2025-07-20, 11:00
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
För att få jämförbara siffror måste man nog mäta t ex på somalier eller palestinier (om det nu handlar om dom) som växt upp i väst och fått jämbördig skolgång. Först då blir mätningen korrekt!

Man har undersökt IQ hos utlandsadopterade barn just från länder med genomsnittligt lågt IQ.

De får inte mer än marginellt högre IQ för att de växer upp med föräldrar med högre IQ och får bättre tillgång till böcker, utbildning mm

Study of 486 families finds essentially no influence of adoptive parents on adoptees' IQ in adulthood, providing further evidence for the predominance of genetic influences on adult intelligence

https://www.reddit.com/r/science/com...ssentially_no/

Kanske måste man se IQ-mått som alla andra mått på kroppens olika prestationsförmågor.
Arv och kroppens fysiska uppbyggnad, muskler, hjärna mm har mycket stor betydelse.
En liten kort vit pojke blir sannolikt inte en framgångsrik basketspelare för att han får växa upp i en svart basketproffsfamilj och gå på idrottsgymnasium.
Citera
2025-07-20, 11:10
Medlem
ingenios avatar
Med erfarenhet från många skolor (inklusive ghettoskolor) känner jag mig kvalificerad att svara på frågan:

Nej, det finns inga peer reviewade, seriösa studier som lyckats fastslå en IQ-skillnad av den sort som nämns i tråden. Lynn-Vanhanen och efterföljande studier är skrattretande och har fått utstå mycket kritik för sina dataunderlag. Likaledes den arabiska studie som gjordes på somalier i ett flyktingläger i Kenya.

Men, med detta sagt: IQ-skillnaden finns där ändå, helt klart! Den gängse vänsterskola-förklaringen är att det "beror på språket" att de underpresterar. Jag har dock haft åtskilliga somalier som varit födda och uppvuxa i Sverige, faktiskt i medelklassområden, med svenska som förstaspråk, som det likväl inte har gått att lära någonting. Inte med hjälp av specialpedagoger, kuratorer, extra anpassningar, mentorer, stödgrupper eller något annat. De fick F i alla ämnen.

De "smarta" somalier som jag haft ligger i bästa fall på en normalbegåvad svensks nivå. Så de förskjutna klockkurvorna som tas upp i t.ex. boken The Bell Curve och andra studier stämmer ändå väldigt bra överens med verkligheten.

Samma sak gäller araber, som påpekats i tråden. De har en väldig övertro på sin förmåga, kopplad till "spännbabbe-attityden". Men egentligen är det väldigt synd om dem: klanen försöker ofta tvinga dem att bli läkare eller advokater fast de inte har huvud till det (och kanske vill bli någonting annat själva.) Då ballar de ur och försöker få respekt på annat sätt istället, främst genom att kaosa och spela Allan i klassrummet.
Citera
2025-07-20, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio
Med erfarenhet från många skolor (inklusive ghettoskolor) känner jag mig kvalificerad att svara på frågan:

Nej, det finns inga peer reviewade, seriösa studier som lyckats fastslå en IQ-skillnad av den sort som nämns i tråden. Lynn-Vanhanen och efterföljande studier är skrattretande och har fått utstå mycket kritik för sina dataunderlag. Likaledes den arabiska studie som gjordes på somalier i ett flyktingläger i Kenya.

Men, med detta sagt: IQ-skillnaden finns där ändå, helt klart! Den gängse vänsterskola-förklaringen är att det "beror på språket" att de underpresterar. Jag har dock haft åtskilliga somalier som varit födda och uppvuxa i Sverige, faktiskt i medelklassområden, med svenska som förstaspråk, som det likväl inte har gått att lära någonting. Inte med hjälp av specialpedagoger, kuratorer, extra anpassningar, mentorer, stödgrupper eller något annat. De fick F i alla ämnen.

De "smarta" somalier som jag haft ligger i bästa fall på en normalbegåvad svensks nivå. Så de förskjutna klockkurvorna som tas upp i t.ex. boken The Bell Curve och andra studier stämmer ändå väldigt bra överens med verkligheten.

Samma sak gäller araber, som påpekats i tråden. De har en väldig övertro på sin förmåga, kopplad till "spännbabbe-attityden". Men egentligen är det väldigt synd om dem: klanen försöker ofta tvinga dem att bli läkare eller advokater fast de inte har huvud till det (och kanske vill bli någonting annat själva.) Då ballar de ur och försöker få respekt på annat sätt istället, främst genom att kaosa och spela Allan i klassrummet.
Intressant att höra från någon med hands on erfarenhet. Gärna fler inlägg av den här kalibern.
Citera
2025-07-20, 11:13
Medlem
Citat:
Testet är väl dessutom utformat utifrån att de som ska göra det både övat i tal och skrift och inte varit getherde på savannen hela livet?

