2025-07-19, 11:55
Medlem
Varför tror ni att försäkringsbolagen titta på vad det står på besiktningar, har hänt att jag har bytt mätarhus på bilar, inte är det någon som har brytt sig om det.
Citera
2025-07-19, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Förstår inte vad som blir skillnaden om du byter försäkringsbolag, det gamla försäkringsbolaget kan ju inte se något som det nya inte kan.
Det enda som skulle kunna hjälpa är ju om du byter bil en gång per år, då kan de ju inte säga om det är du eller förra ägaren som kört milen mellan besiktningarna.

Känns överdrivet komplicerat att byta försäkringsbolag, det hjälper nog inte det minsta

Om jag under fem år anger 1000 men kör 1500 och jag under denna tid har samma bolag kan de ju vid en skada konstatera att jag konstant fuskat.
Om jag däremot byter varje år kan jag ju hävda nya vanor eller att jag planerar att ställa av den till vintern eller varsomhelst. Givet att olyckan sker första halvan förstås. Ser bara fördelar med detta. Samt att man jämför försäkringar kontinuerligt.
Citera
2025-07-19, 21:39
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Om jag under fem år anger 1000 men kör 1500 och jag under denna tid har samma bolag kan de ju vid en skada konstatera att jag konstant fuskat.
Om jag däremot byter varje år kan jag ju hävda nya vanor eller att jag planerar att ställa av den till vintern eller varsomhelst. Givet att olyckan sker första halvan förstås. Ser bara fördelar med detta. Samt att man jämför försäkringar kontinuerligt.
Fast försäkringsbolagen kan ju kontrollera mätarställningen från besiktningarna så långt tillbaka som det finns digitala besiktningar för bilen. Så förstår inte riktigt varför de skulle nöja sig med att kolla bara ETT år om de nu var så misstänksamma så de börjar kontrollera.
Tar ju typ ingen som helst extra tid eller kraft för dem att begära ut 2,3,5 eller 10 år om de nu ändå ska kontrollera
Citera
2025-07-19, 22:39
Medlem
Om man nu vill snåla riktigt men ändå vara säker på att det inte blir tjafs kan man höja efterhand. Bara att ändra till högra miltal när man passerar där man angivet ifrån början.
Citera
2025-07-20, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Fast försäkringsbolagen kan ju kontrollera mätarställningen från besiktningarna så långt tillbaka som det finns digitala besiktningar för bilen. Så förstår inte riktigt varför de skulle nöja sig med att kolla bara ETT år om de nu var så misstänksamma så de börjar kontrollera.
Tar ju typ ingen som helst extra tid eller kraft för dem att begära ut 2,3,5 eller 10 år om de nu ändå ska kontrollera

De har inget att komma med då de inte vet vilken sträcka jag uppgett till de andra bolagen.
Citera
2025-07-20, 08:42
Moderator
Citat:
De har inget att komma med då de inte vet vilken sträcka jag uppgett till de andra bolagen.
Men det har ju ingen som helst betydelse, det är den dagen det händer något och en skadehandläggare börjar misstänka att du att fel körsträcka och börjar kolla upp det som det kan bli jobbigt. Då kollar de inte med föregående försäkringsbolag vad du hade för försäkring där för det bryr de sig inte om. De kollar tidigare besiktningar och kan begära in serviceprotokoll för att se om sträckan du angett stämmer.
Citera
2025-07-20, 09:15
Medlem
Hur mycket tjänar du per år på att hålla på såhär?
Citera
2025-07-20, 10:33
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Skriver max 1000 fast jag kör mer. Om jag inte byter bolag kan ju detta uppdagas om de går tillbaks och tittar på tidigare år. Om jag däremot byter varje år vet det nya bolaget inte vad jag angett tidigare.

Personligen väljer jag alltid upp till 1000 mil per år trots att jag oftast kör över 3000 mil per år.
Jag använder dock en "Mileage Blocker" så att jag kan stänga av kilometerräknaren.

https://mileageblocker.com/find-your-car

Då kan man stänga av kilometerräknaren så länge man önskar och på så sätt bestämma själv hur långt bilen "rullar" varje år.

Win Win blir att man behåller bilens värde och också behåller eventuell maskinskadeförsäkring längre.
Men visst... Det är ju väldigt oärligt så det förslår. Men vad fan gör det om hundra år.
Citera
2025-07-20, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Men det har ju ingen som helst betydelse, det är den dagen det händer något och en skadehandläggare börjar misstänka att du att fel körsträcka och börjar kolla upp det som det kan bli jobbigt. Då kollar de inte med föregående försäkringsbolag vad du hade för försäkring där för det bryr de sig inte om. De kollar tidigare besiktningar och kan begära in serviceprotokoll för att se om sträckan du angett stämmer.

Men för f*n. Vad spelar det för roll hur långt jag kört när jag inte varit kund hos dem? OM det mot förmodan blir diskussion om milen vid en olycka säger jag bara att jag tidigare kört och betalat för sträcken men att jag nu trodde att jag skulle köra kortare sträckor. Om de börjar gräva i det kan de ju se att jag fuskat med milen tidigare.
Citera
2025-07-20, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Personligen väljer jag alltid upp till 1000 mil per år trots att jag oftast kör över 3000 mil per år.
Jag använder dock en "Mileage Blocker" så att jag kan stänga av kilometerräknaren.

https://mileageblocker.com/find-your-car

Då kan man stänga av kilometerräknaren så länge man önskar och på så sätt bestämma själv hur långt bilen "rullar" varje år.

Win Win blir att man behåller bilens värde och också behåller eventuell maskinskadeförsäkring längre.
Men visst... Det är ju väldigt oärligt så det förslår. Men vad fan gör det om hundra år.

Det där var ju verkligen en enormt bra produkt. Speciellt då det även på beg-bilar kan finnas riktigt bra garantier som begränsa av mil och år. Toyota har ju det exempelvis och man kan ju köra 2000 mil i stället för 1500 utan att motor tar skada eller verkstaden misstänker nåt.
Citera
2025-07-20, 22:06
Moderator
Citat:
Men för f*n. Vad spelar det för roll hur långt jag kört när jag inte varit kund hos dem? OM det mot förmodan blir diskussion om milen vid en olycka säger jag bara att jag tidigare kört och betalat för sträcken men att jag nu trodde att jag skulle köra kortare sträckor. Om de börjar gräva i det kan de ju se att jag fuskat med milen tidigare.
Ta den diskussionen med försäkringsbolaget. Det är årlig körsträcka de frågar efter, inte hur långt du kört efter du försäkrat den, det går ju som sagt att se på milen vid besiktningen, om det visar sig att bilen gått 3000 mil per år i din ägo så kommer du troligtvis få visa nån slags dokumentation på att du slutat köra så långt just det senaste året om du råkar ut för nåt, oavsett hur ofta du bytt bolag under tiden. De är varken dumma i huvudet eller gröngölingar på försäkringsbolagen.
Om du gör som Ormbiten och fuskar så att besiktningsmilen ser rätt ut kommer de inte åt dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in