2025-07-19, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Trump har väldigt rätt i att mer arbetstillfällen hjälper på många plan.
Du begriper fortfarande inte! att det bara är bra
OM det är LÖNSAMMA jobb
och OM det inte går ut för mycket över kunderna med att det blir för dyrt...
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Anmärkningsvärt att du är företagare och ändå inte ens kan begripa moms och grundläggande företagsekonomi!!!

Ja, en del mångfald är bra - som t ex möbler i olika kvalitet och prisklasser -
och en del konkurrens är bra
MEN det är DÅLIGT då det blir fler butiker än vad efterfrågan räcker till, för då konkar de FÖR DET MÅSTE FINNAS TILLRÄCKLIGT MED EFTERFRÅGAN...

Vet du om de för många apoteken i Umeå har konkat/sålts till en annan förlorare för att de gick för dåligt, SOM DET ÄR FÖR MÅNGA PIZZERIOR.

Vet inte hur det är med apoteket här, men det är inne på sin tredje ägare på bara några år...
Konkande pizzerior brukar fortsätta med andra ägare - till även de konkar de också...

Edit: Jag glömde att skriva ett tydligt exempel:
I sydostasien är folk bra på att kopiera affärsideer, men nästan ingen begriper principen om Supply&Demand så de brukar kopiera för nära originalet även då efterfrågan inte räcker.
På en ganska liten Ö, kom en på att kopiera en ide från annan ort = Köpa in i "minibulk" och sälja samtalsladdning för mobiler i småportioner till fattiga, som inte har råd med egna månadsabbonemang.
Efterfrågan räckte till att hon tjänade motsvarande 1500 kronor per månad som var en normallön där och det var inte mycket jobb, så det var en bra affärside,
MEN då såg andra på ön att hon tjänade på det. Snart hade 5 kopierat affärsiden, vilket gjorde att kunderna såklart inte räckte, det blev priskrig och det slutade med att de t o m sålde för mindre än vad de betalat i bulkpris för att få tillbaka några pengar.
Det var en fiskarö med ingen grönsaksodling, så efter överetableringen av mobilladdningar "importerade" hon grönsaker från fastlandet. Snart var även det kopierat mer än vad efterfrågan räckte till så det sket sig det också...
Har varit företagare i tre olika städer, Umeå, Uppsala, Östersund.

Sämsta staden var Östersund, konstigt nog fick hade man högst betalat, men jobben var inte lika kontinuerliga som Umeå, Uppsala, även om vi var fler företagare hade alla även fler jobb, genom att man konstant hade jobb blev även inkomsten dubbelt upp mot Östersund.

Det är just detta jag finner så intressant, när det finns massor med jobb, massor med företagare så tjänar jag mycket bättre trots att jag går på lägre lägre lön. det beror på att det hela tiden finns jobb, år ut o år in. Östersund fick man passa på ta extra bra betalt dom jobb som kom in för att täcka upp den sämre orderingång.

Upptäckte det var inte för inte det kallades sur jämte, det mesta var dyrare o folk hade mindre med jobb, detta gör folk bittrare, mer giriga osv. medans städer med massor av jobb är kunder gladare samt bättre snitt o vilja på satsa pengar på sitt boende.
Har du funderat på att det kan bero på Supply&Demand...?

Citat:
Ursprungligen postat av kefir650
Ingen aning om vad era radiostationer säger, men det ser inte bra ut för Ukraina.
Ryssrna tar mark ifrån Europas största land varje dag, ni är helt bakom flötet om ni ser detta som "okej"*
Ryssland vinner det här. Tråden kan låsas.
Ja, men du är i fel tråd.
Den här trådem är om att Trump ställer till det ekonomiskt och att Trump och Trumpfansen inte begriper det
Citera
2025-07-19, 22:35
Medlem
Citat:
Du begriper fortfarande inte! att det bara är bra
OM det är LÖNSAMMA jobb
och OM det inte går ut för mycket över kunderna med att det blir för dyrt...
Har du funderat på att det kan bero på Supply&Demand...?

