person gå in i en lägenhet och en lampa tänds, är det ett ljusfenom eller en intelligens bakom? Om man kan observera personen och lampan tänds inom en viss tidsram 10-20 gånger och inte någon annan gång, då kan man säga att det finns ett statistiskt underlag som starkt pekar på att lampan tänds av personen och inte ett slumpmässigt ljusfenomen.

Det som ska bli intressant är förstås vilken MÄNGD data de har och om de har kunnat isolera ljusblixtarna till specifika fenomen som det antyds i podcasten.
Citera
2025-07-21, 07:47
Medlem
Han lägger stor tonvikt på att hemlighållandet av information är förståeligt, t.o.m rättfärdigad. Intressant. Om det nu finns sanning i där här, går det att ana en viss panik?

Det är ju uppenbart i alla fall att om det här leder någonstans och uppdagas, så har man fått grönt ljus uppifrån. Annars blir inget avslöjat.

Kan det ha något samband med den ''katastrof'' Coulthart hävdar om år 2027?

Ross Coulthart Warns Humanity Is "On Borrowed Time"
https://www.youtube.com/watch?v=85uRpXZDkoM
Citera
2025-07-21, 07:48
Medlem
Citat:
De har uppenbarligen hittat ett statistiskt samband som ligger utanför slump.

Exempelvis:
Om man ser en person gå in i en lägenhet och en lampa tänds, är det ett ljusfenom eller en intelligens bakom? Om man kan observera personen och lampan tänds inom en viss tidsram 10-20 gånger och inte någon annan gång, då kan man säga att det finns ett statistiskt underlag som starkt pekar på att lampan tänds av personen och inte ett slumpmässigt ljusfenomen.

Det som ska bli intressant är förstås vilken MÄNGD data de har och om de har kunnat isolera ljusblixtarna till specifika fenomen som det antyds i podcasten.

Ok. Men du glömmer att både lampan, rummet och intelligensen redan existerar i vår värld. Hade någon påstått att lampan tändes pga magi hade det behövts bevisas att magi existerar som ett objektivt faktum. Samma med ufo. Finns inga objektiva bevis att ufos, i meningen utomvärdsliga intelligenta objekt, existerar. Ljusblixtarna kan vara en konsekvens av naturliga fenomen. Finns ingen anledning att blanda in ufos.
Citera
2025-07-21, 08:08
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Ok. Men du glömmer att både lampan, rummet och intelligensen redan existerar i vår värld. Hade någon påstått att lampan tändes pga magi hade det behövts bevisas att magi existerar som ett objektivt faktum. Samma med ufo. Finns inga objektiva bevis att ufos, i meningen utomvärdsliga intelligenta objekt, existerar. Ljusblixtarna kan vara en konsekvens av naturliga fenomen. Finns ingen anledning att blanda in ufos.

Även om du delvis pratar magi här (det är inte nämnt någonstans, men jag vet att skeptiker gärna introducerar gud, troll och magi ungefär som att det är någon sorts debunk) så låt oss hålla diskussionen saklig.

Beatriz nämner att ljusblixtarna har synts väldigt frekvent kring atombombstester.
Om ljusblixtarna syns slumpmässigt över natthimlen eller världen, är denna "slutsats" givetvis helt ogrundad.

En annan fråga som jag förutsätter kommer förklaras är hur definitonen av dessa ljusfenomen är gjord / avgränsad och hur detaljerade de är rent visuellt, exempelvis: Formationer?

Eftersom Dennis pratar om något som är OMDANANDE tänker jag mig att datan är delviv KONKLUSIV och således bör det vara mer än någon fläck på en lins, men samtidigt förstår jag de som tänker magi och tomtar därför att det är en mycket enklare dialog även om den här helt osaklig.
Citera
2025-07-21, 08:11
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omnik
Han lägger stor tonvikt på att hemlighållandet av information är förståeligt, t.o.m rättfärdigad. Intressant. Om det nu finns sanning i där här, går det att ana en viss panik?

