2025-07-20, 04:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Skönt att bli/vara gammal. Hade aldrig hört talas om Avicii innan han tog livet av sig och kan än i dag inte komma på en låt han gjort. Bakgrundsmusik , hissmusik eller vad du vill. En jobbarpolare sa när han just dött, kom igen du har hört honom tusentals gånger på radion, ja han hade väl rätt kanske, men inget som fastnat. Vet fortfarande inte hur snubben lät, sjöng snart 10 år senare.

Han gjorde liksom ingen Sabbath bloody sabbath, Smoke on the wather eller Thiller. Fan gillar inte Michel J, men ett par tre låtar han gjort kan jag kräka ur mig vid behov. Samma med Elvis, Little Richard och Jerry Lee Lewis som var före min tid.

Avicii, nää, vet fortfarande inte hur han lät. Märkligt
Du har bara gjort det till "din grej" att inte veta nånting om elektronisk musik. Du vet mycket väl vem Avicii är och minst en låt kan du nynna på.

Jag har träffat såna "Vem fan är Zluttan?"-personer förut. Ni låtsas. Och det är patetiskt.
Citera
2025-07-20, 04:21
Medlem
Aja Bajas avatar
Jag vet inte exakt vilken musik du syftar på som är dålig, men generellt tycker jag nog att musik som produceras på sättet som personer tycker om är bra musik.
Om miljoner människor lyssnar på den är det bra musik, bara att det inte är din musiksmak.

Sen finns det kanske musik som väldigt få gillar fast vi ändå får stå ut med den därför att en liten klick människor som jobbar på radio eller som DJ tycker att det är fantastiskt.
Citera
2025-07-20, 04:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Ett par generationer tillbaka gnällde man över att ”den nya musiken” bara var skrän och vrål, ofta med onaturliga elgitarrer och på engelska. Satanister var dom också, de där banden från USA. Nej, tacka vet jag Snoddas och Harry Brandelius. Dragspel och basfiol blabla.

Varje generations gamla gubbar misslyckas med att ta till sig nyare musik och nu är det din tur.

Helvete vilket boomerforum Flashback har blivit. En gång i tiden var Flashback underground och edgy. Nu är det vit radhusboende medelklass runt femtio som klagar på att de inte förstår modern musik.

Håller verkligen med. Jag som 47 skäms över att nu även folk runt min ålder har blivit så mossiga och stofiliska. Snart är det väl bara Cornelis och Fred Åkerström som gäller för dem.
Citera
2025-07-20, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Håller verkligen med. Jag som 47 skäms över att nu även folk runt min ålder har blivit så mossiga och stofiliska. Snart är det väl bara Cornelis och Fred Åkerström som gäller för dem.

Tror du verkligen att det är en naturlag att nya hitar alltid kommer att göras? Det är ingen naturlag. Det är lika omöjligt som evig tillväxt.

Musiken är begränsad till ett antal miljoner helt nya låtar som kan skapas. Sedan hamnar vi i en situation där allting låter som melodifestivalen. Utslätat utan någon melodi eller djup.

Jämför melodifestivalen på 70/80- talet med idag. Idag är det 100 låtar i fem olika städer och en låt som har en trallvänlig refräng. Låten Tatoo vinner hela den europeiska finalen.

På 70/80- talet var det 10 låtar och 5 av dessa låtar känner man igen idag. När Michelangelo spelas sjunger alla med. Det är klart att det var en helt annan kvalitet på musiken.
Senast redigerad av Lasse94 2025-07-20 kl. 08:24.
Citera
2025-07-20, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaktarmick
Mix megapol topp1000? Hundra första:
70-tal 13
80-tal 36
90-tal 22
00-tal 2
10-tal 12
20-tal (5 år) 15

Om det var 20-talets låtar på topp 50 du ville ha: Miss Li: Ålderdomshemmet; Darin - Starkare: Elton John & Dua Lipa - Cold heart; Miss Li - Misstag; Viktor Leksell - svag; Miss Li - X; Weeknd - Blinding lights; Cassi opeia - give my heart a break; Darin - En säng av blommor...

Intressant med den djupa dippen mellan 90-tal och 00-tal. 90-talet var det sista bra decenniet. 00-talet började kreativiteten att sina och dagens kids minns inte dessa låtar. Samma öde kommer att drabba 10-talet och 20-talet om några år. 70-talet och 80-talet var oerhört länge sedan och ändå har de så många placeringar.
Citera
2025-07-20, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Som rubriken lyder - vad och varför har hänt med dagens musik? Jag skall inte ens försöka vara neutral. Den är så anskrämligt dålig så att klockorna stannar! Den är tydligt digitaliserad och icke spelad av verkliga musiker med riktiga instrument och mången ungdomar köper detta utan att fundera över skiten de konsumerar...

Och musikvideorna som följer är enkom av formatet en stackars flicka/kvinna som är deprimerad och EMO och/eller svartmålad bakgrund. Vidare, i en massa andra varianter, bröst och ålande på golvet som skall kåta upp publikum... Att musiken är dynga bryr sig ingen tydligen om. Ja, jag må vara en gammal hårdrockare från 80-talet, men detta kan fasiken i mig ingen egentligen tycka vara kvalité, eller? Om så är fallet - vad är bra med denna genre? Till och med dagens ungdom festar hellre till ABBA, A-ha, Roxette och andra 80-talsdängor. Vad säger detta om dagens musik?

En "twist": Har dagens musik och tillhörande videor en skuld i att dagens unga mår så dåligt? Vad säger pöbeln?

Om tråden ligger i fel fora, eller redan anses finnas i annat format så "papperskorga" eller flytta till rätt...

