2025-07-18, 22:30
Medlem
Skriver max 1000 fast jag kör mer. Om jag inte byter bolag kan ju detta uppdagas om de går tillbaks och tittar på tidigare år. Om jag däremot byter varje år vet det nya bolaget inte vad jag angett tidigare.
Citera
2025-07-18, 22:39
Medlem
Besiktningen redovisar tror, tre senaste årens miltal på protokollet, troligtvis får försäkringsbolagen även denna information.
Citera
2025-07-18, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Skriver max 1000 fast jag kör mer. Om jag inte byter bolag kan ju detta uppdagas om de går tillbaks och tittar på tidigare år. Om jag däremot byter varje år vet det nya bolaget inte vad jag angett tidigare.

Min motor skar nyligen, efter 5000 mil, och garantin hade gått ut. Tur jag hade helförsäkring. Men försäkringsbolaget var väldigt petiga med att jag kunde uppvisa kvitton på att jag hade gjort service ganska exakt var 12:e månad. Hade jag kört för många mil hade jag nog också fått nej.
Citera
2025-07-18, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Min motor skar nyligen, efter 5000 mil, och garantin hade gått ut. Tur jag hade helförsäkring. Men försäkringsbolaget var väldigt petiga med att jag kunde uppvisa kvitton på att jag hade gjort service ganska exakt var 12:e månad. Hade jag kört för många mil hade jag nog också fått nej.
Borde regleras av maskinskadeförsäkringen, inte något som ingår i helkasko. Följs gränserna på körsträcka och tidsutdräkter så är det något som ni kan hitta i delkasko.
Citera
2025-07-19, 00:00
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
De vet inte vilka bil jag angett tidigare, din dumme jävel. Det är ju detta tråden handlar om. Är det för svårt att läsa och förstå TRE meningar?
Står i besiktningsprotokollet exakt mätarställning din bil hade vid senaste kontrollbesiktning vilket försäkringsbolaget kommer begära ut. Byta försäkringsbolag lär inte hjälpa, du bor inte i tattaristan längre, Dorothy.
Citera
2025-07-19, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Står i besiktningsprotokollet exakt mätarställning din bil hade vid senaste kontrollbesiktning vilket försäkringsbolaget kommer begära ut. Byta försäkringsbolag lär inte hjälpa, du bor inte i tattaristan längre, Dorothy.

Du tycks ha läsförståelse som en nyanländ somalier.
Om jag byter så vet inte det nya bolaget vilka mil jag angett tidigare. Ja, det vet hur långt jag kört men inte vad jag angett. Om jag däremot har samma kan de se att jag satt det i system.
Fattar du?
Citera
2025-07-19, 08:15
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Låter väldigt WT att byta bil varje år för att tjäna några hundralappar på försäkringspremien.
Skillnaden mellan 1000 mil och 1500 är ju minimal.
Citera
2025-07-19, 08:52
Medlem
Håller med föregående ovan, det är småsummor i sammanhanget.

Dock så de ggr jag nyttjat försäkringen är det inget de har frågat efter, men det har då gällt viltskador och inte maskinskador. Dock är principen detsamma, ju mer man kör desto större risk för olyckor.

I ts fall är det nog viktigare med dokumenterad service än om han kört 1100 mil om året.

Att försäkringsbolaget skulle sitta och ta in besiktningsunderlag över tid och jämföra det tror jag inte på,helt meningslöst, utan det gör de om det blir aktuellt.
Senast redigerad av Baheera 2025-07-19 kl. 08:55.
Citera
2025-07-19, 09:09
Moderator
Citat:
Du tycks ha läsförståelse som en nyanländ somalier.
Om jag byter så vet inte det nya bolaget vilka mil jag angett tidigare. Ja, det vet hur långt jag kört men inte vad jag angett. Om jag däremot har samma kan de se att jag satt det i system.
Fattar du?
Men det nya bolaget kan precis som det förra gå tillbaka och kontrollera körd sträcka mellan besiktningar om du råkar ut för en olycka eller ett haveri. Om bilen gått 1500 mil på ett år men du uppgett 1000 mil så kan de sänka eller neka dig ersättning för skadan.
Det är en chansning att ha "fel" körsträcka men jag ser ingen nytta i att byta bolag för att ha det, det du har kommer inte att ifrågasätta den innan du behöver ersättning, precis som ett nytt bolag gör.
Citera
2025-07-19, 11:19
Medlem
Min erfarenhet är att försäkringsbolagen mer eller mindre verkar skita i detta. När jag försäkrade min första bil i mitten av 90-talet så frågade de hur mycket jag körde o jag svarade inte "ingen aning, typ normalt gissar jag" Det sattes 1500 mil/år. Har ej ändrat detta sedan detta fast det körs mer än 3000 mil/år i snitt - och har nyttjat försäkringen flera gånger sedan dess - o har även bytt försäkringsgivare typ 5 ggr sedan dess när jag hittat förmånligare alternativ. Men ingen av dem har haft synpunkter på att angiven körsträcka och verklig ej stämmer överens på långa vägar. Dock fick jag en oförklarad höjning hos den senaste försäkringsgivaren på 100kr i månaden - detta efter att ha nyttjat försäkringen 3 ggr under ett år. 2 gånger pajade motorn (egentligen samma fel som orsakade detta tror jag - men till försäkringsbolaget sade jag att de inte var relaterade o de hade inga invändningar). Tröttnade på allt jävla krångel med bilen o sålde den och köpte en ny men behöll samma försäkringsbolag - körde då på en harjävel och tvingades laga fronten och återigen fick försäkringsbolaget stå för fiolerna. Hade kunnat byta försäkringsbolag och få ner månadskostnaden några tior, men sket i detta för har lite dåligt samvete för att samma försäkringsbolag har fått punga ut en jävla massa på mig under det år som jag haft dem som försäkringsgivare - så jag har väl kvar dem ett tag till så att de kan få tillbaka lite av sina förlorade pengar innan jag byter till någon annan. Men aldrig har någon påpekat att jag kör mycket mer än jag angivit vid försäkringstecknandet - och jag är inte rädd för att byta bolag så kostnaderna håller jag nere.
Senast redigerad av Anonononymom 2025-07-19 kl. 11:52.
Citera
2025-07-19, 11:24
Medlem
Normalt så bryr sig inte försäkringsbolagen om detta.

Men om man råkar ut för en olycka så kan de i värsta fall ge dig en högre självrisk eller neka ersättning. Men att detta skulle hända är mindre troligt.
Citera
2025-07-19, 11:30
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Förstår inte vad som blir skillnaden om du byter försäkringsbolag, det gamla försäkringsbolaget kan ju inte se något som det nya inte kan.
Det enda som skulle kunna hjälpa är ju om du byter bil en gång per år, då kan de ju inte säga om det är du eller förra ägaren som kört milen mellan besiktningarna.

Känns överdrivet komplicerat att byta försäkringsbolag, det hjälper nog inte det minsta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in