2025-07-20, 20:03
  #1
Medlem
rex144s avatar
Jag är högerhänt men det känns konstigt att styra bilen med högra handen.
Har ni upplevt liknande?
Citera
2025-07-20, 20:05
  #2
Medlem
Man styr med båda händerna normalt. Däremot kan det vara svårt att växla med vänster hand.
Citera
2025-07-20, 20:11
  #3
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man styr med båda händerna normalt. Däremot kan det vara svårt att växla med vänster hand.
Jag är inte säker på vad TS egentligen menar med ”engelska” bilar. Men engelsmännen växlar faktiskt med vänster hand.
Citera
2025-07-20, 20:16
  #4
Medlem
Onanikrems avatar
Om du menar högerstyrda bilar här, tar ett tag att vänja sig, omkörningar blir knepigare då man måste gå ut för att se något framåt.

"Engelska" högerstyrda bilar i England, inte bilen direkt som är problemet där, men man måste koncentrera sig och tänka bakvänt när man kör i rondeller o dyilgt. London är inget att rekommendera för en nybörjare.

Rattar oftast med båda händerna, är högerhänt.
Citera
2025-07-20, 20:38
  #5
Medlem
franges avatar
Nä - man vänjer sig rätt snabbt vid det. Problemet är bara när du skall handla i drive-in'en och är själv i bilen
Citera
2025-07-20, 20:39
  #6
Medlem
Nej, jag har jobbat på Posten, och är för övrigt i hög grad ambidexter, så det går bra. Faktum är att jag i vänsterstyrda bilar brukar styra med högerhanden och ”låser” ratten med vänster, medan jag har vänster armbåge vilande på förardörrens armbågshylla.
Citera
2025-07-20, 20:40
  #7
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Om du menar högerstyrda bilar här, tar ett tag att vänja sig, omkörningar blir knepigare då man måste gå ut för att se något framåt.

"Engelska" högerstyrda bilar i England, inte bilen direkt som är problemet där, men man måste koncentrera sig och tänka bakvänt när man kör i rondeller o dyilgt. London är inget att rekommendera för en nybörjare.

Rattar oftast med båda händerna, är högerhänt.
Det är viktigt att hålla vart i tre och gärna en keps på huvudet, förslagsvis bak och fram
Citera
2025-07-20, 20:47
  #8
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Det är viktigt att hålla vart i tre och gärna en keps på huvudet, förslagsvis bak och fram
Nej, är ingen jävla hiphoppare.

Kört i större delen av Europa, inklusive Storbritannien, det senare var lite knepigare och London har jag aldrig kört i, bara besökt på semester.
Citera
2025-07-20, 20:50
  #9
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Jag är högerhänt men det känns konstigt att styra bilen med högra handen.
Har ni upplevt liknande?
Nej, det är inga problem att styra med höger hand i "engelska" bilar.

Jag har till och med kört Rover i London utan att köra över vare sig pubar eller brevbärare.

Men i Australien… där har jag varit två gånger en gång och kört högerstyrd Toyota.
Det var lite svårare.
Allt är ju upp och ner där: solen, trafiken och ibland även mina nerver i rondellerna.
__________________
Senast redigerad av Kallis 2025-07-20 kl. 20:59.
Citera
2025-07-20, 20:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Jag är högerhänt men det känns konstigt att styra bilen med högra handen.
Har ni upplevt liknande?


Jag styr alltid med högra handen oavsett om det är en RHD eller LHD.
LHD, styr med högra, vänstra ligger på det nedvevade fönstret och med beredskap til att ta över om det är en manuellt växlad bil.
RHD, styr med högra och växlar med vänstra om manuell.

Värre med var inre backspegel är, om jag kör en RHD så brukar jag titta felaktigt upp i A stolpen.
Citera
2025-07-20, 20:58
  #11
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Nej, är ingen jävla hiphoppare.

Kört i större delen av Europa, inklusive Storbritannien, det senare var lite knepigare och London har jag aldrig kört i, bara besökt på semester.
Du vet att london ligger i Storbritannien va
Citera
2025-07-20, 21:07
  #12
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Du vet att london ligger i Storbritannien va
Ja, men jag valde att inte köra där av flera orsaker. En var att jag var där på semester.
Fin stad, du borde åka dit. Vänstertrafik är inte att leka med om man är ovan så jag rekommendera inte heller dig Kaptenen att börja med London.

Haft en Jaguar XJ (tyvärr inte den snyggare E) som var högerstyrd här i Sverigestan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in