Ärligt så är inte många skolade utan de spelar på känsla och ofta då en sämre version av originalet. Det är för lätt att bli musiker eller skapa musik och det finns ofta ingen finess eller kunskap bakom musikskapandet.

Jag tror givetvis även att många som lyssnar är också avtrubbade, de vet inte längre hur musik kan låta när det är kvalite. Tyvärr så har stora evenemang som Melodifestivalen också sjunkit i kvalite, ofta använder de musiken för att överrösta sångaren. Ja ni läste rätt, man är så rädd för att låta publiken höra den verkliga röstens kvalite att de använder musiken till att dölja det.

Mycket är ren skit, men där finns fortfarande en del riktigt fina pärlor, ibland!!
Citera
2025-07-20, 09:39
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutnik
Du har bara gjort det till "din grej" att inte veta nånting om elektronisk musik. Du vet mycket väl vem Avicii är och minst en låt kan du nynna på.

Jag har träffat såna "Vem fan är Zluttan?"-personer förut. Ni låtsas. Och det är patetiskt.
Jag har aldrig hört en låt av Avicii förut vad jag varit medveten om. Mycket väl kan jag ha hört det spelats på en hockeymatch eller liknande utan att vetat om det.

Men aldrig att jag skulle kunna nynna på en låt av honom, jag vet faktiskt inte hur han låter, mer än att det är elektronisk musik. Helt ärligt alltså. Alla lyssnar faktiskt inte på allt den stora massan lyssnar på.

Sen finns det säkert folk som låtsas som du säger, för att verka lite märkvärdiga och elitistiska, kanske är det sådana som systematiskt ska kritisera all elektronisk musik och säga att det inte är riktig sådan. Men jag låtsas inte alltså. Jag kan inte nämna en låttitel av honom och inte nynna en enda melodi.

Jag gillar ändå väldigt mycket elektronisk musik, men självklart betyder inte det att man hört exakt varje stor känd artist inom genren.
Citera
2025-07-20, 09:45
Medlem
Bluebeast72s avatar
Bra musik dog efter 1999 woodstock nr 2. Det var den sista utposten för ärligt gjord musik utan trummaskiner, elektroniska förskönings moduler o playback.

Det var på riktigt, kunde du inte spela köpte ingen dina album. Man levde o sov med sina instrument o det var sista toppen av grymt bra musik.

Nu på tex sweden rock låter banden som synthband nästan o mer slätstruen mjukare rock.

Rek alla o köpa musik gjord innan detta event, sedan är det bara skräp, även med väletablerade band, Folkliga numera maiden..suck. När jag såg dom på 80 talet i lisebergshallen sparkade man pungen de flesta andra band, rätt, brötit o stämde gittarens efter varannan låt.

Det var rock!
Citera
2025-07-20, 10:44
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Om miljoner människor lyssnar på den är det bra musik, bara att det inte är din musiksmak.
Hur definierar du "bra musik"? Vadå "är" bra musik?

Om miljoner människor lyssnar på den så betyder det att miljoner människor tycker det är bra musik och att den blivit populär. Det betyder också att den har marknadsförts på ett sätt så den nått ut till många människor.

Jag kanske är fel ute här, men jag får känslan av att du menar att det finns någon slags universal sanning för vad som är bra musik och inte, något facit. Men rätta mig gärna om jag har fel, för jag har gärna fel här.

Det är konst vi snackar om, det är alltid subjektivt i slutändan och det kan aldrig bli mer "rätt" beroende på hur många som råkar tycka en och samma sak. Det säger bara att väldigt många råkar tycka om det.

Och inget fel i det.
Dock är det fel att påstå att konst skulle vara något annat än subjektiv, och därför finns inget facit för vad som är bra och inte. Men det kanske inte är så du menar.
Citera
2025-07-20, 11:52
Medlem
Det finns flera objektiva faktorer

Det släpps enorma mängder musik idag när vem som helst kan producera på en laptop hemma.

De används ofta samma ljudbibilotek istället för att söka eller skapa egna ljud.

Det så kallade "Loudness wars" man förlorar i dynamik när volymen trissats upp.

Sedan autotune är mer lättillgängligt än någonsin och plötsligt kan alla rappartister sjunga.
Senast redigerad av Raina 2025-07-20 kl. 11:56.
Citera
2025-07-20, 14:26
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprutnik

Ja, jag vet vem han var eftersom han dog och det blev ståhej men vet är ärligt inte hur han lät eller vilka låtar han gjorde? Då har jag ändå ett par tusen vinyl, ett tusental cd och runt åtta terabyte nedladdat. Allt från 30tals-coutry till norska pandamålade satanister. Inklusive Michael J, Cypress Hill, Eminem och lite mer skit jag egentligen inte lyssnar på

Zluttan vet jag mycket väl vem det är och att han spelade för Malmö FF, fast jag är nästan helt ointresserad av fotboll och inte från Malmö, eller Skåne för den delen.
Citera
2025-07-20, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Nja, inte nödvändigtvis. Om miljoner lyssnar på samma musik betyder det nog bara att det är rätt timing och det passar in i ett sammanhang där miljoner är redo att anamma just den musiken, inget annat. Bara för att miljarder flugor äter skit betyder det inte att bajs är bra föda.

Jag sökte t.ex inte upp Avicii, men jag umgicks med en tjej som gillade musiken. Eftersom jag gillade henne blev det naturligt att jag lärde känna till Aviciis musik (och till viss del kunde uppskatta den. Inte min grej, men jag förstod den). Det handlade dock i första hand om sammanhanget, när vi gick skilda vägar vinkade jag även hej då till Avicii.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in