Ja, men du är i fel tråd.
Den här trådem är om att Trump ställer till det ekonomiskt och att Trump och Trumpfansen inte begriper det
Vad du själv kan se är att få företag ger miljardärer o oligarker som gör lite som dom vill, har man mycket konkurrens har inte dessa lika lätt o ensam bli stora. det utgör ekonomi blir jämnare ut över folket, annars får vi det som i ryssland o andra diktaturer, ett fåtal utgör samhälleliten som styr o ställer bestämmer över jobben o inkomsterna, håller ner andra.

Har man det jämnare blir det som norden mestadels av folket är svenssons o man kan ha jantelagen som riktmärke. Även sverige vill ha mestadels egna företagare o inte folk som bara är anställda, det ger ett bättre stabilare ekonomi för landet, varav man har en massa förmåner som egen.

Supply and demand bygger just på mångfalden, är det för få fungerar det inte, det ser du i vissa städer i sverige dom har stora problem medans andra går bra, det handlar om mångfalden av företag i dessa städer som går bra, o dessa som har få går det sämre för.
Via dom flesta stora företag finns det alltid en topp som tjänar miljoner, utgör att vissa blir rika andra fattiga, jämt ska det vara då kan ingen plocka ut miljonlöner, det fördelas jämt över folket, alla får det bättre.
Trump har verkligen förstått hur man bygger upp ett rättvist land.
Senast redigerad av hjorten16 2025-07-19 kl. 22:39.
Citera
2025-07-19, 23:32
Medlem
Citat:
Supply and demand bygger just på mångfalden, är det för få fungerar det inte, det ser du i vissa städer i sverige dom har stora problem medans andra går bra, det handlar om mångfalden av företag i dessa städer som går bra, o dessa som har få går det sämre för.
Via dom flesta stora företag finns det alltid en topp som tjänar miljoner, utgör att vissa blir rika andra fattiga, jämt ska det vara då kan ingen plocka ut miljonlöner, det fördelas jämt över folket, alla får det bättre.
De som går bra har nära LAGOM med företag, för annars blir det konkurser.
Citat:
Trump har verkligen förstått hur man bygger upp ett rättvist land.

Och där kom du med ett helidiotiskt påstående igen.

Om det skulle vara som du säger
1. Varför är det då de fattiga som får betala mest av det Trump ställer till...?
2. Varför har Trump snott åt sig massor till SIG SJÄLV...?
Citera
2025-07-20, 08:53
Medlem
Citat:

1. Varför är det då de fattiga som får betala mest av det Trump ställer till...?
Utgör ingen skillnad på ett större företag som varslar folk eller att några företag läggs ner ifall konjunkturen dippa.

Poängen är att storföretag skapar skillnader mellan rik o fattig, har gjort det i alla tider.
Får man däremot ett överflöd med jobb o fler våga bli egna jämnas allt ut.

Fattiga får jobb o tjänar mer, det är så man hjälper fattiga, det fungera likadant för en själv.

Northvolts Peter Carlsson plocka ut 200milj via vår gröna omställning politik, utgör ingen skillnad från sverige till Usa finns alltid folk som roffa åt sig pengar på ett girigt sätt, enda som hjälper är om det är fler mindre företag än få stora.
Citera
2025-07-20, 10:35
Medlem
Citat:
Citat:

Utgör ingen skillnad på ett större företag som varslar folk eller att några företag läggs ner ifall konjunkturen dippa.
Nu begriper du inte igen.
Vid konkurser/nedläggningar är de flesta golvade och kan inte komma tillbaka och även om de kan det är återstarten jobbigare än neddragningar, som fylls på igen.
Citat:
Poängen är att storföretag skapar skillnader mellan rik o fattig, har gjort det i alla tider.
Får man däremot ett överflöd med jobb o fler våga bli egna jämnas allt ut.