Tvärtom, man använder s.k. figure-reasoning test, man mäter förmågan att se samband d.v.s. "vad kommer hända i nästa steg" helt befriat ifrån tal/skrift kunskap. Just för att utbildning INTE ska vara en faktor.

Har man låg IQ så har man låg förmåga att förutse vad som kommer hända härnäst och därmed får man också låg empati (svårt att sätta sig in i någon annans situation och annat abstrakt tänkande) o.s.v. o.s.v.
Citera
2025-07-20, 11:16
Medlem
Vi hör lite grann i media om invandrare som inte VILL bli integrerade/assimilerade men ingenting om de som inte KAN bli det.
Undrar om det inte är grymt att ta in folk i landet som oavsett hur mycket hjälp de får inte kan bli en del av samhället.
Citera
2025-07-20, 11:23
Medlem
colis avatar
Citat:
Naturligtvis påverkar utbildningen resultatet. Testet är väl dessutom utformat utifrån att de som ska göra det både övat i tal och skrift och inte varit getherde på savannen hela livet?

De seriösa internationella IQ-tester som gjorts i respektive länder är anpassade till befolkningens förutsättningar där.
Testerna görs muntligt för anafabetiker, ges mer tid, innehåller andra anpassade frågeställningar mm. Det är en hel vetenskap bara att anpassa testerna och standardiserar det hela.

Eftersom man gjort så och utarbetat jämförbara tester liksom studerat statistiskt signifikanta populationsgrupper, anses internationella resultaten för genomsnittligt IQ för olika länder jämförbara.
Citera
2025-07-20, 11:26
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Vi hör lite grann i media om invandrare som inte VILL bli integrerade/assimilerade men ingenting om de som inte KAN bli det.
Undrar om det inte är grymt att ta in folk i landet som oavsett hur mycket hjälp de får inte kan bli en del av samhället.

Ja kanske är det grymt. Lika grymt som att låta ett förståndshandikappat barn utan stöd gå i en vanlig skola och själv jämföra sig med de andra och alltid hamna längst ner. Aldrig bäst eller ens bra på någonting.
Citera
2025-07-20, 11:28
Medlem
Språkväggen gömmer mycket av att det är så stora IQ skillnader och precis som nämnts tidigare i tråden så innebär det också att språkproblemen varit en ursäkt för att det inte går så bra för barnen, ungdomarna, de vuxna eller de äldre som kommer från områden där IQ ligger så väsentligt mycket lägre än vad det gör i Sverige och andra civiliserade delar av världen.

Det mest intelligenta jag sett en somalier göra är att köra en taxi, buss / spårvagn. Jag blir fan imponerad då!

I övrigt när jag betraktar och observerar somalier såväl barn som vuxna och även gamla. Intelligentbefriade beteenden som lyser lång väg. Ja, så illa ibland att jag betraktar de som har Downs Syndrom som mer resonabla och smartare.

Min bedömning och nu killgissar jag är att ungefär 75% av somalierna som kommit till Sverige har inte en chans att etablera sig i vårt samhälle. Deras enda möjlighet är att leva såsom i hemlandet eller leva på bidrag resten av livet.

Sedan återstår 25% som med många år i svensk skola möjligen skulle kunna leva som en vanlig svensk. Men vägen dit är både lång och svår, speciellt för andra generationen som samtidigt slits mellan hemvärld och det svenska samhället.

Jag tycker att Sverige måste ta konsekvenserna av att fört en urusel migrationspolitik och se till att 75% av somaliterna återvänder hem till Somalia, de kan få ett startbidrag om 50.000 - 100.000 kr och vi skulle spara enorma pengar på köpet. Med såpass stort startkapital i Somalia kan de utföra mirakel för sitt hemland och för sig själva.

Framförallt så MÅSTE Sverige och det här är inget snack om saken, se till att utvisa alla kriminella somalier och särskilt de somalier som är extremister i religion eller i handling (terrordåd). Alternativt låsa in dem för resten av livet.

Liknande resonamang finns för fler invandrargrupper givetvis, men varje land har sina egna egenskaper så jag föredrar att ta en invandrargrupp i taget.
Citera
2025-07-20, 11:36
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Språkväggen gömmer mycket av att det är så stora IQ skillnader och precis som nämnts tidigare i tråden så innebär det också att språkproblemen varit en ursäkt för att det inte går så bra för barnen, ungdomarna, de vuxna eller de äldre som kommer från områden där IQ ligger så väsentligt mycket lägre än vad det gör i Sverige och andra civiliserade delar av världen.

Det mest intelligenta jag sett en somalier göra är att köra en taxi, buss / spårvagn. Jag blir fan imponerad då!