Det är ju uppenbart i alla fall att om det här leder någonstans och uppdagas, så har man fått grönt ljus uppifrån. Annars blir inget avslöjat.

Kan det ha något samband med den ''katastrof'' Coulthart hävdar om år 2027?

Ross Coulthart Warns Humanity Is "On Borrowed Time"
https://www.youtube.com/watch?v=85uRpXZDkoM

Ja, man får känslan av att de [Dennis och Beatriz] VET, mer än TROR.

Tror dock inte att det rör sig om någon framtida profetia, snarare att de har data som på ett eller annat sätt bekräftar att de har sett något som är otvetydigt främmande föremål och inte ett slumpmässigt naturfenomen.

Exempelvis om de fångat ett gigantiskt moderskepp på en av dessa plåtar.
Citera
2025-07-21, 08:33
Medlem
Citat:
Även om du delvis pratar magi här (det är inte nämnt någonstans, men jag vet att skeptiker gärna introducerar gud, troll och magi ungefär som att det är någon sorts debunk) så låt oss hålla diskussionen saklig.

Beatriz nämner att ljusblixtarna har synts väldigt frekvent kring atombombstester.
Om ljusblixtarna syns slumpmässigt över natthimlen eller världen, är denna "slutsats" givetvis helt ogrundad.

En annan fråga som jag förutsätter kommer förklaras är hur definitonen av dessa ljusfenomen är gjord / avgränsad och hur detaljerade de är rent visuellt, exempelvis: Formationer?

Eftersom Dennis pratar om något som är OMDANANDE tänker jag mig att datan är delviv KONKLUSIV och således bör det vara mer än någon fläck på en lins, men samtidigt förstår jag de som tänker magi och tomtar därför att det är en mycket enklare dialog även om den här helt osaklig.

Du försöker blanda bort korten genom att påstå att jag jämför ufos med magi, tomtar och troll. Men jag använde magi som ett exempel, inte en jämförelse. Sålunda faller hela ditt resonemang.

Och bara för att det sker ljusblixtar i samband med atombombstester måste det ju inte handla om att aliens skapar blixtarna. Eller hur? Det kan finnas mängder med orsaker till ljusblixtar. Att reducera denna mängd orsaker till 1, dvs, aliens, är inte bara löjligt utan ointelligent och oförnuftigt. Det tyder på ett önsketänkande som bäst borde tas om hand av jourhavande kbt-terepeut och behandlas som en tvångsföreställning.
Citera
2025-07-21, 08:34
Medlem
Han hypade upp ett UFO på Östersjöns botten 2011 också https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Cirk...C3%B6ns_botten

Om jag inte minns fel lyckades han crowd funds expeditioner genom sin hype-kampanj. Sen dess har man inte hört något intressant. Det har kommit en dokumentär men det är inget intressant i den.

Jag gissar att han vill crowd funda en ny expedition nu.
Citera
2025-07-21, 08:51
Medlem
theUFOsummoners avatar
Citat:
Du försöker blanda bort korten genom att påstå att jag jämför ufos med magi, tomtar och troll. Men jag använde magi som ett exempel, inte en jämförelse. Sålunda faller hela ditt resonemang.

Och bara för att det sker ljusblixtar i samband med atombombstester måste det ju inte handla om att aliens skapar blixtarna. Eller hur? Det kan finnas mängder med orsaker till ljusblixtar. Att reducera denna mängd orsaker till 1, dvs, aliens, är inte bara löjligt utan ointelligent och oförnuftigt. Det tyder på ett önsketänkande som bäst borde tas om hand av jourhavande kbt-terepeut och behandlas som en tvångsföreställning.

DU introducerar magi. DU introducerar aliens. Sedan pratar du om tvångsföreställningar.

Man får en upplevelse av att du inte vill diskutera underlaget, utan tangentbordskriga ändlöst. Ledsen, men jag är fel person för sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in