Fattiga får jobb o tjänar mer, det är så man hjälper fattiga, det fungera likadant för en själv.
Du förtränger fortfarande att det måste finnas tillräcklig efterfrågan och som Trump agerar kommer den ju att MINSKA eftersom de flesta kunderna kommer att ha mindre råd p g a att Trump ställer till extra prishöjningar.
Citat:
Northvolts Peter Carlsson plocka ut 200milj via vår gröna omställning politik, utgör ingen skillnad från sverige till Usa finns alltid folk som roffa åt sig pengar på ett girigt sätt, enda som hjälper är om det är fler mindre företag än få stora.
Jag har inte hängt med i den klantskalleverksamheten, men (i alla fall efter de i början) investerarna verkar ha haft mycket dålig koll och man bör ha koll, annars investerar man inte...
Citera
2025-07-20, 10:44
Medlem
Citat:
Vid konkurser/nedläggningar är de flesta golvade och kan inte komma tillbaka och även om de kan det är återstarten jobbigare än neddragningar, som fylls på igen.
Du förtränger fortfarande att det måste finnas tillräcklig efterfrågan och som Trump agerar kommer den ju att MINSKA eftersom de flesta kunderna kommer att ha mindre råd p g a att Trump ställer till extra prishöjningar.
Jag har inte hängt med i den klantskalleverksamheten, men (i alla fall efter de i början) investerarna verkar ha haft mycket dålig koll och man bör ha koll, annars investerar man inte...
Konkurser är inga problem för mindre företag, det kostar bara 25000kr att starta AB, det är en anledning man gjort det så billigt, det är för fler ska starta, samt du tappar inget ifall diu skriver in inventarier som kapital.
Ett stort företag kostar däremot staten pengar ifall den går i konkurs, lönegarantier osv

Efterfrågan är det samma för ett stort företag som små företag, det har jag redan förklarat via Östersund , man tog mer betalat för efterfrågan var lägre, fylla ut den lägre efterfrågan.

Medan städer som Umeå kan redovisa en miljard i vinst, just för man har massa små företag o andra med enbart stora redovisa förlust.
Citera
2025-07-20, 10:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Och speciellt när donalds också var persona non grata i bankvärlden efter den gigantiska konkurs.

Det är rätt komiskt och se donalds fansen är så lyckliga för donalds sviktande jobbsiffror.
Och att det var exakt vad man förutspådde också med tullarna och beskatta folket och där de låginkomsttagare och fattiga får ett hårt slag mot sin ekonomi.
Och så försöker de skylla på annat, och det som gör det så komiskt är att dom tror inte ens på det som skriver om detta.

Det fascinerar mig svårt att donalds fansen inbillar sig detta är bra för de fattiga att göra de stackars rika rikare på de fattigares bekostnad.
Citera
2025-07-20, 11:36
Medlem
Citat:
Citat:
Konkurser är inga problem för mindre företag, det kostar bara 25000kr att starta AB, det är en anledning man gjort det så billigt, det är för fler ska starta, samt du tappar inget ifall diu skriver in inventarier som kapital.

Ska du aldrig sluta bevisa att du är korkad?

Iofs finns det företag, som t ex konsultverksamhet, som kan startas med bara 25 000,
MEN de flesta behöver mycket mer så småföretagsstartare stoppar in mycket mer än de 25 000, mer egna pengar de hade, kanske lån från släkt och vänner och vid banklån brukar krävas PERSONLIG BORGEN så de skulderna finns ju kvar vid en konkurs...
Dessutom behövs pengar att överleva på innan företagsinkomster börjar komma in och även de överlevnadspengarna är förbrukade efter en konkurs...
Citat:
Ett stort företag kostar däremot staten pengar ifall den går i konkurs, lönegarantier osv
Det kan ju även småföretagare ha. Det finns större småföretag än enmansföretag
((T ex mitt växte till 70 innan jag sålde.))
Citat:
Efterfrågan är det samma för ett stort företag som små företag, det har jag redan förklarat via Östersund , man tog mer betalat för efterfrågan var lägre, fylla ut den lägre efterfrågan.