I övrigt när jag betraktar och observerar somalier såväl barn som vuxna och även gamla. Intelligentbefriade beteenden som lyser lång väg. Ja, så illa ibland att jag betraktar de som har Downs Syndrom som mer resonabla och smartare.

Min bedömning och nu killgissar jag är att ungefär 75% av somalierna som kommit till Sverige har inte en chans att etablera sig i vårt samhälle. Deras enda möjlighet är att leva såsom i hemlandet eller leva på bidrag resten av livet.

Sedan återstår 25% som med många år i svensk skola möjligen skulle kunna leva som en vanlig svensk. Men vägen dit är både lång och svår, speciellt för andra generationen som samtidigt slits mellan hemvärld och det svenska samhället.

Jag tycker att Sverige måste ta konsekvenserna av att fört en urusel migrationspolitik och se till att 75% av somaliterna återvänder hem till Somalia, de kan få ett startbidrag om 50.000 - 100.000 kr och vi skulle spara enorma pengar på köpet. Med såpass stort startkapital i Somalia kan de utföra mirakel för sitt hemland och för sig själva.

Framförallt så MÅSTE Sverige och det här är inget snack om saken, se till att utvisa alla kriminella somalier och särskilt de somalier som är extremister i religion eller i handling (terrordåd). Alternativt låsa in dem för resten av livet.

Liknande resonamang finns för fler invandrargrupper givetvis, men varje land har sina egna egenskaper så jag föredrar att ta en invandrargrupp i taget.

Instämmer i det mesta.

Det uppseendeväckande är att Somalier som utvandrat till Minneapolis ofta blivit framgångsrika företagsledare och är välsedda där.

Det beror väl antagligen på att det uppmätta IQ-värdet för somalier är just ett genomsnittsvärde.
När agnarna sållas från vetet har de driftiga, hårt arbetande somalierna med högt IQ utvandrat till USA där ”a selfmade man” kan bli framgångsrik.

På samma sätt som den andra gruppen, som vet med sig att de inte vill eller klarar sånt, har valt att komma till bidragslandet Sverige.
Senast redigerad av coli 2025-07-20 kl. 11:38.
Citera
2025-07-20, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Instämmer i det mesta.

Det uppseendeväckande är att Somalier som utvandrat till Minneapolis ofta blivit framgångsrika företagsledare och är välsedda där.

Det beror väl antagligen på att det uppmätta IQ-värdet för somalier är just ett genomsnittsvärde.
När agnarna sållas från vetet har de driftiga, hårt arbetande somalierna med högt IQ utvandrat till USA där ”a selfmade man” kan bli framgångsrik.

På samma sätt som den andra gruppen, som vet med sig att de inte vill eller klarar sånt, har valt att komma till Sverige.

Precis så är det. Det system som de söker till, företagande eller bidragsberoende gör att de framgångsrika somalierna söker sig till USA medan de som vill få livstidsförsörjning söker sig till Sverige. Det är lite synd att Sverige byggt upp ett sådant system för i kombination med massinvandring och en arbetsmarknad som inte växer så blir det svårt att ha ett välfärdssystem värt namnet.
Citera
2025-07-20, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Många delar av IQ-tester förutsätter språkliga kunskaper på engelska. En analfabet eller någon som aldrig kommit i kontakt med det engelska språket, kultur och begrepp kommer per automatik göra "sämre" ifrån sig än någon som sitter i källaren och spelar datorspel dagarna i ända. IQ är sålunda ett ganska trubbigt begrepp. Den kommer väl till pass på flashback dock, där många apskaft ondgör sig över människor från andra länder och kulturer. Nota bene! Jag pratar inte om gängkriminella. Deras ledare har troligtvis ett IQ som överstiger normalsvennens. Fotsoldaternas kan jag inte uttala mig om.
Anledningen till den här tråden är att jag vill läsa om erfarenheter från personer som arbetar med invandrare från olika delar av världen. Vilka observationer har de gjort ute i verkligheten? Är det som nån skrev att de somaliska taxichaufförer vi ser är ”supersomalier” osv?
Citera
2025-07-20, 11:56
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Det går att läsa att diverse undersökningar visat att genomsnittliga IQ i länder som Somalia o Eritrea ligger under 70. Liknande siffror uppges för palestinier. De flesta arabländer ligger runt 80.

Men kan detta verkligen stämma? Personer med så lågt IQ bör ha svårigheter att lära sig att läsa mer än det absolut mest grundläggande. Det finns inte chans att de kan klara mer avancerade jobb än att gräva en grop.

Ni som jobbar som tex lärare, hur ser det ut? Hur stämmer dessa siffror med er erfarenhet? Jag hoppas innerligt att siffrorna inte stämmer eller att det är eliten fån dessa länder som kommit hit.

Kan ju inte vara lägre än dumsvennebananen som tar hit dom i enorma mängder och verkar trivas med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in