Citat:
Ursprungligen postat av
Fleuch
Du sysslar här endast med att utgå från observerade fenomen, och jämställa dem med "gravitation"... "en sak ramlade alltså gravitation", eller "saker flyter, alltså gravitation".
Jag däremot försöker se om
anledningen till observationerna går att härleda, med hjälp av experiment.
Och tydligen verkar det rätt möjligt att göra det. Nu heter det i och för sig att inom vetenskap kan man endast motbevisa, aldrig bevisa. Vilket säkert är riktigt. Men modellen "marken accelererar" verkar definitivt stämma mycket bättre än nåt annat.
Som jag nämnt tidigare, instrument för mätning av acceleration registrerar ingen sådan under fritt fall. Men däremot när de är i kontakt med marken. Då registreras acceleration
Eller man kan säga så: medför badrumsvåg till hiss, och notera din vikt när hissen accelererar uppåt. Plötsligt väger du mer än vanligt. Alltså har det plötsligt blivit MER "gravitation".. konstigt va?
Och angående flytkraft, denna video har jag länkat till förut:
https://www.youtube.com/watch?v=y8mzDvpKzfY
Märkligt va, hur detta med att vissa objekt flyter och andra sjunker, så enkelt kan efterliknas, med ett enkelt experiment? Eller känner du till något mot-experiment, där samma sak under kontrollerade former kan åstadkommas med hjälp av "massa attraherar massa"?
Under fritt fall registreras ingen acceleration av instrumentet — varför?
För att både instrumentet och föremålet faller tillsammans, påverkas av samma gravitationskraft, och befinner sig i ett tyngdlöst tillstånd.
- Ett accelerometerchip i en telefon som faller fritt visar noll acceleration, eftersom det inte känner någon motkraft.
- Det är samma princip som astronauter upplever i omloppsbana — de faller fritt runt jorden och känner ingen vikt.
När föremålet träffar marken — då registreras acceleration!
- Nu uppstår en normalkraft från marken som bromsar föremålet abrupt.
- Accelerometern känner denna kraft och registrerar en kraftig positiv acceleration (egentligen en retardation).
---
- Det är inte marken som "accelererar" föremålet — det är marken som stoppar föremålets acceleration mot jordens centrum.
- Att instrumentet visar noll under fritt fall är bevis för att gravitationen är den enda kraften som verkar — och att inget motstånd finns.