SÅKLART gäller Supply&Demand även storföretag, så varför skrev du det över huvud taget OM du begriper den delen...?
Och resten av ditt påstående visar att du INTE begriper Supply&Demand. Att du kunde ta ut mer berodde INTE på det du hävdar...
Citat:
Medan städer som Umeå kan redovisa en miljard i vinst, just för man har massa små företag o andra med enbart stora redovisa förlust.
Det finns ju även politiker, som inte anpassar munnen efter matsäcken även vid stora inkomster
Citera
2025-07-20, 11:58
Medlem
Citat:

Iofs finns det företag, som t ex konsultverksamhet, som kan startas med bara 25 000,
MEN de flesta behöver mycket mer så småföretagsstartare stoppar in mycket mer än de 25 000, mer egna pengar de hade, kanske lån från släkt och vänner och vid banklån brukar krävas PERSONLIG BORGEN så de skulderna finns ju kvar vid en konkurs...
Dessutom behövs pengar att överleva på innan företagsinkomster börjar komma in och även de överlevnadspengarna är förbrukade efter en konkurs...

SÅKLART gäller Supply&Demand även storföretag, så varför skrev du det över huvud taget OM du begriper den delen...?
Och resten av ditt påstående visar att du INTE begriper Supply&Demand. Att du kunde ta ut mer berodde INTE på det du hävdar...
Det finns ju även politiker, som inte anpassar munnen efter matsäcken även vid stora inkomster
Du har ju Peter Carlsson han fick 200miljoer trots att företaget aldrig uppvisa någon vinst o gick i konkurs, du har uppenbart mycket du inte förstår.

Jag har även vänner som kör AB, tar dom något riskprojekt startar dom bara upp ett till för 25k o tar jobbet via det nya AB med samma folk o bilar, kontor osv från moderbolaget. pengar bollas bara där imellan o även om det blir konkurs så tackar man systemet för vinsten man även gjorde.

Man kan begära uppskjutet bokslut, moms osv när man starta på nytt, så har även jag gjort, betala inte en krona fören efter vald period, dvs la in en tid jag vet där har jag fått in pengarna via företaget.

Genom att jag är enskild betala även staten min sjukpenning från andra dagen, har just haft problem med hälsan, valde enkomt enskilt, FK blev först skit förbannad, är du sjuk innan du ens startat? skicka in faktura så vi kan se att du verkligen jobbat en enda dag`? visst kan ni få det, ni får ringa kund då den inte är inbetald ännu, o sjukpenning lades på samma nivå som en anställd i 3 år framåt, o utbetalning kom som brev på posten.

Systemet är otroligt förmånligt för att starta eget, man ser att staten verkligen gynna så folk ska starta. Vill jag stämpla dec- april är det bra lägga ner den o sedan starta igen, då lön är så mycket högre som egenföretagare uppnår jag samma som om jag vore anställde o jobba hela året även om jag stämplar 4-5 månader,

Vi vet alla kan jobba på detta sätt istället för att vara anställd, det gäller bara o ha kunskapen, det har tyvärr inte alla.
Citera
2025-07-20, 12:39
Medlem
Citat:
Citat:

Du har ju Peter Carlsson han fick 200miljoer trots att företaget aldrig uppvisa någon vinst o gick i konkurs, du har uppenbart mycket du inte förstår.

Du har ju inte ens begripit att jag kunnat använda ditt Northvoltexempel EMOT dina påståenden flera gånger...
Citat:
Jag har även vänner som kör AB, tar dom något riskprojekt startar dom bara upp ett till för 25k o tar jobbet via det nya AB med samma folk o bilar, kontor osv från moderbolaget. pengar bollas bara där imellan o även om det blir konkurs så tackar man systemet för vinsten man även gjorde.
Det där ätt ju något HELT ANNAT. De flesta småföretagsstartare har inte så mycket pengar till att börja med, så om de konkar med personlig borgen på banklån, har de flesta inte pengar att starta igen...
Citat:
Man kan begära uppskjutet bokslut, moms osv när man starta på nytt, så har även jag gjort, betala inte en krona fören efter vald period, dvs la in en tid jag vet där har jag fått in pengarna via företaget.
Där har du RÅTT!!!
Well. Nästan. Det finns inte så många intressanta alternativ att välja på som du påstår det finns begränsningar.

((Själv använde jag den fördröjningen av betalning, lånade dem gratis och tjäna på börsen.))
Citat:
Vi vet alla kan jobba på detta sätt istället för att vara anställd, det gäller bara o ha kunskapen, det har tyvärr inte alla.
Ja. Man kan som du anlita revisor, som begriper, för själv begriper du inte ens moms och tror på att Trump är bra för fattiga!!!
så det är ett under att du kan driva företag utan att gå i konkurs... Eller har du gjort det?
Citera
2025-07-20, 13:17
Medlem
Citat:

Du har ju inte ens begripit att jag kunnat använda ditt Northvoltexempel EMOT dina påståenden flera gånger...
Det där ätt ju något HELT ANNAT. De flesta småföretagsstartare har inte så mycket pengar till att börja med, så om de konkar med personlig borgen på banklån, har de flesta inte pengar att starta igen...
Där har du RÅTT!!!
Well. Nästan. Det finns inte så många intressanta alternativ att välja på som du påstår det finns begränsningar.

((Själv använde jag den fördröjningen av betalning, lånade dem gratis och tjäna på börsen.))
Ja. Man kan som du anlita revisor, som begriper, för själv begriper du inte ens moms och tror på att Trump är bra för fattiga!!!
så det är ett under att du kan driva företag utan att gå i konkurs... Eller har du gjort det?
Har haft företag sedan jag var 24 år, dvs i 30 år exakt, korta perioder som anställd, första anställningen var till ett stort företag, detta företag ville vi skulle jobba självständigt, man lärde oss alla grunder osv.
Sluta med att vi var många som starta eget, vi blev helt enkelt för bra lärda o blev självständiga, finns ingen anledning o vara anställd då. i dag gör inte företag samma misstag o intern utbilda så folk ska bli så självständiga.

Många klarar inte av o vara företagare, men däremot passar dom bra o bli anställda via mindre företag, det är så systemet är tänkt.

Det är så även sverige o norden har utvecklas, fler har blivit egna förtagare, genom fler blir förtagare växer även idéer och kreativitet fram, som utvecklas till framgångsrika företag som spotify osv det är alltså ingen slump sverige är ett framgångsrikt företags land, det är via Trump tänk vi nått dit vi är idag.

Vi har ett system där folk får prova vara företagare, du får göra exakt vad du vill, även lagligt vara tjänsteledig för att prova på o sedan rätt att återgå till arbete ifall det inte fungera, eller om du är arbetslös, får du chansen o prova, funkar det inte åter rätt till a-kassan.

Trump har säkert förstått hur vi i sverige gör för att lyckas mot alla odds.
Nu kopiera han, det hänger på att folk ska våga vara egna, via detta kan man spöa en helvärld via sitt företag, bygga snabbaste bilarna, starta musik via en app, tetra pak, Ikea osv, detta just för sverige förspråkar o gynna företagare, detta går inte o göra på något annat sätt, det går inte o knåpa ihop ett gäng av landets bästa ingenjörer o tro det ska vara en garanti för framgång, blir som Northvolt, värsta konkursen genom tiderna.
Citera
2025-07-20, 13:41
Medlem
Nixters avatar
Inflationen i USA Juni 2025

0.00%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem